Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-14, 15:07
  #925
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lexitp
Kan någon snälla förklara det här till mig? Hur kan naturresurser ingå i ett kretslopp? Jag blir galen. Biologi är inte direkt det jag klickar mest med. Behöver verkligen hjälp här, ingenting detaljerat utan bara några exempel som jag sedan själv kan leka med och läsa om. Bara då att jag liksom får en liten överblick och förstår vad det är jag skall skriva om. Mina hjärnceller fungerar inte.

Tack!


Kol ingår i ett kretslopp t ex. Koldioxid tas upp av gräset som sedan växer. Gräset äts av en ko, som sen blir hamburgare, och hamburgerkedjan klimatkompenserar med att plantera träd i Amazonas, som sedan Bolsonaros underhuggare sågar ner. Av dessa träd byggs det möbler, och när dessa transporteras till Europa och Nordamerika för försäljning, så släpps det ut ny koldioxid i atmosfären.

Nu är ovanstående inte ett riktigt kretslopp eftersom det nya utsläppet kommer från fossila bränslen, men bygg en kedja av var det börjar med en naturresurs och hur den kommer tillbaka till där du började.
Citera
2019-10-13, 16:45
  #926
Medlem
Seaturtles avatar
Vad skulle det kosta att outsourca 12hp geografi till dig?
5tkr
Citera
2019-12-01, 17:05
  #927
Medlem
Om jag har en isbit på 1 kg, låter den smälta till vatten.
Eftersom vikten är konstant och is har lägre densitet är vatten är isbitens volym större än det smälta vattnets. Korrekt?

Men sedan läser jag att ämnen utvidgas när de värms, t ex går från fast form till flytande.
Det motsäger väl det första jag skrev?

Är vatten ett undantag?
Hjälp mig. 😃
Citera
2019-12-01, 17:24
  #928
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fille
Om jag har en isbit på 1 kg, låter den smälta till vatten.
Eftersom vikten är konstant och is har lägre densitet är vatten är isbitens volym större än det smälta vattnets. Korrekt?

Men sedan läser jag att ämnen utvidgas när de värms, t ex går från fast form till flytande.
Det motsäger väl det första jag skrev?

Är vatten ett undantag?
Hjälp mig. 😃
Vatten är som tur är för oss ett undantag. Eller Undantaget.
Därför hamnar isen på ytan av sjöarna när de fryser etc etc
Citera
2019-12-01, 17:49
  #929
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fille
Men sedan läser jag att ämnen utvidgas när de värms, t ex går från fast form till flytande.
Det motsäger väl det första jag skrev?

Är vatten ett undantag?
Hjälp mig. 😃
Vatten är konstigt. Inte nog med att is har lägre densitet än flytande vatten, sötvatten har högst densitet vid 4 grader och densiteten sjunker sedan ned mot 0 grader. Detta gäller dock bara sötvatten, tillsätter man salt som i havsvatten ökar densiteten ända ned till fryspunkten.

Ett annat mysterium är varför man kan åka skridskor, dvs varför is är så halt. Det är fortfarande inte ordentligt förklarat.
Citera
2019-12-01, 18:41
  #930
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jane.Doe
Tack!

Vet du hur mycket det kommer expandera? (ex. 1 liter vatten blir 1,1liter is)


Vand udvider sig ca. 4% når det fryser.

Det vil sige at 1liter bliver til 1,04liter.

https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/...-fryser-til-is

https://illvid.dk/fysik/fysik-faenom...kan-udvide-sig
Citera
2020-02-12, 19:53
  #931
Medlem
Någon som fått hem paket med bergarter och mineralarter som kan säga vilka som är A-H? Har inte hunnit få hem mitt paket än och behöver akut svar
Citera
2020-02-19, 15:02
  #932
Medlem
Hej behöver lite hjälp med den demografiska transitionen, är lite förvirrad kring vad denna graf https://imgur.com/a/9sguIjW betyder och önskar att någon skulle kunna förklara för mig. Är alltså den gröna linjen antal barn som födds per 1000 invånare eller antal barn som dör?

Har en annan fråga, om man ska beskriva när ett land gick igenom de olika faserna i den demografiska transitionen ska man då följa det som står på bilden (som jag länka tidigare) nämligen att fas 1 så är både födelsetal och dödstal höga samt fas två så är födelsetal höga men dödstalen minskar hastigt osv? Vart kan jag få en sådan graf om ett specifikt land? finns det någon speciell sida?

Jätte tacksam för svar!
Citera
2020-02-23, 23:16
  #933
Medlem
Någon som kan bekräfta om Örebro är uppbyggd enligt stadsmodellen flerkärnemodellen?
Citera
2020-08-07, 22:02
  #934
Medlem
Geovetenskapliga uppgifter/frågor

Någon som kan svaret på dessa frågor?
Vill bara ha korrekta svar, inget annat, tack.

Vad är det kortaste avståndet från Uranus (orbitalradius = 2872,5 miljoner km) till jorden (orbitalradius = 149 miljoner km)? Ignorera både orbital snedighet och bana lutning med avseende på orbitalplanet. Uttrycka ditt svar som ett helt antal ljus minuter . Svar:

Vilken del av jorden (kärna, manteln eller skorpan), i förhållande till sin egen massa, innehåller mest Ca? Svar:

Baserat på den animering som kan ses här som antingen en GIF-animation eller en AVI-film , när ska stenar i Sverige och Italien ha inspelat liknande uppenbara polära vandringsleder . Sverige och Italien registrerade liknande polära vandringsleder? Svar:
GIF länk: http://www.tellus.geo.su.se/tellus1/exam1/exam1q3.html

När det gäller absolut * plattrörelse, varför undviker Stillahavsplattan under den eurasiska plattan? Svar:

Vilket av följande är en grovkornig tarmartad sten tillverkad av plagioklas, amfibol och kvarts ?
Alternativ: Andesit, basalt, diorit, gabbro, granit, Rhyolite: Svar:

. Vad orsakar smältning av manteln under Marianöarna? Svar:
Alternativ: tillsats av volatiter, en minskning av trycket, en ökning av trycket, värmeöverföring.

Vilket av doloston, evaporit, kalksten och travertin är inte ett kemiskt sedimentärt berg? Svar:

Vilket mineral i din Tellus I-mineral och stenbox har conchoidal fraktur ?
Vilket av prov EH i din Tellus I-mineral och stenbox är det snabbaste att väder kemiskt på jordens yta?
Länk till stenboxen: http://www.tellus.geo.su.se/tellus1/exam1/box2.jpg


. Lista stenarna i följd av ökad metamorfisk intensitet:

En mafisk sten som är metamorfoserad vid förhållanden med greenschist facies

En metamorfoserad pelitisk sten med en schistos textur

En metamorfoserad pelitisk sten med en schistos textur




Tack!
__________________
Senast redigerad av nomadic88 2020-08-07 kl. 22:04.
Citera
2023-10-23, 15:17
  #935
Medlem
Akut behov av hjälp! (Naturkunskap)

Hej hej
Jag har en uppgift i naturkunskap där jag ska göra ett diagram på ett antal frågor, men problemet är att jag har ingen som kan svara på dessa frågor.....
det skulle va guld värt om ni vill svara på dessa frågor då jag behöver ha det gjort tills imorgon.
tack på förhand.

frågor
1. Vilka material och produkter källsorteras i ditt hem?
2. Vad gör du med produkterna och vad gör du med miljöfarligt avfall, t. ex. resten av färger eller lösningsmedel?
3. Vilka transportmedel har du personligen utnyttjat den senaste veckan?
4. Hur många bilresor kortare än 3 km har du gjort den senaste veckan? Vad var målet?

åter, tack så mycket ni som svarar.
__________________
Senast redigerad av Dendein 2023-10-23 kl. 15:31.
Citera
2023-10-23, 15:21
  #936
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendein
Hej hej
Jag har en uppgift i naturkunskap där jag ska göra ett diagram på ett antal frågor, men problemet är att jag har ingen som kan svara på dessa frågor.....
det skulle va guld värt om ni vill svara på dessa frågor då jag behöver ha det gjort tills imorgon.
tack på förhand.

frågor
1. Vilka material och produkter källsorteras i ditt hem?
2. Vad gör du med miljöfarligt avfall, t. ex. resten av färger eller lösningsmedel?
3. Vilka transportmedel har du personligen utnyttjat den senaste veckan?
4. Hur många bilresor kortare än 3 km har du gjort den senaste veckan? Vad var målet?

åter, tack så mycket ni som svarar.

1. Glas, metall, papp och plast.
2. Lämnar in på ÅVC.
3. Bil.
4. En bilresa per dag. Dock längre än 3 km. Mina resor är på ca 15 km totalt för en vanlig dag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback