2014-08-28, 17:10
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbomb
Det var det finaste grattis jag någonsin sett.

Hur lång tid brukar det ta för Jusek att lägga upp den detaljerade statistiken? Och vet du möjligen exakt vad Domstolsverket menar med "Stockholmsområdet" när lägsta tillsättningspoäng anges?
Hm, vad jag vet brukar Jusek fått upp en mer detaljerad statistik senast en vecka efter att den generella har lagts upp av DSV. Vet tyvärr inte vad som menas med "Stockholmsområdet", men det kan vara rimligt att anta att det är länet som åsyftas.
Citera
2014-08-28, 18:23
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Tack (tänkte vänta med att tacka tills jag faktiskt var helt säker på att ha fått platsen). Skvaller etc. kommer, men jag tänkte väl försöka att inte tokouta mig.

Poängen ser ut att ha gått upp, men jag överlåter åt någon som kan det där med siffror att göra en djupare analys.

Ja, grattis! Vilken del av landet blev det då till slut? Det kan du ju iaf avslöja utan risk för att outning.
Citera
2014-08-28, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Ja, grattis! Vilken del av landet blev det då till slut? Det kan du ju iaf avslöja utan risk för att outning.

Tack! Jag vill nog inte säga mer än att det inte är en del av landet där jag får öva långfärdsskidor så mycket som jag skulle vilja, och inte heller en del där jag helt kommer missa den aktiviteten.
Citera
2014-08-29, 06:50
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Tack! Jag vill nog inte säga mer än att det inte är en del av landet där jag får öva långfärdsskidor så mycket som jag skulle vilja, och inte heller en del där jag helt kommer missa den aktiviteten.

Haha, underbart sätt att prata mycket utan att egentligen säga något alls. Du kommer gå långt i det här skrået!

Nåväl, grattis än en gång.
Citera
2014-08-29, 17:57
Medlem
The_Keepers avatar
Blandad tjänstgöring har varit uppe på tapeten för ett tag sedan. Som jag förstod det då verkar det sällan vara något negativt utifrån de kunskaper tingstjänstgöringens förväntas ge.

Jag är lite nyfiken på vad för typ av arbetsuppgifter som förekommer på de blandade tjänsterna. Tillbringas de 6 månaderna på en myndighet med att handlägga? Göra rättsutredningar? Hämta kaffe och vända papper? Skjuta lerduvor?

I synnerhet är jag intresserad hur pass kvalificerade och intressanta uppgifter som erbjuds vid Allmänna reklamationsnämnden.

Alla synpunkter och tankar som rör den blandade tjänstgöringen är uppskattade, alltifrån egna erfarenheter till lös hörsägen.
Citera
2014-08-29, 18:13
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_Keeper
Blandad tjänstgöring har varit uppe på tapeten för ett tag sedan. Som jag förstod det då verkar det sällan vara något negativt utifrån de kunskaper tingstjänstgöringens förväntas ge.

Jag är lite nyfiken på vad för typ av arbetsuppgifter som förekommer på de blandade tjänsterna. Tillbringas de 6 månaderna på en myndighet med att handlägga? Göra rättsutredningar? Hämta kaffe och vända papper? Skjuta lerduvor?

I synnerhet är jag intresserad hur pass kvalificerade och intressanta uppgifter som erbjuds vid Allmänna reklamationsnämnden.

Alla synpunkter och tankar som rör den blandade tjänstgöringen är uppskattade, alltifrån egna erfarenheter till lös hörsägen.
Hat inte gjort blandad tjänstgöring själv, men de notarier som jag sprungit in i under min yrkesutövning som gjort blandad tjänstgöring har typiskt sett legat ett steg före de andra. De jag träffat har dock varit hos kronofogden eller åklagaren. Vet inte riktigt hur ARN jobbar, men jag inbillar mig att du skulle ha en bättre förståelse för tvistemål än andra notarier. Kanske inte vad det gäller processrätten men när det gäller sakfrågor. Tror det kan vara en mycket bra erfarenhet inför handläggning av de förenklade tvistemålen som ofta rör samma typer av tvister och som notarier, i bästa fall, får ägna en stor del av tjänstgöringen till.
Citera
2014-09-01, 21:44
Medlem
Finns det någon i tråden som är/har varit hovrättsfiskal och vill dela med sig lite av erfarenheter av att fortsätta domarbanan? Hur ser arbetsuppgifter ut? Enbart PT-föredragningar?
Citera
2014-09-04, 14:28
Medlem
hoodogs avatar
Den här gången hann jag först!

Citat:
Notarietjänster med tillträde den 1 oktober 2014

Inneliggande ansökningar vid ansökningstidens utgång var 206 härav med examensort Göteborg 26, Lund 43, Stockholm 76, Umeå 13, Uppsala 35 och Örebro 13.

143 av de sökande var kvinnor och 63 var män. 41 sökande anställdes varav 26 kvinnor och 15 män.

Genomsnittspoäng (inkl. sidomeriter): 320,09

Justitiekanslern/Attunda tingsrätt 340,5

Allmänna reklamationsnämnden/Stockholms tingsrätt 343

Kronofogdemyndigheten, Göteborgskontoret/Borås tingsrätt 317

Kronofogdemyndigheten, Göteborgskontoret/Varbergs tingsrätt 321,5

Solna tingsrätt 332 (lägsta)

Stockholms tingsrätt 340 (lägsta)

Södertälje tingsrätt 315,5 (lägsta)

Södertörns tingsrätt 340

Uppsala tingsrätt 319,5 (lägsta)

Eskilstuna tingsrätt 312,5

Eksjö tingsrätt 302,5

Helsingborgs tingsrätt 312,5 (lägsta)

Kristianstads tingsrätt 307,5

Lunds tingsrätt 337,5

Ystads tingsrätt 316 (lägsta)

Varbergs tingsrätt 313,5

Borås tingsrätt 304,5

Göteborgs tingsrätt 328

Värmlands tingsrätt 309,5

Hudiksvalls tingsrätt 297,5

Sundsvalls tingsrätt 298,5

Haparanda tingsrätt 290

Förvaltningsrätten i Stockholm 319 (lägsta)

Förvaltningsrätten i Uppsala 310

Förvaltningsrätten i Linköping 301,5 (lägsta)

Poängen inkluderar eventuella sidomeriter.

Poängen är beräknad på kurspoäng.
Citera
2014-09-04, 17:53
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Den här gången hann jag först!
Jävlar! Fy fan för dig!
Citera
2014-09-24, 12:55
Medlem
maax500s avatar
Spelar det någon roll vad man får för betyg på de meriterande kurserna (sålänge man blir godkänd, såklart?)
Citera
2014-09-24, 13:39
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maax500
Spelar det någon roll vad man får för betyg på de meriterande kurserna (sålänge man blir godkänd, såklart?)

Nej.
Citera
2014-09-27, 13:37
Medlem
wellpapps avatar
Enligt domstolsverket ingås anställningsavtalet vid antagandet från domstolsverket. Någon med erfarenhet av att tacka nej till tingsplats? Blir det tjafs?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in