Flashback bygger pepparkakshus!
2015-10-21, 20:28
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lizzzy
Har en fråga kring att tillgodoräkna sig poäng från andra akademiska meriter i grupp 2. Vet någon om distanskursen på 30 HP vid Umeå universitet Kriminologi B räknas in i grupp 2? Står att studierna måste omfatta minst hela grundnivån/A-nivån om minst 30 HP för att tillgodoräknas, men kursen heter ju B? Fattar inte

B är högre än A. Den räknas in i grupp 1. För säkerhets skull kan du maila domstolsverket och kolla om just den kursen skulle räknas.

Citat:
Samt, måste studierna studeras under tiden som jag gör min juristexamen eller kan jag samla på mig högskolepoäng innan mina juridikstudier och sedan ändå ha dessa poäng tillgodo när jag ska söka ting efter examen?

Innan, under eller efter juristprogrammet spelar ingen roll.
Citera
2015-10-21, 20:49
Medlem
lizzzys avatar
Tack för svar sobofield!

Men med andra ord, skulle jag kunna läsa typ 10 pajaskurser typ religion, kultur osv, dessa skulle ju hamna i grupp 2 då? Det känns ju som ett väldigt "lätt" sätt att få massa sidopoäng på. För vad jag har förstått så kan jag läsa massa kurser på 7,5 HP sen bara plussa dessa, stämmer det?
Citera
2015-10-22, 00:31
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Men med andra ord, skulle jag kunna läsa typ 10 pajaskurser typ religion, kultur osv, dessa skulle ju hamna i grupp 2 då? Det känns ju som ett väldigt "lätt" sätt att få massa sidopoäng på. För vad jag har förstått så kan jag läsa massa kurser på 7,5 HP sen bara plussa dessa, stämmer det?
Ja, det är i teorin ett väldigt lätt sätt att få massa sidopoäng på, men de som orkar dubbla med tramskurser (eller läsa massa tramskurser innan man väl börjar studera på allvar) lär vara få till antalet.
Citera
2015-10-22, 09:16
Medlem
lizzzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Ja, det är i teorin ett väldigt lätt sätt att få massa sidopoäng på, men de som orkar dubbla med tramskurser (eller läsa massa tramskurser innan man väl börjar studera på allvar) lär vara få till antalet.

Vet ni om dom juridiska översiktskurserna ger sidopoäng? Dom ger visserligen bara 15 HP så då måste man ju läsa typ 15 HP sociologi också
Citera
2015-10-22, 09:38
Medlem
lizzzys avatar
Fan asså jag vet inte om jag är helt ute och cyklar nu. Tänkte börja jurist i höst men har inte förren nu fattat att man kan plugga sig till sidopoäng.
Jag tänker att antingen så pluggar man statsvetenskap I på distans på Falun och får 30 HP därifrån och nöjer sig där, alternativt att man samtidigt läser typ allmän socialpsykologi distans från Växsjö och får 15 HP därifrån med. Antar att bägge hamnar i grupp 1?

Dock är statsvetenskap tråkigt som in i helvete, så man kanske bprde ta allmän socialpsykologi 15 HP, praktisk svenska 7,5 hp, samt en juridisk översiktskurs 15 HP för att komma upp i 37,5 HP. Därefter dra en sommarkurs i sommar och komma upp i 45 HP.

Tankar?
Citera
2015-10-22, 09:49
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Fan asså jag vet inte om jag är helt ute och cyklar nu. Tänkte börja jurist i höst men har inte förren nu fattat att man kan plugga sig till sidopoäng.
Jag tänker att antingen så pluggar man statsvetenskap I på distans på Falun och får 30 HP därifrån och nöjer sig där, alternativt att man samtidigt läser typ allmän socialpsykologi distans från Växsjö och får 15 HP därifrån med. Antar att bägge hamnar i grupp 1?

Dock är statsvetenskap tråkigt som in i helvete, så man kanske bprde ta allmän socialpsykologi 15 HP, praktisk svenska 7,5 hp, samt en juridisk översiktskurs 15 HP för att komma upp i 37,5 HP. Därefter dra en sommarkurs i sommar och komma upp i 45 HP.

Tankar?

Börja med att läsa juridik. Ta det lugnt. Du är fem år från ting.

Om du tänker börja plugga innan hade jag rekommenderat Kriminologi och FEK. De är båda grupp 1 och kommer hjälpa (lite) under juristprogrammet.
Citera
2015-10-22, 09:52
Medlem
lizzzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Börja med att läsa juridik. Ta det lugnt. Du är fem år från ting.

Om du tänker börja plugga innan hade jag rekommenderat Kriminologi och FEK. De är båda grupp 1 och kommer hjälpa (lite) under juristprogrammet.

Anledningen till varför det är lite brådis är för att jag hade tyckt det var skönt att plocka på sig så många HP som möjligt innan så jag slipper dubbelstudera under juridikstudierna. Kriminologi är mitt förstahandsval men tyvärr är anmälan där redan stängd, därför övervägandet av de andra kurserna. Tycker du det är en dålig idé att läsa exempelvis statsvetenskap för att plocka in 30 HP?
Citera
2015-10-22, 10:47
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Anledningen till varför det är lite brådis är för att jag hade tyckt det var skönt att plocka på sig så många HP som möjligt innan så jag slipper dubbelstudera under juridikstudierna. Kriminologi är mitt förstahandsval men tyvärr är anmälan där redan stängd, därför övervägandet av de andra kurserna. Tycker du det är en dålig idé att läsa exempelvis statsvetenskap för att plocka in 30 HP?

Är du säker på att du måste läsa extra då? Goda betyg kan räcka beroende på var du vill sitta (om du ens vill sitta). Att arbeta 9 månader ger hälften av maxpoängen.

Anyhow, jag tycker aldrig det är dåligt att läsa på universitet. Stats A är en bra och allmänbildade kurs, so go for it.
Citera
2015-10-22, 14:04
Medlem
lizzzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Är du säker på att du måste läsa extra då? Goda betyg kan räcka beroende på var du vill sitta (om du ens vill sitta). Att arbeta 9 månader ger hälften av maxpoängen.

Anyhow, jag tycker aldrig det är dåligt att läsa på universitet. Stats A är en bra och allmänbildade kurs, so go for it.

Arbetet på 9 månader, gäller det arbete "överallt" så länge det är inom juridiken så att säga?
Samt, finns det inte en tidsgräns på hur sent man kan sitta ting efter avslutad examen? Känns som att det är sådan hets att man ska sitta ting direkt. Har jag uppfattat det fel?
Citera
2015-10-22, 14:33
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Arbetet på 9 månader, gäller det arbete "överallt" så länge det är inom juridiken så att säga?

De flesta juridiska arbetsplatser omfattas, men det är bäst att maila domstolsverket för att vara säker.

Citat:
Samt, finns det inte en tidsgräns på hur sent man kan sitta ting efter avslutad examen?

Pensionsålder kanske.

Citat:
Känns som att det är sådan hets att man ska sitta ting direkt. Har jag uppfattat det fel?

Det är säkert det vanligaste, men det händer ofta att någon arbetar på byrå och tar en paus. Eller att man byter bana helt.

Det är alltid bra att sitta ting, men det är inte ett krav förutom om du vill bli domare/åklagare/kronofogde.

Läs stats eller krim eller fek eller nek eller annat relevant om du känner för att börja plugga nu. Det viktigaste för dig kommer vara betygen från juristprogrammet. Märker du att du klarar av det bra, överväg att läsa dubbelt om du känner att du verkligen måste ha fler meritpoäng. Det är svårt att ge karriärs/studievägledningsråd eftersom det är såpass individuellt, men en ganska klok bana hade ju t ext varit:

1) ta 60 grupp 1-poäng under, innan eller efter programmet (bör gå att pussla in på lämpligt vis; går ju att läsa distanskurser medan man jobbar t ex)
2) jobba ca ett år på ditt första jobb och se om du trivs;
3) om inte/om du verkligen vill ha tingsmeritering av någon anledning, sök in med dina plötsligt maximala meritpoäng.

I tråden finns en väldig massa statistik. Det är inte dåligt att sitta ting eller förvaltningsrättsligt ting. Har man bara som mål att sitta på Sthlms TR blir det naturligtvis mer hetsigt.
Citera
2015-10-22, 15:13
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Samt, finns det inte en tidsgräns på hur sent man kan sitta ting efter avslutad examen? Känns som att det är sådan hets att man ska sitta ting direkt. Har jag uppfattat det fel?
Självklart är det batter att sitta ting direkt/inom något år än att göra det efter tio år på byrå. Det skulle vara mycket tråkigt att gå ned så mycket i lön.
Citera
2015-10-22, 19:04
Medlem
Hur ser chansen ut att få sitta ting med ett strafföreläggande för ringa narkotikabrott i bagaget? Det kommer att vara tre år gammalt när jag kan söka ting, efter examen (om ett halvår). Men ska jag försöka mig på något annat fram tills de fem åren har förlöpt innan det gallras ur belastningsregistret? Vad tror ni? Någon som känner till några sådana ärenden från notarienämnden ex?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in