• 1
  • 2
2009-04-04, 00:19
Medlem
Dalianas avatar
Hej allihopa!

Sitter nu här med lite alkohol och lite skön metalmusik och har helt plötsligt börjat tänka på alla dessa existentiella frågor, och undrar om nån kan ge mig lite nya infallsvinklar. Varför finns vi egentligen och är det nån mening med att finnas? Också frågan, hur vet man om man finns poppade upp i huvudet på mig.

Har ju gått igenom alla andra "stora" frågor såsom: Vad händer efter döden/före födelsen, finns det en själ, och vad är tid egentligen och har väl hittat rätt tillfredställande svar.

Så, nån som har en ide om vad meningen med livet är?
Citera
2009-04-04, 00:20
Medlem
blaQues avatar
Fortplantning?
Citera
2009-04-04, 00:26
Medlem
Methones avatar
Den biologiska meningen är väl vad som skrevs ovan. Någon högre orsak till varför vi finns vet ingen. Än.
Citera
2009-04-04, 00:33
Medlem
Daniel83s avatar
Djupa frågor såhär på aftonens vingar Är själv ateist så jag tror inte på något högre väsen. Tror inte heller på själen utan menar bara att den är ett sätt för människan att förklara alla saker som sker i hjärnan, som man ännu inte har kartlagt. Dessa frågor är skumma då de funnits i alla tider och i princip alla nångång funderat över dem.
Men jag tror aldrig att vi kommer få nåt svar, men OM så var fallet, så tror jag alla kommer murkna ihop och dö. Meningen med livet är nog att undra VARFÖR I HELVETE ÄR VI HÄR? Vad finns bortom alla galaxer och skit ute i rymden. Jag tror vi är för upptagna med att hela tiden kunna titta ner/in i alla fenomen.

Exempel: Vi står på en gata, gatan tillhör ett kvarter som tillhör en stad. Staden ligger i ett land som ligger på jorden. Runt jorden snurrar en måne och det finns en stor gul klump i mitten av den här vintergatan som vår galax kallas och utanför den är det mörkt med massa svarta hål och grejer. Men hur länge kan man hålla på att "gå vidare"? Känns lite som räkning; det finns inget sluttal, man kan inte komma till det sista talet, man räknar bara vidare...det innebär alltså att om man skickar ut en sond eller nåt, långt åt helvete så kommer den sonden åkai oändlighet...antingen det, eller så krockar den i en vägg...

Vad finns det bakom väggen?
Citera
2009-04-04, 00:46
Medlem
Dalianas avatar
Happ, själv så började jag tänka på att livet nog väl bara att försöka njuta så mycket som möjligt och övervinna alla hinder. Fortplanting ingår väl i det.

Fortsätt gärna ge svar :P
Citera
2009-04-04, 00:58
Medlem
Titus pollos avatar
Du kan aldrig få svar på varför vi, i betydelsen människor, finns. Du kan förvisso nånstans välja den reliigiösa vägen och tänka att någon annan har fixat svaret åt dig om varför du finns. Men jag tänker som så att det är meningslöst att försöka att förstå varför vi finns.

Du finns, jag finns och till ocj med Bert Karlsson och Britney Spears finns. Det är svar nog. Vad är poängen med att bry sig om varför? Om man inte vet varför, gör det livet mindre värt?
Citera
2009-04-04, 01:03
Medlem
ari4presidents avatar
Meningen med livet är väll att föröka sig?
Citera
2009-04-04, 01:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ari4president
Meningen med livet är väll att föröka sig?
Jaha, och när man gjort det då, så finns alltså ingen mening?
Citera
2009-04-04, 01:09
Medlem
candystashs avatar
Varför det behöver finnas en anledning till vår existens ?
Många går runt och grubblar på meningen med livet och varför vi finns.
Vi är väll bara som alla andra organiska varelser på jorden, bara en "bakterie" som växer på en stenbit i rymden utan någon som helst anledning.
Citera
2009-04-04, 01:12
Medlem
Dalianas avatar
Nej då, bara frågor som brukar dyka upp under fyllan. Jag läser om religion och sånt också, men inget som jag brukar fastna för. Relgion för mig är olika tips på hur man kan leva kryddat med lite fantasihistorier för att göra det hela lite mer spännande. Ta den här historien om Bibeln bara, en kille dyker upp och säger "hej, vi kan väl bara väl vara lite mer snälla mot varandra" och ja, vissa lyssnade, men satte piff på det hela för att fler skulle finna det attraherande, och så att de samtidigt kunde marknadsföra sina egna rätt idiotiska åsikter. Ren propaganda.
Citera
2009-04-04, 01:14
Medlem
Daniel83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av candystash
Varför det behöver finnas en anledning till vår existens ?
Många går runt och grubblar på meningen med livet och varför vi finns.
Vi är väll bara som alla andra organiska varelser på jorden, bara en "bakterie" som växer på en stenbit i rymden utan någon som helst anledning.

Det här kan vara ett av de bästa förstainlägg som nån gjort på flashan Just att vi är bakterier Skulle va kul att se jorden om några hundra år...totalt skalad på växtlighet och med massa smog i luften och bajs i haven
Citera
2009-04-04, 01:38
Medlem
Wellss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel83
Det här kan vara ett av de bästa förstainlägg som nån gjort på flashan Just att vi är bakterier Skulle va kul att se jorden om några hundra år...totalt skalad på växtlighet och med massa smog i luften och bajs i haven

Är väl en ganska känd tanke att människor är som ett virus för jorden skulle jag vilja påstå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in