• 1
  • 2
2009-04-03, 16:31
Medlem
Cranks avatar
Jag är inte alls insatt i brottsrubriceringar och liknande, men har en vän som precis torskat på 190 stes och som idag fick hem polispapper där det står "narkotikabrott av normalgraden".

Hur ser straffskalan ut på normalgraden? Jag har sökt men de länkar jag hittade var rätt gamla och jag vet inte om de stämmer längre.

Han har åkt dit för ett par-tre ringa narkotikabrott förut, samt för stöld och försök till stöld.
Dessutom är han "misstänkt för grov förberedelse till allmänfarlig ödeläggelse", men inget han är dömd för (än).

Har ni någon aning om vilket straff han kan tänkas få? Är fängelse redan klart eller kan han slippa undan med böter och övervakare kanske?
Citera
2009-04-03, 16:43
Bannlyst
Haha, ursäkta mig för detta OT-inlägget men vad menas med "misstänkt för grov förberedelse till allmänfarlig ödeläggelse"?

Låter som att han har planerat med polarna att spränga bort halva Sverige i princip.
Citera
2009-04-03, 17:03
Medlem
Ciphers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enigmium
Haha, ursäkta mig för detta OT-inlägget men vad menas med "misstänkt för grov förberedelse till allmänfarlig ödeläggelse"?

Låter som att han har planerat med polarna att spränga bort halva Sverige i princip.
Han är dömd för stöld, och misstänkt för försök till stöld. Antagligen är anklagelserna om förberedelse till allmänfarlig ödeläggelse sammankopplade med försök till stöld, vilket kan indikera att man försökt stjäla exempelvis sprängämnen.

Narkotikabrott utav normalgraden innebär att det inte är ringa, och att det inte är grovt, utan mitt emellan. Straffet är fängelse i högst tre år, och det genomsnittliga utsatta straffet vill jag minnas är 7-8 månaders fängelse. Gissningsvis kommer din vän få sitta ett år, kanske.

För övrigt tror jag denna passar bättre i Juridikforat.
Citera
2009-04-03, 17:28
Medlem
H0lkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cipher
Han är dömd för stöld, och misstänkt för försök till stöld. Antagligen är anklagelserna om förberedelse till allmänfarlig ödeläggelse sammankopplade med försök till stöld, vilket kan indikera att man försökt stjäla exempelvis sprängämnen.

Narkotikabrott utav normalgraden innebär att det inte är ringa, och att det inte är grovt, utan mitt emellan. Straffet är fängelse i högst tre år, och det genomsnittliga utsatta straffet vill jag minnas är 7-8 månaders fängelse. Gissningsvis kommer din vän få sitta ett år, kanske.

Vad skulle min polare tänkas få som torskat med 500gram cannabis. Tidigare brott är ett mot knivlagen?
Citera
2009-04-03, 18:46
Medlem
Cranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enigmium

haha ja jag vet, det låter helt sjukt. Som det värsta terroristbrott liksom. Jag har inte någon riktig koll på vad han pysslat med, men det låter/ser värre ut än vad det egentligen var. Ja, i mina ögon dvs :P
Citera
2009-04-03, 18:50
Medlem
Cranks avatar
Citat:

Nej stölderna hänger inte ihop med det där.
Men okej, då ska jag tala om det för honom. Tack så mycket.

Kan dom lägga ihop olika saker han gjort och därav ge honom ett hårdare straff just för det sista narkotikabrottet, trots att det är vitt skilda saker han åtalas för?
Jag är skitdålig på sånthär verkligen. Kanske skulle ta och läsa på lite om man skulle hamna där själv en vacker dag..

och ja, ligger tråden fel får gärna nån mod flytta den. Det stod "Narkotikarelaterade brott" eller liknande under Drogakuten, därför lade jag den här.
Citera
2009-04-03, 18:53
Medlem
Cranks avatar
Och.. mod kan kasta/låsa tråden då vi fått svar. Danke!
Citera
2009-04-04, 03:49
Medlem
Rollo86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crank
Och.. mod kan kasta/låsa tråden då vi fått svar. Danke!

Du har fått ett svar, nu är det dags att applicera det kritiska synsättet och se om det kan vara rimligt. Bara för att det står på flashback behöver det inte vara sant, kolla runt mer, fråga nån som är verksam inom området. Då kan du få ett svar som nära kan tänkas spegla sanningen. Även om det inte är exakt förrän/om han döms...
Absolut inget ont åt Cipher, all respekt åt dig...
Citera
2009-04-04, 07:23
Medlem
moondawns avatar
Lånar tråden lite..
En vän åkte dit för 90 gram affe.
Han har erkänt innehav och försäljning.
Räknas det som grovt narkotikabrott och vad kan han tänkas få för straff?
Ett år ?
Citera
2009-04-04, 07:51
Medlem
Ciphers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crank
Nej stölderna hänger inte ihop med det där.
Men okej, då ska jag tala om det för honom. Tack så mycket.

Kan dom lägga ihop olika saker han gjort och därav ge honom ett hårdare straff just för det sista narkotikabrottet, trots att det är vitt skilda saker han åtalas för?
Jag är skitdålig på sånthär verkligen. Kanske skulle ta och läsa på lite om man skulle hamna där själv en vacker dag..

och ja, ligger tråden fel får gärna nån mod flytta den. Det stod "Narkotikarelaterade brott" eller liknande under Drogakuten, därför lade jag den här.
OK. Jag var inte ute efter att anklaga din vän för något, ville bara ge Enigmium ett svar, och fann mitt antagande sannolikt.

Jag vet inte riktigt hur det ut i praktiken i Sverige med det där. Var länge sedan jag läste juridik, och det var verkligen inte på hög nivå. Tidigare domar spelar in på straffet man får, men jag vet inte hur praxis ser ut, dock. Svårt med praxis när det kommer till droger, då det är så pass varierande.

Den ligger nog inte så fel, men den ligger nog mer rätt i juridikforat. Finns väldigt kunniga användare där, som antagligen kan ge dig långt mer fullkomliga svar än vad jag kan. PM:a någon moderator, så får du säkerligen tråden flyttat om du vill det.

Citat:
Ursprungligen postat av H0lken
Vad skulle min polare tänkas få som torskat med 500gram cannabis. Tidigare brott är ett mot knivlagen?
Praxis säger fängelse. Har dock läst om två fall där personer åkt för innehav utav 500 gram och klarat sig undan fängelse, men det är högst ovanligt. Gränsen mellan normalgraden och ringa går vid 59.99 gram, och mängder över det kan antas vara ämnade för försäljning, varför risken är stor att man får fängelsestraff.

Citat:
Ursprungligen postat av Rollo86
Du har fått ett svar, nu är det dags att applicera det kritiska synsättet och se om det kan vara rimligt. Bara för att det står på flashback behöver det inte vara sant, kolla runt mer, fråga nån som är verksam inom området. Då kan du få ett svar som nära kan tänkas spegla sanningen. Även om det inte är exakt förrän/om han döms...
Absolut inget ont åt Cipher, all respekt åt dig...
Jag tar inte illa upp alls, det är bara bra att påminna om vikten utav att vara kritisk.

Citat:
Ursprungligen postat av moondawn
Lånar tråden lite..
En vän åkte dit för 90 gram affe.
Han har erkänt innehav och försäljning.
Räknas det som grovt narkotikabrott och vad kan han tänkas få för straff?
Ett år ?
Ringa narkotikabrott går, sett till praxis, vid 4,99 gram. Gränsen för grovt narkotikabrott går vid 250 gram. Så din väns fall kommer rubriceras som narkotikabrott utav normalgraden, där straffskalan är fängelse i max tre år.
Citera
2009-04-04, 08:31
Medlem
moondawns avatar
Citat:
OK. Jag var inte ute efter att anklaga din vän för något, ville bara ge Enigmium ett svar, och fann mitt antagande sannolikt.

Jag vet inte riktigt hur det ut i praktiken i Sverige med det där. Var länge sedan jag läste juridik, och det var verkligen inte på hög nivå. Tidigare domar spelar in på straffet man får, men jag vet inte hur praxis ser ut, dock. Svårt med praxis när det kommer till droger, då det är så pass varierande.

Den ligger nog inte så fel, men den ligger nog mer rätt i juridikforat. Finns väldigt kunniga användare där, som antagligen kan ge dig långt mer fullkomliga svar än vad jag kan. PM:a någon moderator, så får du säkerligen tråden flyttat om du vill det.

Praxis säger fängelse. Har dock läst om två fall där personer åkt för innehav utav 500 gram och klarat sig undan fängelse, men det är högst ovanligt. Gränsen mellan normalgraden och ringa går vid 59.99 gram, och mängder över det kan antas vara ämnade för försäljning, varför risken är stor att man får fängelsestraff.

Jag tar inte illa upp alls, det är bara bra att påminna om vikten utav att vara kritisk.

Ringa narkotikabrott går, sett till praxis, vid 4,99 gram. Gränsen för grovt narkotikabrott går vid 250 gram. Så din väns fall kommer rubriceras som narkotikabrott utav normalgraden, där straffskalan är fängelse i max tre år.
Tack så mycket.
Du verkar insatt, vet du om något fall där mephedronehandel har prövats i rätten?
Nu är ju inte det klassat än även om jag vet att poliser påstår det i förhör.
Citera
2009-04-04, 09:22
Medlem
Ciphers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moondawn
Tack så mycket.
Du verkar insatt, vet du om något fall där mephedronehandel har prövats i rätten?
Nu är ju inte det klassat än även om jag vet att poliser påstår det i förhör.
Har läst om ett fåtal som fått böter, men det är det enda. Vet två killar som åkte dit för ett helt kilo vardera, och de klarade sig undan med dagsböter och samhällstjänst i fruktansvärt många timmar.

Har även två nära vänner som åkte dit nyligen efter en husrannsakan, efter att det klassats som hälsofarlig vara, och de har klarat sig undan straff. Tycker det är väldigt konstigt, i och med att polisväsendet har tagit i rejält på drogfronten på sistone, och det känns på något vis onaturligt att inte sätta dit så många som möjligt i avskräckande syfte.

Mefedron är klassad som hälsoskadlig vara, och straffas man blir man dömd till böter eller fängelse, i högst ett år. Någon givande praxis finns antagligen inte ännu, då klassningen är relativt ny, men det verkar som att fängelse inte varit på tal ännu i alla fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in