2015-01-17, 14:01
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pz.Kpfw.VI-Tiger
Om man är intresserad av skatterätt - är det förvaltningsrätt som gäller eller bör man ändå välja tingsrätt?

Förvaltningsrätt. Sen vet jag att det finns enstaka exempel på förvaltningsrättsnotarier som inte jobbat med skatterätt. Det hela beror lite på hur upplägget är på den enstaka förvaltningsrätten och med optimal otur får du kanske aldrig någon "skatteplacering" utan får ägna dig åt bistånd och skit istället. Needless to say är kanske att skatterätten utgör det populära området som folk närmast verkar slåss om.

Citat:
Har fått för mig att det är svårare att gå från förvaltningsrätten och söka tjänstgöring som fiskal hos hovrätt, än tingsrätt -> kammarrätt.

Japp, det är vad jag hört och även sett konkreta exempel på. Det är inte helt ovanligt att en domare gått fram och tillbaka under sin domarbana, men när man luskar lite i var den domaren påbörjade allt, så brukar det ha varit på den allmänna sidan.

Citat:
Jag är intresserad av att vidareutbildas inom domaryrket efter notarietjänstgöring så tänkte fråga om någon har relevanta erfarenheter eller dylikt.

Du menar alltså att du vill söka fiskaltjänst efteråt? Det är kanske lite tidigt att fundera på det redan nu. Min erfarenhet av den banan sträcker sig visserligen till vad kompisar/bekanta sagt, men det är fullt tillräckligt för att jag själv inte vill ge mig in på den. Uppfattningen jag har fått är att det är hierarkiskt intill absurdum, utvecklande fram till dess att du slår i taket, och även om det är väldigt meriterande så är det så inom ett begränsat område; dvs. det statliga juristträsket.

Juridik är juridik oavsett vad det är för typ av juridik, sa en kollega till mig en gång när kollegan själv var på väg att byta över till förvaltningsrättssidan. Det ligger helt klart något i detta och den största skillnaden jag har kunnat skönja sidorna emellan utgörs av förhandlingar. På en tingsrätt talas det i princip om flera förhandlingar i veckan och på en förvaltningsrätt är det snarare några i månaden. Som en jämförelse känner jag till förvaltningsrättsnotarier som har haft ungefär en handfull egna förhandlingar under hela sin notarietid när jag har kunnat ha en handfull egna förhandlingar på en dag.
Senast redigerad av namgreb 2015-01-17 kl. 14:09.
Citera
2015-01-20, 16:18
Medlem
Hej!

Jag undrar om tingspoäng.se gör en korrekt uträkning av ens poäng?
Citera
2015-01-20, 21:10
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tajin
Hej!

Jag undrar om tingspoäng.se gör en korrekt uträkning av ens poäng?
Troligtvis, ja. Annars är det mycket enkelt att räkna själv för att kontrollera, men jag är hyfsat säker på att uträkningen är korrekt.
Citera
2015-02-01, 20:26
Medlem
oviktigts avatar
Mars.

Citat:
Notarietjänster med tillträde den 1 mars 2015

Inneliggande ansökningar vid ansökningstidens utgång var 205 härav med examensort Göteborg 29, Lund 56, Stockholm 54, Umeå 7, Uppsala 47 och Örebro 12.

133 av de sökande var kvinnor och 72 var män. 61 sökande anställdes varav 31 kvinnor och 30 män.

Genomsnittspoäng (inkl. sidomeriter): 307,49

Kronofogdemyndigheten, Stockholmskontoret/Norrtälje tingsrätt, 302

Kronofogdemyndigheten, Malmökontoret/Malmö tingsrätt, 324

Kronofogdemyndigheten, Kalmarkontoret/Kalmar tingsrätt, 300,5

Kronofogdemyndigheten, Östersundskontoret/Östersunds tingsrätt, 303,5

Åklagarkammaren i Norrköping/Norrköpings tingsrätt, 297,5

Åklagarkammaren i Kalmar/Kalmar tingsrätt, 291

Åklagarkammaren i Helsingborg/Helsingborgs tingsrätt, 325,5

Migrationsverket, Stockholm/Förvaltningsrätten i Stockholm, 297,5 (lägsta)

Migrationsverket, Malmö/Förvaltningsrätten i Malmö, 294 (lägsta)

Försäkringskassan, Göteborg, Förvaltningsrätten i Göteborg, 311,15

Försäkringskassan, Sundsvall/Förvaltningsrätten i Härnösand, 292

Attunda tingsrätt, 321,5 (lägsta)

Nacka tingsrätt, 333,5

Solna tingsrätt, 342

Stockholms tingsrätt, 338,5 (lägsta)

Södertörns tingsrätt, 322

Uppsala tingsrätt, 318 (lägsta)

Nyköpings tingsrätt, 303,5 (lägsta)

Västmanlands tingsrätt, 307,5

Falu tingsrätt, 288 (lägsta)

Mora tingsrätt, 288

Linköpings tingsrätt, 297,5 (lägsta)

Jönköpings tingsrätt, 294,5

Örebro tingsrätt, 301

Hässleholms tingsrätt, 307,5

Halmstads tingsrätt, 300,5

Varbergs tingsrätt, 296,5

Borås tingsrätt, 308,5

Göteborgs tingsrätt, 298,5 (lägsta)

Vänersborgs tingsrätt, 296

Hudiksvalls tingsrätt, 287,5

Ångermanlands tingsrätt, 287,5

Lunds tingsrätt, 315 (lägsta)

Förvaltningsrätten i Stockholm, 303,5 (lägsta)

Förvaltningsrätten i Malmö, 303,5

Förvaltningsrätten i Härnösand, 287

Förvaltningsrätten i Jönköping, 295,5

Förvaltningsrätten i Växjö, 293,5 (lägsta)

Citera
2015-02-03, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oviktigt
Mars.
Tackar! Hur får ni tag i tingspoängen? På dsv:s hemsida finns endast lägsta.
Citera
2015-02-03, 05:55
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manssmekaren
Tackar! Hur får ni tag i tingspoängen? På dsv:s hemsida finns endast lägsta.
Jusek.
Citera
2015-02-06, 14:47
Medlem
Vad har folk för intryck av de olika tings/förvaltningsrätterna? Jag tycker att det är svårt att bilda sig en uppfattning om vad skiljer sig åt i form av arbetsuppgifter och ansvar. Man har ju hört lite om att man i en mindre ort får ta ett större ansvar och att man på förvaltningsrätterna får mer "intressanta" uppgifter, men stämmer det verkligen?

En annan fråga jag har är varför poängen som krävs för att få sitta ting i någon av tingsrätterna i Stockholm nästan alltid är högre än i andra "attraktiva" regioner i Sverige? Är det något mer än själva läget som spelar in på att folk söker sig just till Stockholm? Jag tycker att det är lite konstigt att poängen nästan alltid är högre i Stockholm än i t.ex. Göteborg och Öresundsregionen, trots att det nästan alltid finns betydligt fler platser till tingsrätterna i Stockholm än till tingsrätterna i Göteborg och Öresund. Är chansen till att göra karriär så pass mycket bättre om man har suttit ting i Stockholm istället för i Malmö eller Göteborg att folk med höga betyg söker till Stockholm i första hand?
Citera
2015-02-09, 00:51
Medlem
Har vi någon i tråden med erfarenhet av att få reservplats? Hur många poäng under lägsta antagning var ni isf, och på vilken domstol?
Citera
2015-02-09, 06:02
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insoulwetrust
Vad har folk för intryck av de olika tings/förvaltningsrätterna? Jag tycker att det är svårt att bilda sig en uppfattning om vad skiljer sig åt i form av arbetsuppgifter och ansvar. Man har ju hört lite om att man i en mindre ort får ta ett större ansvar och att man på förvaltningsrätterna får mer "intressanta" uppgifter, men stämmer det verkligen?

En annan fråga jag har är varför poängen som krävs för att få sitta ting i någon av tingsrätterna i Stockholm nästan alltid är högre än i andra "attraktiva" regioner i Sverige? Är det något mer än själva läget som spelar in på att folk söker sig just till Stockholm? Jag tycker att det är lite konstigt att poängen nästan alltid är högre i Stockholm än i t.ex. Göteborg och Öresundsregionen, trots att det nästan alltid finns betydligt fler platser till tingsrätterna i Stockholm än till tingsrätterna i Göteborg och Öresund. Är chansen till att göra karriär så pass mycket bättre om man har suttit ting i Stockholm istället för i Malmö eller Göteborg att folk med höga betyg söker till Stockholm i första hand?
I och med att stora delar av målen i förvaltningsdomstolar avgörs på handlingarna torde det innebära att man får utföra mer kvalificerat arbete i beredandet av målen, än i en tingsrätt där man möjligtvis för protokoll under en större del av tiden för att ibland skriva förslag till dom.

Stockholms TR har höga poäng för att den är just Stockholms TR. Det ligger ju i sakens natur att just den TR:n har intressanta mål i och med att flera av bolagen har säte i Stockholm. Sedan är det också många som redan bor i Stockholm och har arbetat en stund på byrå eller liknande och sedan sitter ting, och då är det naturligt att man inte söker Haparanda TR, utan en TR i närområdet så att man inte behöver flytta. Vill man till Svea finns det ju också ett intresse av att sitta i Stockholmsområdet, såvitt jag förstår.
Citera
2015-02-09, 20:36
Medlem
oviktigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perik252
Har vi någon i tråden med erfarenhet av att få reservplats? Hur många poäng under lägsta antagning var ni isf, och på vilken domstol?

Jag kom in som reserv. En poäng under den som blev antagen till just den tingsrätten. En bra bit över lägsta antagning.
Citera
2015-02-11, 19:30
Medlem
Finns det någon som sökt ting och räknat in utlandsstudier i meritpoäng (alltså kurser utöver examen)?
Funderar nämligen att åka till Kalifornien i ett år och vill gärna att mina kurser där (kommer läsa 45 units/credits vilket enligt flera hemsidor ska motsvara 60 hp). Någon som vet hur Domstolsverket ser på detta?
Citera
2015-02-20, 22:37
Medlem
Mekhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av res-judicata
Finns det någon som sökt ting och räknat in utlandsstudier i meritpoäng (alltså kurser utöver examen)?
Funderar nämligen att åka till Kalifornien i ett år och vill gärna att mina kurser där (kommer läsa 45 units/credits vilket enligt flera hemsidor ska motsvara 60 hp). Någon som vet hur Domstolsverket ser på detta?

Utlandsstudier ska kunna ge extra meritpoäng precis som studier vid svenska universitet. Jag tror dock, inte helt säker, att man måste tillgodoräkna dem vid ett svenskt universitet så att domstolsverket vet hur många högskolepoäng de utländska poängen motsvarar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in