2009-04-04, 01:38
Medlem
Livets mening är helt enkelt att leva.

Dödens mening finner jag däremot mycket mera intressant.
Citera
2009-04-04, 02:40
Medlem
the_creators avatar
Varför vi är här?

Vet inte, men fysiker, biologer, kemister och andra vetenskapsmän och filosofer är en bra bit på vägen.

För mig, är det något man växer eller drivs in i. Varför man är här får man kanske se. Vad just din inverkan på framtiden är ju för oss okänd.

I övrigt kan jag inte se något stort syfte med att vi bebor denna bumling som rusar runt vår sol. Jag, i universums syfte känner mig betydelselös.
Citera
2009-04-04, 03:29
Medlem
loveak47s avatar
Nu har jag inte läst hela tråden men såhär tänker jag..

Du kan ställa samma fråga till sen säl, vad har den för mening med livet?
Bara för att vi är "medvetande" varelser så betyder inte det att vi har ett högre syfte än diverse djur.

Ur vetenskaplig synpunkt: Slumpen.
Citera
2009-04-04, 11:32
Medlem
Daniel83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wells
Är väl en ganska känd tanke att människor är som ett virus för jorden skulle jag vilja påstå.

Ja, det vet jag. Men jag menade att det var ett smart inlägg iom att många förstainlägg jag sett brukar hamna i knarkforumen och handla om att vilja köpa olovliga ämnen
Citera
2009-04-04, 12:17
Medlem
Methones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triximixi
Jaha, och när man gjort det då, så finns alltså ingen mening?

Kan man säga.
Citera
2009-04-04, 13:43
Medlem
mqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daliana
Hej allihopa!

Sitter nu här med lite alkohol och lite skön metalmusik och har helt plötsligt börjat tänka på alla dessa existentiella frågor, och undrar om nån kan ge mig lite nya infallsvinklar. Varför finns vi egentligen och är det nån mening med att finnas? Också frågan, hur vet man om man finns poppade upp i huvudet på mig.

Har ju gått igenom alla andra "stora" frågor såsom: Vad händer efter döden/före födelsen, finns det en själ, och vad är tid egentligen och har väl hittat rätt tillfredställande svar.

Så, nån som har en ide om vad meningen med livet är?

Åh, så djupt! Så nyskapande! Jag saknar ord...
Citera
2009-04-04, 14:03
Medlem
Varför skulle vi inte finnas?
Citera
2009-04-04, 15:53
Medlem
omgplzs avatar
Helt enkelt för att skaffa unika erfarenheter, the human experience. Egentligen har vi inga begränsningar, fysiska eller mentala eftersom vårt verkliga jag är en enda enhet av medvetande, därför är det intressant att leva i en fysiskt kropp med allt som följer med på köpet.
Citera
2009-04-04, 18:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zetsubou
Dödens mening finner jag däremot mycket mera intressant.
vi skulle inte kunna leva utan döden. det skulle bli för många människor på jorden om ingen dog.
Citera
2009-04-04, 19:18
Medlem
rZ84s avatar
Meningen med människans existens är att fortplantas och hela tiden utvecklas och bli mer avancerade. Att vi i framtiden måste söka oss ut i rymden för vår överlevnad ser jag som ett tecken på att mänskligheten är ämnad för att utforska och styra universum. Min teori är alltså att mänskligheten är någon form av naturlig motreaktion till universums oordning och kommer tillslut att skapa någon form av slutgiltig civiliserad och kontrollerad ordning. Allt detta enligt Guds plan.
Citera
2009-04-05, 23:12
Medlem
Zurrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daliana
Så, nån som har en ide om vad meningen med livet är?

Finns ingen mening med livet, om det fanns så skulle det finnas någon som gav oss meningen, dvs någon högre stående varelse. Då jag inte är religiös så menar jag att det inte finns någon mening med livet då ingen har gett oss den.
Citera
2009-04-05, 23:55
Medlem
Methones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurret
Finns ingen mening med livet, om det fanns så skulle det finnas någon som gav oss meningen, dvs någon högre stående varelse. Då jag inte är religiös så menar jag att det inte finns någon mening med livet då ingen har gett oss den.

om det inte finns en högre makt. Det vet vi inte än, förhoppningsvis får man reda på det när man dör. Eller så gör man inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in