Citat:
Ursprungligen postat av Fjärilsbalsam
Nej nej, alltså, vart ser du egot/jaget/personligheten/. För att något ska kunna vara själviskt måste detta något finnas. Finns det något som talar för att ditt ego finns?
Egot är en liten pervers tomtenisse i bakdelen av våran hjärna???
ok, tillbaks till din fråga
vart jag ser det (egot)? Man kan inte se en tanke men därimot en handling. Vi människor är ju så omtänksamma mot varandra så det blir ju svårt för mig att demonstrera detta... alltså är det nog du som bör för mig visa vart jag hittar rena osjälviska handlingar... kanske är det en ekorre i framdelen av hjärnan?
>>grifter:
Håller med dig där. Det jag skrev i början är bara en liten del av det som driver våra handlingar... Kanske var jag mer inriktad på den "politisk korrekta moralen" eller en mera "affärsmässig".
Jaget är ju det som kan ge oss skuldkänslor etc etc... hmmm, många påtvingas maskerade värderignar ó moral. T.ex. att vissa skänker pengar till -säg- rädda barnen, medans dem som jobbar roffar åt sig. Han som skänkte känner att han gjort något osjälviskt (ty han gav pengar så andra kan få det bättre), medan dem som skär av hans bidrag ó roffar åt sig tjänar på det, ó dem känner sig bra dem mé.
Kanske skulle min fråga varit "vad är rätt ó orätt"... fast återigen tror jag att jag går in på mera politiska ó affärsmässiga frågor... bedrägeri, stöld, mord... etc etc
/hur som helst så tack för svaren