2025-09-03, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RalphCifaretto
Det kan ske på alla möjliga sätt har jag fått lära mig. Antingen finns det en reservplats snabbt eller så säger någon upp sig med 1v kvar och då ringer notariekansliet och frågar om du kan hoppa in med kort varsel.

Ah ok, finns det något utrymme då att acceptera med förbehåll att man behöver en månad på sig? Eller de låter hellre en plats stå tom till nästa ansökningsomgång?
Citera
2025-09-04, 06:42
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RundKudde5000
Ah ok, finns det något utrymme då att acceptera med förbehåll att man behöver en månad på sig? Eller de låter hellre en plats stå tom till nästa ansökningsomgång?
Gissningsvis får nästa person på reservlistan frågan i det läget.
Citera
2025-09-05, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RundKudde5000

Jag kan tyvärr inte svara på det. Jag vet att de då går vidare till nästa reserv. Om det inte finns någon annan så kanske frågar de den aktuella domstolen om de är OK med annat startdatum. Det hela är mycket mer pragmatiskt än de vill få det att verka.

En annan grej. Om du är reserv till säg Haparanda tingsrätt och de erbjuder dig platsen kan du fortfarande tacka nej och säga att du däremot är villig att ta en plats i Stockholmsområdet. Då kommer de höra av sig till dig för det fall det saknas andra kandidater för domstolen i fråga. De är mycket måna om att fylla alla platser. Just detta exempel har jag sett hända.

Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingtass
Gissningsvis får nästa person på reservlistan frågan i det läget.
Precis.
Citera
2025-09-14, 15:24
Medlem
Yuno-Gasais avatar
Vad brukar folk göra som vill sitta ting men som inte kommer in precis efter de exat? Jobbar de? Isf var? Reser de?
Citera
2025-09-15, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yuno-Gasai
Vad brukar folk göra som vill sitta ting men som inte kommer in precis efter de exat? Jobbar de? Isf var? Reser de?
Jurist/utredare/handläggare på myndighet är vanligt. Andra arbetar på advokat- eller juristbyrå, eller som bolagsjurist, exempelvis på försäkringsbolag eller större bolag (t.ex. Volvo eller Ericsson).
Citera
2025-09-15, 17:55
Medlem
Citat:

Erfarenhetsmässigt kan jag säga att de flesta arbetar på byrå. Det beror säkert på vilken tingsrätt/domsaga vi pratar om.
Citera
2025-09-17, 20:49
Medlem
peggypugs avatar
De flesta av mina kollegor har jobbat något år på byrå av olika slag (då räknar jag in t.ex. Familjens jurist och Lexly). Även myndigheter verkar vara poppis men kanske inte lika roligt beroende på vad man är intresserad av!

Citat:
Citera
2025-09-30, 13:09
Medlem
Hej!
Undrar om någon kan svara på hur det ser ut med möjlighet till distansarbete under notarietiden? (frågan gäller såväl tings- som förvaltningsrätt)

Förekommer det att notarier arbetar hemifrån och i så fall i vilken omfattning?
Citera
2025-10-01, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cbt2237
Hej!
Undrar om någon kan svara på hur det ser ut med möjlighet till distansarbete under notarietiden? (frågan gäller såväl tings- som förvaltningsrätt)

Förekommer det att notarier arbetar hemifrån och i så fall i vilken omfattning?

Olika från tingsrätt till tingsrätt. Där det tillåts är det vanligaste 1 hemarbetsdag / vecka.
Citera
2025-10-01, 19:42
Medlem
Citat:
Olika från tingsrätt till tingsrätt. Där det tillåts är det vanligaste 1 hemarbetsdag / vecka.

Okej. Tack så mycket för svaret!
Citera
2025-10-02, 13:50
Medlem
Hur stor prestation under ting behövs för att bli åklagare? Svårt?
Citera
2025-10-02, 15:04
Medlem
Citat:

På vissa förvaltningsrätter tillåts två dagar per vecka vet jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in