• 1
  • 2
2009-04-02, 02:32
Medlem
Sannerligen en svrknckt nt denna, och det kan vl diskuteras om determinismen ska ses som en ndvndig sanning snarare n ett filosofiskt problem. Tnkte dela med mig av mina egna tankar kring den i alla fall.

Ponera att Anders tycker om vackra mlningar. Nr han ser en vacker tavla sker kemiska och fysikaliska reaktioner i hans hjrna som ger upphov till en upplevelse hos honom. De reaktioner som sker r observerbara fr ngon som tittar med rtt instrument. Men det finns inget instrument som kan avlsa upplevelsen. Anders kanske kan frklara med ord hur det knns att se tavlan, men upplevelsen i sig nr han bara sjlv.

Fr att frska tillmpa detta till angrepp mot den filosofiska determinismen s utgr jag frn att det inte r ngon tvekan om att det r vra hjrnor som skapar vra medvetanden, samt att vra hjrnor beter sig enligt de lagar som inryms i den klassiska fysiken (elektromagnetism, gravitation samt svag/stark krnkraft). Medvetandet r fundamentet fr vrt frnuft. Frnuftet ger oss mjligheten till att vlja olika handlingsalternativ. Fri vilja. Vad skiljer egentligen denna fria vilja frn upplevelsen Anders hade nr han sg mlningen? Det jag greppar mot hr r upplevelsens natur som kan ses som ligga bortom den fysiska verkligheten. r det verkligen omjligt fr en kausal apparat som hjrnan att ge upphov till ngonting (medvetandet) som hamnar utanfr det kausala?

Frhoppningsvis blir trden en katalysator fr mina fortsatta funderingar!
Citera
2009-04-02, 13:53
Medlem
Jag r inte riktigt med p varfr frnuftet skulle ge upphov till mjligheten att vlja mellan olika handlingsalternativ. Ligger frnuftet utanfr lagarna om kausalitet, utanfr determinismen?

Jag ifrgastter premissen hr, det att hjrnan ger upphov till medvetandet. Hjrnan r bara en del av processen. Det r minst lika viktigt att det finns en kropp och en omvrld med objekt att interagera med.

Sen fr man nog skilja p fysikalism och determinism, ven om fysikalism frutstter determinism. Fr det finns olika sorters determinism, till exempel biologisk, ekonomisk eller kulturell determinism.

Fr att besvara frgorna tror jag att det som skiljer Anders upplevelse av en tavla och Anders rationaliserande frnuft r att det r olika sorters upplevelser helt enkelt. Det spelar ingen roll huruvida den mentala processen baseras p internalistiska processer eller externalistiska processer, det r fortfarande upplevelser. Ett irrationellt tal eller en simtur, bde r upplevelser.

Den andra frgan r svrare, eftersom jag inte tror att hjrnan skapar medvetandet. Men om det r antagandet, s kan man vl bara sga att Gud har ngot med medvetandet att gra, fr Gud ligger utanfr kausalitet.
Citera
2009-04-02, 16:19
Medlem
Jag hller med dig om att det mste finnas en yttervrld att interagera med, samt en kropp att utfra handlingar med fr att det ska vara meningsfullt att prata om val. Men jag har svrt att se dessa tv som frutsttningar fr medvetande. Absolut, medvetandet har ingen grund fr utvande av val och handling utan dem, men jag vill hvda att medvetandet som sdant skulle existera likvl.

Mitt argument bygger p pstendet att hjrnor skapar medvetanden. Du har en annan uppfattning, s jag frstr att det blir svrt att kpa mina tankegngar, men jag provar igen.

Mjligen blandar jag ihop begreppen. Med determinism menar jag tesen att fri vilja inte existerar p grund av att mnniskan som frnuftsvarelse r resultatet av en obeskrivbart lng kedja av kausala hndelser som fljt fysikens lagar sedan begynnelsen.

Det jag funderar p r om det finns en metafysisk skillnad mellan upplevelse/medvetande och hjrnaktivitet. Utan hjrnaktivitet finns varken medvetande eller upplevelser, s det r riktigt att sga att hjrnaktivitet orsakar medvetande. Men r det verkligen av ndvndighet en motsgelse att medvetandet skulle ligga utanfr det kausala? Kan en kausal process ge upphov till ngonting annat?
Citera
2009-04-02, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invidious
Jag hller med dig om att det mste finnas en yttervrld att interagera med, samt en kropp att utfra handlingar med fr att det ska vara meningsfullt att prata om val. Men jag har svrt att se dessa tv som frutsttningar fr medvetande. Absolut, medvetandet har ingen grund fr utvande av val och handling utan dem, men jag vill hvda att medvetandet som sdant skulle existera likvl.

[_ _ _]
Hur d?

Citat:
Det jag funderar p r om det finns en metafysisk skillnad mellan upplevelse/medvetande och hjrnaktivitet. Utan hjrnaktivitet finns varken medvetande eller upplevelser, s det r riktigt att sga att hjrnaktivitet orsakar medvetande. Men r det verkligen av ndvndighet en motsgelse att medvetandet skulle ligga utanfr det kausala? Kan en kausal process ge upphov till ngonting annat?
Alla effekter har en orsak. Det r i princip definition fr kausalitet (det finns vissa tillgg, till exempel att det skulle vara orsak-mekanism-verkan snarare n orsak-verkan, men fr den hr diskussionen rcker nog den enklaste definitionen). Om man fljer antagandet att hjrnan (som en del av den klassiskt unilinjra kausaliteten) orsakar medvetandet, s r medvetandet en del av det kausala lika mycket som hjrnan r det. Dessutom, det betyder i sin tur att medvetandet har en inverkan p den fysiska vrlden, att medvetandet r en orsak fr ngon sorts effekt.

Den metafysiska skillnaden skulle vara att hjrnan inte r det enda som ger upphov till medvetandet, istllet fr unilinjr kausalitet r det multilinjr kausalitet. Du kan inte tnka p ngot utan att ha ngot att tnka p. Det r s fenomenologin frklarar medvetandets vara, genom att det r medvetande-om ngot.
Citera
2009-04-02, 20:40
Medlem
Citat:
Sannerligen en svrknckt nt denna, och det kan vl diskuteras om determinismen ska ses som en ndvndig sanning snarare n ett filosofiskt problem. Tnkte dela med mig av mina egna tankar kring den i alla fall.

Ponera att Anders tycker om vackra mlningar. Nr han ser en vacker tavla sker kemiska och fysikaliska reaktioner i hans hjrna som ger upphov till en upplevelse hos honom. De reaktioner som sker r observerbara fr ngon som tittar med rtt instrument. Men det finns inget instrument som kan avlsa upplevelsen. Anders kanske kan frklara med ord hur det knns att se tavlan, men upplevelsen i sig nr han bara sjlv.

Fr att frska tillmpa detta till angrepp mot den filosofiska determinismen s utgr jag frn att det inte r ngon tvekan om att det r vra hjrnor som skapar vra medvetanden, samt att vra hjrnor beter sig enligt de lagar som inryms i den klassiska fysiken (elektromagnetism, gravitation samt svag/stark krnkraft). Medvetandet r fundamentet fr vrt frnuft. Frnuftet ger oss mjligheten till att vlja olika handlingsalternativ. Fri vilja. Vad skiljer egentligen denna fria vilja frn upplevelsen Anders hade nr han sg mlningen? Det jag greppar mot hr r upplevelsens natur som kan ses som ligga bortom den fysiska verkligheten. r det verkligen omjligt fr en kausal apparat som hjrnan att ge upphov till ngonting (medvetandet) som hamnar utanfr det kausala?

Frhoppningsvis blir trden en katalysator fr mina fortsatta funderingar!

Att sga att medvetandet 'hamnar utanfr det kausala' r att hnge sig t dualism, en stndpunkt som inte str i god dager hos dagens filosofer.

Ls Sartre, frst Sartre, r mitt tips till dig.
Citera
2009-04-02, 23:25
Medlem
Jag inser att det blir ju faktiskt s att jag med mitt resonemang hamnar i dualism, och det r vl ingen hjdare direkt. Plockar man bort medvetande frn det kausala kommer problemet med hur det kan finnas en koppling mellan medvetande och yttervrlden. Inser ocks att det r ingen tvekan om giltigheten i ett kausalt frhllande mellan hjrna och medvetande om det r hjrnor som orsakar medvetanden.

Ne, tillbaka till ritbordet igen. Hller p med Rand just nu, fr kika lite p Sartres skrifter sen d. Tackar fr tipset.
Citera
2009-04-03, 18:09
Medlem
Citat:

Ne, tillbaka till ritbordet igen. Hller p med Rand just nu, fr kika lite p Sartres skrifter sen d. Tackar fr tipset.

Skit i Rand ;P
Inte mnga inom filosofin som tar objektivismen serist. Vill du ha ekonomiliberal politikfilosofi rekommenderar jag Nozick.
Citera
2009-04-03, 22:57
Medlem
PikeWakes avatar
Kul att du tnker i de hr banorna, men svitt jag kan se r du p vg mer mot argument fr determinism n emot. Det centrala r att Anders i ditt exempel inte kan reagera p ngot annat stt n han gr. Hans reaktion r frutbestmd. Dremot har inte vi medel att kunna frst hans reaktion utifrn hans exakta perspektiv, eftersom det skulle krva att vi var en exakt kopia av Anders i det exakta gonblicket d han fick sin upplevelse.
Detta r i och fr sig bara relevant i ett filosofiskt perspektiv, eftersom vi naturligtvis inte kan vara denna exakta kopia. Vi kan inte heller hlla reda p alla de parametrar som pverkade honom innan han fick upplevelsen, och drfr r det omjligt fr oss att frutsga hans reaktion. Denna ofrutsgbarhet kan vi kalla fr fri vilja, slump, eller Gud, men det r nd inga argument mot determinism.
Citera
2009-04-03, 23:47
Medlem
_-olle-_s avatar
Om man vill kan man ju alltid titta nrmare p vad mnga fysiker anser vara slumpmssiga freteelser p subatomisk niv. Det get ingen grund fr fri vilja, men vl fr slump i kontrast till determinism.
Citera
2009-04-04, 13:37
Medlem
408s avatar
Fri vilja ur ett "buddha" perspektiv: http://www.messagefrommasters.com/Ps...-Free-Will.htm
Citera
2009-04-06, 03:29
Medlem
villbarafragas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PikeWake
Denna ofrutsgbarhet kan vi kalla fr fri vilja, slump, eller Gud, men det r nd inga argument mot determinism.
Instmmer helt med det du skrev och har inte s mycket att tillgga.
Dremot vill jag utveckla det jag citerat lite grann. Varfr ens diskutera huruvida determinismen r korrekt eller inte? Visst verkar vi ha ett behov av att f hvda oss som fria individer men jag ser verkligen inte pongen med denna ondligt lnga, och fr att inte sga meningslsa, polkemi.
Determinism och fri vilja springer ur 2 helt olika kllor men slutar p exakt samma plats, de som frkunnar att allting redan r frbestmt sger att ven om det finns massvis med sm hndelser som r sammankopplade kommer de endast sluta p ett stt. De r alla tnka att samverka p ett stt som leder till en viss, deterministisk, punkt.

Vad r d fri vilja? Det r ocks en samling av variablar som samverkar genom att bilda det vi tror r vr egen uppfattning, vra vrderingar, hela vr vrldsbild vilar p alla dessa sm byggstenar som vi kallar minnet, erfarenheter, leverne.
Alla dessa byggstenar kan bara leda oss till en sak, byter man ut ngon av dessa ger de ett annat resultat. Det r det vi hnvisar till som "val". Vi kan "vlja" vad vi ska uppleva och inte. Men vi grundar det hr valet p erfarenheter som vi ocks, indirekt eller inte, valt.

Detta hrleder oss till fljande slutsats, fri vilja frutstter att vi kan vlja och nr vi vljer lutar vi oss mot en samling gamla val som ven de grundar sig p val. Ngonstans startade denna process och detta r grunden till fatalism, ngonstans, ngon gng har ngon bestmt hur allt ska fortlpa men troligtvis helt utan vetskap om allt det skulle leda till. Trots detta har denna ngon/ngot gjort ett val, fast det var frutbestmt och det leder oss oskt till vad det var som startade det hela.

Har ni orkat lsa hela vgen hit s har ni nog fr ett tag sedan insett att jag inte kommer ngon vart och har ni frsttt det s har ni ven frsttt pongen med det jag skriver.

Tack och adj!
Citera
2010-03-26, 14:37
Medlem
Man behver inte skriva 25 rader fr att frklara hur vrlden fungerar. Nej vi har ingen fri vilja. Allt bestr av protoner, elektroner och neutroner. Dem kan bara handla p vissa stt. Allt r bara snurrande pluttar, vare sig du vill det eller inte =) Det finns ingenting som skiljer dig frn en sten i hur vi r uppbyggda =)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in