2009-04-02, 14:06
Medlem
Tjohildas avatar
Jag skulle vilja säga att det beror på kvalitén på grundrätten. Om jag lagt ner pengar på riktigt fina och dyra råvaror vill jag ju känna smaken ordentligt. Har man slängt ihop en vardagsmiddag med köttfärs från konsum har man ju lite mer sås/lingon/ketchup/whatever på.
Citera
2009-04-02, 14:37
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Ditt självpåfunna hat gentemot souse är despicable, sås uppfanns av de franska kockarna vid mitten av 1700-hundratalet. Och så gör du ner dem med dessa okvädesord.

Det är rent ut sagt ovärdigt mot dessa pionjärer som låg i framkant!
Jag förmodar att det var mitt inlägg du menade gjorde ner de franska kockarna.
Jag undrar hur du menar då? Jag tror inte att det användes litervis med pulversås och färdig bea på 1700-talet. Det är alltså inte såsen i sig jag vänder mig mot, det är det perversa bruket av sås. Man måste inte ha sås till allt! Och i vilket fall inte i de mängder som är brukligt i dag. Såsen ska tillföra rätten något, inte dölja smakerna i den.
Citera
2009-04-02, 16:55
Medlem
maniacks avatar
Jag förstår inte att man måste ha sås på pizza, det är ju knappast torrt? Hm, annars äter jag min mat hellre utan sås än med massa ketchup. Tycker det förstör smaken totalt. Lite keso vid sidan av brukar vara lagom, fast beror på rätten, kanske inte passar till oxfile precis. Däremot saltgurka, rödbeta och liknande förhöjer vissa rätter.
Citera
2009-04-02, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maniack
Jag förstår inte att man måste ha sås på pizza.

<snip>

Vem fan har sås på pizzan?
Citera
2009-04-02, 17:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag förmodar att det var mitt inlägg du menade gjorde ner de franska kockarna.
Jag undrar hur du menar då? Jag tror inte att det användes litervis med pulversås och färdig bea på 1700-talet. Det är alltså inte såsen i sig jag vänder mig mot, det är det perversa bruket av sås. Man måste inte ha sås till allt! Och i vilket fall inte i de mängder som är brukligt i dag. Såsen ska tillföra rätten något, inte dölja smakerna i den.

Naturligtvis använde dom inte, som du skriver litervis med pulversås. Jag tycket dock det är lite förmätet av dig att trakasera det franska köket, som i mångt och mycket varit en inspirationskälla för gormeter och kockar världen över.

Du borde skämmas för ditt infantila tilltal och därtill brist på språklig stingens!
Senast redigerad av Paraflex 2009-04-02 kl. 17:43.
Citera
2009-04-02, 17:45
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Naturligtvis använder dom inte, som du skriver litervis med pulversås. Jag tycket dock det är lite förmätet av dig att trakasera det franska köket, som i mångt och mycket varit en inspiratioskälla för gormeter och kockar världen över.

Du borde skämmas med ditt infantila uttalande!
Är det detta uttalande som du kallar infantilt och trakasserande för det franska köket?
Citat:
En liten klick sås eller aromsmör av något slag som tillbehör är gott till en köttbit, men just detta dränkande av maten i bea, brunsås, ketchup osv. är ett djävulens påfund.
Du får förlåta men jag förstår faktiskt inte på vilket sätt jag trakasserat det franska köket med det uttalandet? Jag tror inte att någon kock i något kök tycker att hans mat blir bättre av stora mängder sås. Som jag sagt så tycker jag att det är gott med en rimlig mängd sås som tillbehör eller till exempelvis kokt potatis och kött.
Citera
2009-04-03, 10:26
Bannlyst
Pizza, ketchup, påsasås, pasta, pommes- är det MAT det?

Citat:
Ursprungligen postat av Cancertid
För att förklara rubrikenn lite bättre.
Det finns vissa människor som bara äter maten som den är.
T.ex korv och makaroner, utan vare sig ketchup, senap, krydda eller t.ex sallad.

Och så finns det personerna som tar alla tillbehör som finns på bordet till sitt förfogande för att förhöja njutningen utav måltiden. Inte för att dom måste, utan för att dom vill.

Själv har jag en broder som aldrig äter någonting på sin 'vanliga mat'.
Ingen ketchup eller annat dylikt tillbehör, ingen sallad eller tillbehörande sås.

Jag å andra sidan tar allting jag hittar. Finns det sallad, finns det såser och tillbehör så ska det på maten, så länge det passar.
Jag lagar t.ex inte iordning mat om jag inte har någonting att ha på den.
Ska jag göra bacon och makaroner så ska jag ha ketchup och krydda.
Ska det vara köttbullar och potatismos så ska det vara brunsås, lingonsylt och saltgurka.
Ska det vara en stekt biff och pommes så ska det vara bearneise.
Ska det vara grillat och hasselbackspotatis så ska det vara sallad och sås
Ska det vara pizza så ska det inte vara vesuvio, utan någonting med lite saker på och gärna en sås till.

Så, hur är ni?

(Konstigast var väl när man köpte en micropizza utav storlek större och inte hade någon bra sås att tillgå, som bearneise. Så då fick det bli HP Sauce.)

Jag föredrar att äta maten som den är. Det är då jag äter maten och inte allt det här "andra". Fast då pratar jag mat och inte en massa "annat", som då oftast klassas som "mat" i dag.
Vilket förvisso även "maten av i dag" i sig också gör.
Men hursom så är det ju fruktansvärt att se hur fattig färdigmaten är i dag. Inte ens en färdigsåsdjävel till färdigpizzan, det är ju totalt katastrofalt jue.
Ja, så´ n är och blev då jag, i alla fall.
PS. Bror din torde ju svälta ihjäl?DS.
Citera
2009-04-03, 16:44
Medlem
maniacks avatar
Citat:
Vem fan har sås på pizzan?

Ganska många? Bea och vitlökssås är ganska vanligt.
Citera
2009-04-03, 16:46
Bannlyst
Citat:

Brukar ha mild sås och kebab på ibland. Riktigt gott.
Citera
2009-04-03, 17:32
Bannlyst
Citat:

Det är inte alls vanligt! Som matlagningsexpert skäms jag lite grand för ditt uttalande! Kunde du i alla fall sagt pizzasallad så kunde jag väl låta det passera! Inte nog att du trakasserar det italienska köket. Du lägger dessutom in den franska aiolin i ditt framställande!
Senast redigerad av Paraflex 2009-04-03 kl. 17:55.
Citera
2009-04-04, 00:33
Medlem
GOPPOs avatar
Vid makaroner och falukorv ( underskattad rätt btw ), inget tillbehör förutom Johnnys Senap. Men det är mer pga att den går att äta som den är, för sig själv. Vid spaggisar o köttsås inget tillbehör, kyckling o klyftor likaså. Fan jag använder nog aldrig tillbehör. Har fått för mig att sånt är till för att gömma smaken, men samtidigt kan en kall gräddfilssås med smak hjällpa en sallad tex.
Citera
2009-04-04, 01:08
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Det är inte alls vanligt! Som matlagningsexpert skäms jag lite grand för ditt uttalande! Kunde du i alla fall sagt pizzasallad så kunde jag väl låta det passera! Inte nog att du trakasserar det italienska köket. Du lägger dessutom in den franska aiolin i ditt framställande!
Snälla, söta Paraflex. Du kan inte laga mat och det vet du. Din svenska är på invandrarnivå. Syftningsfel brottas med löjliga stavfel. Jag kan leta upp pinsamma exempel på skitinlägg som du har bidragit med här i forumet.

Du försöker smyga in engelska och franska, men det är alltid illa stavat. Du är som en ny Schrail - och ingen vill ha en ny Schrail.

Jag trodde att vi skulle kramas här i Matforumet - men du vägrar skärpa dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in