Gick på mitt första möte i Bangkok år 2000, har sedan varit nykter ungefär halva den tiden och nu har jag 3.5 år, nytt rekord.
Jag är maktlös inför droger, jag har ingen kontroll över mitt liv. När jag gör som jag vill slutar det illa, riktigt illa. Tacksam att jag lever. Är egentligen helt otroligt, har varit så nära så många gånger. Får inte ut nåt av drogerna förutom nån enstaka blink i form av nån halvbra kick eller en "förtrollad natt" (som i själva verket spenderas med massa andra ensamma pundare, man aldrig hade umgåtts med om man inte hade knarket som gemensamt nummer 1). Får bara konsekvenser, kraftiga sådana, vill inte fortsätta men ändå vill jag det, eller gör det iaf. Även om jag förlorar förståndet, psykoser, poliser, familjen tar avstånd, överdoser, våld, jobb, flickvänner, boende, vänner finns inga kvar o förlora, det var längesedan jag blev av med dem sista...
Blir nykter en period, allt går bra, tänker aldrig mer ta skiten, hade tur som klarade mig levande. Skaffar nytt boende, jobb, läser böcker, tränar, solar, dejtar...Vad händer då? Börjar tänka annorlunda och plötsligt så är att ta knark en BRA ide. En pump o kanyl är ren romantik och det finns inget bättre i hela världen, kanske universum. Så tar det en tid o sen sitter man där, tar skiten och kan inte sluta. Hade ett återfall på 7 år, försökte sluta hela tiden, men började igen hela tiden. Mådde som en råtta hela tiden.
Jag tycker det är helt ok att kritisera 12-stegsrörelsen, och ifrågasätta och göra ett aktivt val om det är nåt man vill satsa på. Men att misskreditera aa/na eller kalla det för sekt är helt sjukt. Detsamma att inte rekommendera någon som vill ha hjälp att sluta att inte testa aa/na.
Enligt aa/na så är de inte till för "missbrukare" eller "storkonsumenter", utan för de som själva diagnostiserar sig som alkoholister eller narkomaner enligt aa/nas definition.
-de som inte lär av sina misstag (har förlorat sitt förstånd = maktlösa, ser inte sanningen)
-om och om igen tar "det första glaset" (en tanke starkare än alla andra, ett begär bortom vår mentala kontroll - känner man inte igen sig i detta behöver man inte gå på möten tycker jag och så är det slut på den diskussionen)
-när de gör så finner att de inte har någon kontroll över hur mycket eller hur länge racet ska pågå (7 år ett återfall här...)
Känner man igen sig i maktlöseheten, tex att beslutet att nu får det minsan vara nog "jag ska sluta nu, jag ska aldrig göra om det igen" och att man sen tänder på 2 dagar senare... då är man kanske maktlös?
Om inte annat så finns det högre makter, bara kolla på knarket, det kan få oss att göra nästan vad som helst, ljuga, manipuler, stjäla, försaka jobb, familjer, vänner, pengar,sjukdommar, fängelser... död. Är inte det då en "högre makt" på sätt o vis, nånting som styr en som är starkare än sig själv?
Att säga att en alkis eller knarkare inte är maktlös över sitt beteende är för mig helt obegripligt. Antalgigen är man då ingen alkis/knarkare. Kan man sluta av egen kraft så är manju inte det, det är ju hela definitionen av orden i aa och na. Kanske finns andra definitioner, men om man bara är missbrukare eller storkonsument, så kanske man kammar sig o skaffar ett jobb när man fått nog och så är det bra sen.
Det är en väg av flera. Den fungerar för många, jag är en av dem. Kommer den alltid fungera, jag har ju tagit massor av återfall... jag tror den fungerar om jag försöker
-göra det rätta
-vara snäll, ärlig o osjälvisk
-ser på mig själv och mitt tänkande och agerande med kritiska ögon (dock förlåtande) och ransaker mig själv och mitt sätt att vara.
Man brukar säga att AA/NA är inte för de som behöver det utan för de som vill ha det. Tycker det sammanfattar det hela ganska bra.
Är svintrött o känner mest jag svamlar. Men synd o klaga på något som så uppenbart funkar bra för så många... tycker iaf jag. Helt ok o välja en annan väg om man vill det, lycka till på din resa. Men att misskreditera gemenskaperna för att man kanske haft otur med några individer/grupper eller vad det kan vara är fel.
AA och NA är överhuvudtaget inte mötena eller ens personerna på mötena, det är de andliga principerna i stegen och traditionerna. Det är med andra ord principer före personligheter, inte tvärt om. Och om traditonerna inte följs och man inte jobbar i stegen, så är det inte AA eller NA då är det nåt annat och då kan det säkert gå åt helvete, har tydligen hänt ett antal gånger...
Vilka principer är du emot? Ärlighet? Osjälviskhet? Mod? Rannsakan?
Är du rädd för ordet "Gud"? DEt var jag oxå. Men det är bara ett ord.
shit.. nu gick jag igång, har inte ens en aning om vem jag skriver till såg några inlägg i början som var flera år gammla. LOL
gör vad ni vill, jag är glad jag lever och har fungerande relationer, startat företag, är frisk, har familj osv... och det har jag bara AA/NA att tacka för, det är inte min förtjänst. Ja visst jag har gjort massa bra grejjor som har hjälpt mig (sidovinster), men i mig själv, ensam, utan stöd, utan ett program, så tror jag det skulle vara väldigt mkt svårare för en sån som mig iaf.
Har upplevt sug för första gången på över 3 år nu... börjat göra en del dumma grejjer... så brukar mina återfall börja. Ska gräva ner mig djupare ändå i sekten nu, för jag vet ingen annan väg som fungerar för mig och jag har provat en del.
Må väl, ses på nåt möte nån gång!
LÖÖÖÖÖÖÖVE