Citat:
Förvaltningsrätt. Sen vet jag att det finns enstaka exempel på förvaltningsrättsnotarier som inte jobbat med skatterätt. Det hela beror lite på hur upplägget är på den enstaka förvaltningsrätten och med optimal otur får du kanske aldrig någon "skatteplacering" utan får ägna dig åt bistånd och skit istället. Needless to say är kanske att skatterätten utgör det populära området som folk närmast verkar slåss om.
Citat:
Japp, det är vad jag hört och även sett konkreta exempel på. Det är inte helt ovanligt att en domare gått fram och tillbaka under sin domarbana, men när man luskar lite i var den domaren påbörjade allt, så brukar det ha varit på den allmänna sidan.
Citat:
Du menar alltså att du vill söka fiskaltjänst efteråt? Det är kanske lite tidigt att fundera på det redan nu. Min erfarenhet av den banan sträcker sig visserligen till vad kompisar/bekanta sagt, men det är fullt tillräckligt för att jag själv inte vill ge mig in på den. Uppfattningen jag har fått är att det är hierarkiskt intill absurdum, utvecklande fram till dess att du slår i taket, och även om det är väldigt meriterande så är det så inom ett begränsat område; dvs. det statliga juristträsket.
Juridik är juridik oavsett vad det är för typ av juridik, sa en kollega till mig en gång när kollegan själv var på väg att byta över till förvaltningsrättssidan. Det ligger helt klart något i detta och den största skillnaden jag har kunnat skönja sidorna emellan utgörs av förhandlingar. På en tingsrätt talas det i princip om flera förhandlingar i veckan och på en förvaltningsrätt är det snarare några i månaden. Som en jämförelse känner jag till förvaltningsrättsnotarier som har haft ungefär en handfull egna förhandlingar under hela sin notarietid när jag har kunnat ha en handfull egna förhandlingar på en dag.
Senast redigerad av namgreb 2015-01-17 kl. 14:09.
Senast redigerad av namgreb 2015-01-17 kl. 14:09.