OK. Jag var inte ute efter att anklaga din vän för något, ville bara ge Enigmium ett svar, och fann mitt antagande sannolikt.
Jag vet inte riktigt hur det ut i praktiken i Sverige med det där. Var länge sedan jag läste juridik, och det var verkligen inte på hög nivå. Tidigare domar spelar in på straffet man får, men jag vet inte hur praxis ser ut, dock. Svårt med praxis när det kommer till droger, då det är så pass varierande.
Den ligger nog inte så fel, men den ligger nog
mer rätt i juridikforat. Finns väldigt kunniga användare där, som antagligen kan ge dig långt mer fullkomliga svar än vad jag kan. PM:a någon moderator, så får du säkerligen tråden flyttat om du vill det.
Praxis säger fängelse. Har dock läst om två fall där personer åkt för innehav utav 500 gram och klarat sig undan fängelse, men det är högst ovanligt.
Gränsen mellan normalgraden och ringa går vid 59.99 gram, och mängder över det kan antas vara ämnade för försäljning, varför risken är stor att man får fängelsestraff.
Jag tar inte illa upp alls, det är bara bra att påminna om vikten utav att vara kritisk.
Ringa narkotikabrott går, sett till praxis, vid 4,99 gram. Gränsen för grovt narkotikabrott går vid 250 gram. Så din väns fall kommer rubriceras som narkotikabrott utav normalgraden, där straffskalan är fängelse i max tre år.