• 4
  • 5
2009-08-29, 21:38
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smash3r
Okey, men är inte opioider och benzodiazepiner narkotika? Eller har jag missat någon regel?
Är det lagligt att använda opioder eller bensos utan tillstånd?
Citera
2009-08-29, 21:42
Medlem
Smash3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Är det lagligt att använda opioder eller bensos utan tillstånd?
Antagligen inte eftersom dom är narkotikaklassade, men det gör väl dom inte olagliga?
Citera
2009-08-29, 22:07
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Antagligen inte eftersom dom är narkotikaklassade, men det gör väl dom inte olagliga?
Olagliga så länge man inte har tillstånd att använda dom.
Citera
2009-08-30, 00:03
Medlem
likeithards avatar
Hur kommer det sig att jag inte kan köpa starkare brännvin än typ 40% på bolaget?

När jag blandar grogg vill jag inte blaska ut den med massa utdrygande vatten! Jag vill ha blanddricka + alkohol, inte blandricka + alkohol + massa vatten.

Helt efterblivet. Det borde säljas 96% sprit på bolaget för oss vattenvägrare.
Citera
2009-08-30, 02:12
Medlem
Krids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
Alkohol kommer som högst upp i en volymprocent på 95% och allt som överskrider det övergår till gas. Det finns ingen narkotikaklassning på alkohol oavsett volymprocent, det är en myt.

Det var bannemig konstigt, då en flaska *96%* sugglade jag hem ifrån italien, köpt i en vanlig mataffär på en skidort för cirka 5€
Citera
2009-08-30, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
Eh, va? För att något ska vara narkotika så måste det vara olagligt. finns inget lagligt narkotika.

Varför har folk så svårt att skilja på orden narkotika och droger? Du saxade det där från wikipedia men hade du fortsatt läst istället för att ta meningen ur sammanhanget så hade du fattat att det har att göra med regler och lagar.
Det beror på att både “narkotikum”, “narkotika” och “drog” har flera betydelser. Här är SAOLs definition av narkotikum (pl. narkotika):

Citat:
Ursprungligen postat av saol
narkotikum -et; pl. = el. narkotika, best. pl. -en el. narkotika • <med.> medel med bedövande el. stimulerande verkan.

SAOBs definition är likartad men äldre:

Citat:
Ursprungligen postat av saob
i sht med. ämne som vid upptagandet i kroppen (i viss dosering) verkar dövande, dövande medel; i sht i pl.

Här kan man se den betydelseskiftning som den juridiska definitionen medverkat till, dvs att SAOLs definition även innefattar “stimulerande verkan”, jämfört med ursprungsbetydelsen som endast rörde “dövande” verkan.

SAOB har ingen fristående definition för “narkotika” (utan endas som plural på narkotikum). SAOLs definition följer:

Citat:
Ursprungligen postat av SAOL
• beroendeskapande medel el. bedövningsmedel som påverkar centrala nervsystemet

I den definitionen är kravet på effekt ännu bredare (“påverkar centrala nervsystemet”) men har ett ytterligare rekvisit i att det måste vara “beroendeskapande”. Denna definition börjar närma sig den juridiska definitionen som i Sverige lyder:

Citat:
Ursprungligen postat av Narkotikastrafflag
Med narkotika förstås i denna lag läkemedel eller hälsofarliga varor med beroendeframkallande egenskaper eller euforiserande effekter eller varor som med lätthet kan omvandlas till varor med sådana egenskaper eller effekter och som
1. på sådan grund är föremål för kontroll enligt en internationell överenskommelse som Sverige har biträtt, eller
2. av regeringen har förklarats vara att anse som narkotika enligt lagen. Lag (1999:43).

Märk väl att alkohol uppfyller samtliga definitioner utom den juridiska, och det enda rekvisit som inte är uppfyllt är att alkohol inte förklarats som narkotika av regeringen.

I denna tråd är det naturligtvis den legala definitionen som avses, men narkotika har fortfarande ett brett spektrum av betydelser som inte är knutna till lagboken och alkohol omfattas av de flesta (då den är både beroendeframkallande och har en dämpande verkan på CNS).
Citera
2009-08-30, 07:28
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Kan även tillägga att amfetamin används ganska flitigt i Sverige helt lagligt av personer med bland annat hypersomnia och ADHD.
Citera
2009-08-30, 18:33
Medlem
Psykotons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _b0
Ja som rubriken lyder, vid vilken alkoholprocent klassas det som narkotika?

Alkohol klassas aldrig som narkotika oavsett procent, men om man skulle göra samma bedömning av alkohol som andra droger, borde det hamna i förteckning II åtminstone, det är ju en av de värsta drogerna enligt mig iallafall.
Citera
2009-08-30, 18:39
Det hela är en myt, ingen etanol klassas som narkotika. Inte ens 99,5%-ig. Det är bara det att det var förbjudet att ta in alkohol innehållandes mer än 60% etanol innan. Nu vet jag inte hur det är med den saken.
Citera
2009-08-30, 19:13
Medlem
Psykotons avatar
Tror inte det ska vara nåt problem, men ska kolla upp det. Vi är ju ändå medlem i EU, och teoretiskt sett ska det ju vara fri rörlighet av varor, tjänster osv., men Sverige fortsätter ändå med sina DDR-fasoner...
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in