Citat:

Ursprungligen postat av Invidious

Sannerligen en svårknäckt nöt denna, och det kan väl diskuteras om determinismen ska ses som en nödvändig sanning snarare än ett filosofiskt problem. Tänkte dela med mig av mina egna tankar kring den i alla fall.
Ponera att Anders tycker om vackra målningar. När han ser en vacker tavla sker kemiska och fysikaliska reaktioner i hans hjärna som ger upphov till en upplevelse hos honom. De reaktioner som sker är observerbara för någon som tittar med rätt instrument. Men det finns inget instrument som kan avläsa upplevelsen. Anders kanske kan förklara med ord hur det känns att se tavlan, men upplevelsen i sig når han bara själv.
För att försöka tillämpa detta till angrepp mot den filosofiska determinismen så utgår jag från att det inte är någon tvekan om att det är våra hjärnor som skapar våra medvetanden, samt att våra hjärnor beter sig enligt de lagar som inryms i den klassiska fysiken (elektromagnetism, gravitation samt svag/stark kärnkraft). Medvetandet är fundamentet för vårt förnuft. Förnuftet ger oss möjligheten till att välja olika handlingsalternativ. Fri vilja. Vad skiljer egentligen denna fria vilja från upplevelsen Anders hade när han såg målningen? Det jag greppar mot här är upplevelsens natur som kan ses som ligga bortom den fysiska verkligheten. Är det verkligen omöjligt för en kausal apparat som hjärnan att ge upphov till någonting (medvetandet) som hamnar utanför det kausala?
Förhoppningsvis blir tråden en katalysator för mina fortsatta funderingar! 

Om du ser hjärnan som en biologisk maskin där alla ingående partiklar och krafter följer den klassiska fysikens lagar finns inget utrymme för slumpartade händelser. Känslor är nervsignaler. Nervsignaler är in och utflöde och natrium- och kaliumjoner samt transmittorsubstans. Dessa måste följa fysikens lagar. Nervsignalen måste alltså följa fysikens lagar och därmed tankar och känslor.
Blandar du in modern fysik finns utrymme för slumpen. Kommer transmittorsubstansen ge upphov till aktionspotential i nerven? Det kan man inte säga helt säkert om man räknar "modernt", även om den klassika fysiken borde kunna fungera hyffsat för att förutsäga även detta. Men tänker vi lite kaosteoretiskt torde skillnaden på att en enstaka aktionspotential uppnåddes eller inte kunna spela stor roll i längden. Så även om det inte blir stor skillnad på att tänka klassiskt eller modernt så kanske slutresultatet skiljer sig avsevärt ändå.
Är de kvantfysikaliska lagarna skrivna i sten? Något är det ju som inte stämmer i alla fall. Kanske kommer framtiden visa att det finns någon djupare än "slumpen". Att det inte var slump ändå. Inte vet jag. Men de observationer man kan göra idag tyder väl på att allt som skulle komma att ske i universum inte alls var "förutbestämt" ögonblicket efter big bang.
Så jag förstår inte debatten riktigt. Antingen är allt förutbestämt eller så är det inte det. En viss förutbestämdhet finns ju såklart. Det vet alla. Så det är knappast det determininismen handlar om, dvs till vilken grad universum är förutbestämt.
Sen hade det varit intressant att räkna på hur mycket mina tankar möjligen kan variera imorgon. Är alla mina tankar imorgon redan förutbestämda? De jag kommer ha nästa vecka, eller om en månad? När får de kvantmekaniska principerna praktiskt betydelse. Kanske snabbare än man tror då sinnesintrycken påverkar tankarna så mycket, och sinnesintrycken är i sin tur beroende av processer som såklart är påverkade av den kvantmekaniska slumpen. Vore kul att se någon matematisk uppskattning av detta. Kan vara svårt då vi väl inte vet exakt vad en tanke är för det första