• 1
  • 2
2009-04-02, 02:29
Medlem
Cancertids avatar
För att förklara rubrikenn lite bättre.
Det finns vissa människor som bara äter maten som den är.
T.ex korv och makaroner, utan vare sig ketchup, senap, krydda eller t.ex sallad.

Och så finns det personerna som tar alla tillbehör som finns på bordet till sitt förfogande för att förhöja njutningen utav måltiden. Inte för att dom måste, utan för att dom vill.

Själv har jag en broder som aldrig äter någonting på sin 'vanliga mat'.
Ingen ketchup eller annat dylikt tillbehör, ingen sallad eller tillbehörande sås.

Jag å andra sidan tar allting jag hittar. Finns det sallad, finns det såser och tillbehör så ska det på maten, så länge det passar.
Jag lagar t.ex inte iordning mat om jag inte har någonting att ha på den.
Ska jag göra bacon och makaroner så ska jag ha ketchup och krydda.
Ska det vara köttbullar och potatismos så ska det vara brunsås, lingonsylt och saltgurka.
Ska det vara en stekt biff och pommes så ska det vara bearneise.
Ska det vara grillat och hasselbackspotatis så ska det vara sallad och sås
Ska det vara pizza så ska det inte vara vesuvio, utan någonting med lite saker på och gärna en sås till.

Så, hur är ni?

(Konstigast var väl när man köpte en micropizza utav storlek större och inte hade någon bra sås att tillgå, som bearneise. Så då fick det bli HP Sauce.)
Senast redigerad av Cancertid 2009-04-02 kl. 02:31.
Citera
2009-04-02, 02:43
Medlem
Wellss avatar
Jag skulle vilja säga att jag gillar tillbehör men jag följer det kanske inte slaviskt. Beror mycket på maten. Generellt sätt kan man nog säga att om det är väldigt torr mat så måste jag ha något till annars blir det bara jobbigt att äta. Sen behöver jag inte ha 20 tillbehör, räcker gott med ett eller två.

Men jag fungerar inte som min flickvän som ,om hon tex inte får ost på sin hamburgare, då hellre väljer att inte äta maten alls.
Citera
2009-04-02, 02:48
Medlem
supermassives avatar
När det gäller makaroner och köttbullar, eller köttfärssås, så har jag aldrig något mer på. Möjligtvis salt, men det är det enda. Om det gäller olika grytor så brukar jag heller inte ha något på. Men om vi pratar om potatis och en köttbit så brukar vi alltid ha en sås till då jag tycker att det kan bli väldigt torrt med potatisen. Så det brukar bli antingen en limesås till eller chilibearnaise.

Så ja, man kan väl säga att jag för det mesta har olika såser till min mat beroende på vad det är. Även pizzor brukar jag köpa sås till om det nu inte följer med.
Citera
2009-04-02, 02:49
Medlem
Asgarvads avatar
Jag åt tre lammkotletter nyss utan andra tillbehör än att jag kryddade dem med salt, peppar, rosmarin och olivolja: lät dem stå och dra i rumstemperatur och stekte dem i het panna. Jo, jag hade ett gäng gula körsbärstomater och ett gott glas vin till.
Citera
2009-04-02, 02:55
Medlem
Cancertids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermassive
När det gäller makaroner och köttbullar, eller köttfärssås, så har jag aldrig något mer på. Möjligtvis salt, men det är det enda. Om det gäller olika grytor så brukar jag heller inte ha något på. Men om vi pratar om potatis och en köttbit så brukar vi alltid ha en sås till då jag tycker att det kan bli väldigt torrt med potatisen. Så det brukar bli antingen en limesås till eller chilibearnaise.

Köttfärssås kan jag förstå, den är ju lite krämig och såsig i sig själv.
När jag gör egen köttfärssås så brukar jag köra i en massa olika grejer så att det inte behövs ha någonting till, för att inte förstöra smaksensationen.

Men till köttbullar och makaroner så förstår jag verkligen inte.
Möjligtvis om man har legat i lumpen i ett år och inte ätit något vettigt, eller varit utomlands och inte käkat något annat än landets egna specialare, då skulle det vara finfint med köttbullar och mackisar bara.
Men nu när man kan äta det varje dag, och med ingenting på?

Salt och andra kryddor är dock väldigt bra när det är helt slut på saker.
Underskattat med mycket salt, förmodligen för att det inte är så nyttigt.
Citera
2009-04-02, 02:57
Medlem
pooboxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wells
Men jag fungerar inte som min flickvän som ,om hon tex inte får ost på sin hamburgare, då hellre väljer att inte äta maten alls.

She's a keeper.
Ost är A och O.

Ont. Nån form av tillbehör måste man ju ha. Smält ost över makaroner, sås på biffen osv. Går väl inte äta torra rätter annars?
Citera
2009-04-02, 02:58
Medlem
supermassives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancertid
Köttfärssås kan jag förstå, den är ju lite krämig och såsig i sig själv.
När jag gör egen köttfärssås så brukar jag köra i en massa olika grejer så att det inte behövs ha någonting till, för att inte förstöra smaksensationen.

Men till köttbullar och makaroner så förstår jag verkligen inte.
Möjligtvis om man har legat i lumpen i ett år och inte ätit något vettigt, eller varit utomlands och inte käkat något annat än landets egna specialare, då skulle det vara finfint med köttbullar och mackisar bara.
Men nu när man kan äta det varje dag, och med ingenting på?

Salt och andra kryddor är dock väldigt bra när det är helt slut på saker.
Underskattat med mycket salt, förmodligen för att det inte är så nyttigt.

För det första så gillar jag inte ketchup, såvida den inte är på hamburgare eller i köttfärssåsen. Och för det andra så är jag en stor pastaälskare och blir väl aldrig trött på smaken, även om det inte smakar så jättemycket många gånger. Hm. Jag tycker att det ändå slinker ner lätt och tänker då att det inte behövs något till. Fast det är ju jag!

Kan lägga till att något jag tycker är helt okej till makaroner och köttbullar är en enkel gräddsås. Mycket gott!

Jag tycker om att ha rätt salt mat. Saltar gärna en del både under tillagningen och efter. Dock får det inte bli oätligt, men ja. Saltat är riktigt gott!
Citera
2009-04-02, 03:47
Medlem
KaptenHHs avatar
Jag kör för det mesta samma måltid, då jag för en gångs skull lagar mat. Man kokar upp makaroner och bearnese sås sen värmer man köpta köttbullar i micron sen bara ner me allt samma panna rör om och käka direkt ur pannan! gött som fan! annars blire potatismos och brödrost-fiskpinnar!
Citera
2009-04-02, 05:50
Medlem
WaRs avatar
Gillar inte när maten är för torr tex kokt potatis och pannbiff utan sås/sylt, men förstår mig heller inte på folk som äcklar ner allting dom äter med 5dl ketchup eller bearnaisesås. Micropizza med HPsås låter tex riktigt vidrigt. Men ja, när det är lämpligt med tillbehör så ska man självklart ha det, i resonliga mängder.
Citera
2009-04-02, 07:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cancertid
För att förklara rubrikenn lite bättre.
Det finns vissa människor som bara äter maten som den är.
T.ex korv och makaroner, utan vare sig ketchup, senap, krydda eller t.ex sallad.

<snip>

Jag är nog en tillbehörsperson. Jag gillar att ha små sidtillbehör såsom kalla såser, eller bara lite gräddfil är helt okej ochså.

Däremot har jag alltid hyst en stark aversion gentemot ketchup!
Senast redigerad av Paraflex 2009-04-02 kl. 07:42.
Citera
2009-04-02, 10:58
Medlem
zepofans avatar
Är det ett svenskt fenomen att dränka all mat i någon form av sås? Framförallt då den vedervärdiga pulverbrunsåsen till alla kötträtter och till och med fisk! Köttbullar och mos kräver ingen sås, bara lite lingon eller kanske ketchup för de som gillar det. Potatisgratäng behöver inte heller någon sås. En liten klick sås eller aromsmör av något slag som tillbehör är gott till en köttbit, men just detta dränkande av maten i bea, brunsås, ketchup osv. är ett djävulens påfund.
Citera
2009-04-02, 12:08
Bannlyst

Ditt självpåfunna hat gentemot souse är despicable, sås uppfanns av de franska kockarna vid mitten av 1700-hundratalet. Och så gör du ner dem med dessa okvädesord.

Det är rent ut sagt ovärdigt mot dessa pionjärer som låg i framkant!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in