• 1
  • 2
2009-04-04, 16:58
Medlem
_b0s avatar
Ja som rubriken lyder, vid vilken alkoholprocent klassas det som narkotika?
Citera
2009-04-04, 17:03
Medlem
Ödlans avatar
Alkohol kommer som högst upp i en volymprocent på 95% och allt som överskrider det övergår till gas. Det finns ingen narkotikaklassning på alkohol oavsett volymprocent, det är en myt.
Citera
2009-04-04, 17:05
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
Alkohol kommer som högst upp i en volymprocent på 95% och allt som överskrider det övergår till gas. Det finns ingen narkotikaklassning på alkohol oavsett volymprocent, det är en myt.

Jo jag tror det är så om den är avsedd för att dricka, däremot är det helt lagligt i exempelvis t-röd men i den finns också kräkmedel alltså är den inte avsedd att dricka.
Citera
2009-04-04, 17:07
Medlem
Jocke11s avatar
Jag har för mig absint är olagligt här i Sverige.
Men det kanske innehåller något annat också.
Citera
2009-04-04, 17:08
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrdominik
Jo jag tror det är så

Vad du tror spelar ingen roll när TS ställer en fråga som har ett faktabaserat svar. Kopiera paragrafen som behandlar denna narkotikaklassning av alkohol du tror på. Kräkmedlet i t-röd är knappast relevant eller något som backar upp din tro.
Citera
2009-04-04, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrdominik
Jo jag tror det är så om den är avsedd för att dricka, däremot är det helt lagligt i exempelvis t-röd men i den finns också kräkmedel alltså är den inte avsedd att dricka.

Nej, och det blir aldrig narkotika oavsett %

Däremot brott mot "alkohol-lagen"

Jocke11: Ja absinth innehåller malört som kan medföra allvarliga leverskador, därmed olagligt + den höga alkoholhalten.
Citera
2009-04-04, 17:10
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke11
Jag har för mig absint är olagligt här i Sverige.
Men det kanske innehåller något annat också.

Absinth görs på malört som inte är klassat i Sverige. Nej, Absinth är inte olagligt.
Citera
2009-04-04, 17:16
Medlem
Citat:
Absinth görs på malört som inte är klassat i Sverige. Nej, Absinth är inte olagligt.

Eftersom absinth överstiger en alkoholhalt som lagen inte tillåter så är absinth olagligt i Sverige, Däremot finns det numer föreskrifter som säger att malört inte får användas som spritsmakämne, dock inte olaglig.
Citera
2009-04-04, 17:19
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Eftersom absinth överstiger en alkoholhalt som lagen inte tillåter så är absinth olagligt i Sverige

Och du har naturligtvis läst alkohollagen och aktivt valt att inte kopiera paragrafen du hänvisar mig till, eller? Jag hävdar att det inte är olagligt, ska du hävda motsatsen räcker det inte med att du säger emot. Du får kopiera din referens också. Annars är du inne på att tro saker och då har vi ingen faktabaserad diskussion.
Citera
2009-04-04, 17:31
Medlem
Y0dAs avatar
Tidigare var drycker med en alkoholhalt över 60% narkotikaklassade, men denna narkotikaklassning togs bort 1995 på grund av att man ville anpassa sig till EU. Angående absinth så finns det ganska starka varianter att köpa på bolaget som t.ex. http://www.systembolaget.se/SokDryck...t?VaruNr=70557. Huruvida det finns några begränsningar angående thujonhalt för att en absinthsort skall vara laglig i Sverige vet jag inte, men det låter inte orimligt. Det finns dock viss stark sprit som är olaglig att köpa i syfte att förtära och det är teknisk sprit som är avsedd för att tvätta med etc. och som det således är betydligt mindre skatt på.
Senast redigerad av Y0dA 2009-04-04 kl. 17:36.
Citera
2009-04-04, 17:43
Medlem
Citat:
Och du har naturligtvis läst alkohollagen och aktivt valt att inte kopiera paragrafen du hänvisar mig till, eller? Jag hävdar att det inte är olagligt, ska du hävda motsatsen räcker det inte med att du säger emot. Du får kopiera din referens också. Annars är du inne på att tro saker och då har vi ingen faktabaserad diskussion.

Att man ens ska behöva kopiera paragraf, du vet väl för helvete själv att Sverige har en alkohol-procentuell alkohollagstiftning?

Jag tänker inte sitta och leta paragraf men de flesta vet att visst höga alkohol-produkter inte får säljas i Sverige, har för mig det är över 72% eller någonstans däromkring, och riktig absinth som köpes i utlandet ligger väl runt 80%gränsen?
Citera
2009-04-04, 17:47
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Att man ens ska behöva kopiera paragraf, du vet väl för helvete själv att Sverige har en alkohol-procentuell alkohollagstiftning?

Försöker du motbevisa mig får du backa upp det med ja, just det: bevis. Jag vet ingenting av det du påstår förrän du bevisat dina påståenden om jag debatterar emot dig. Ska du motbevisa mig behöver du mer kött på benen än "du vet mycket väl" och "jag orkar inte".

Citat:
Jag tänker inte sitta och leta paragraf men de flesta vet att visst höga alkohol-produkter inte får säljas i Sverige, har för mig det är över 72% eller någonstans däromkring, och riktig absinth som köpes i utlandet ligger väl runt 80%gränsen?

Skilj på illegal försäljning och illegalt innehav, TS frågade om alkohol är narkotikaklassat efter en speciell volymprocent. Och återigen får du hänvisa mig till paragrafen ur alkohollagen som du referar till, jag tror nämligen inte på vad du säger förrän du visar belägg för dina påståenden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in