Flashback bygger pepparkakshus!
2015-10-13, 16:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mjukosten78
Om han hade varit med och hoppat av skulle vi ha sett hatiska krönikor mot AA så det kan vi utesluta.

Det kan vi naturligtvis inte då det ena inte per automatik förutsätter det andra, det kallas "falsk" dikotomi.

Birro kan ju ha tagit sig några stänkare o tillåtit sig en efterlängtad "välbehövlig" fylleperiod, det är ju mer än vanligt inom AA och annorstädes att återfalla, detta är ju inte heller särdeles katastrofalt, så länge man inte försummar att ständigt nöta detta mirakulösa, men fullständigt ovetenskapliga och sekteristiska, men ändock allenarådande i sin mirakulöst botande och helbrägdagörande 12-stegsprogrammering.
Citera
2015-10-13, 17:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Owlclub
Vad för hjälp ska man söka sej till? På sjukhuset blir man bara inlagd för avgiftning men direkt när man kommer ut så är det bara på det igen. Jag kanske kan vara nykter någon dag efter det att jag kommit ut från avgiftningen.

Tipset till dig är att t.ex. kolla tråden, "Vi som vill vara nyktra", där du kan finna fler balanserade skribenter fria från 12-stegshjärntvätt. Grundläggande för att komma ur alkoholmissbruk, tillika annat destruktivt beroende, är att gå upp i något intresse gammalt eller nytt, som är i samma styrkegrad eller starkare och ger mening åt livet.

AA kan funka ett tag, initialt vid den berusande kärleksbombningen och gruppstödet, men senare kan det leda till katastrof när den sekteristiska hjärntvättens inverkan på din förmåga att tänka som en individ och inte som hjärntvättad robot kringskärs.
Citera
2015-10-13, 17:24
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesuischarlie
Tipset till dig är att t.ex. kolla tråden, "Vi som vill vara nyktra", där du kan finna fler balanserade skribenter fria från 12-stegshjärntvätt. Grundläggande för att komma ur alkoholmissbruk, tillika annat destruktivt beroende, är att gå upp i något intresse gammalt eller nytt, som är i samma styrkegrad eller starkare och ger mening åt livet.

AA kan funka ett tag, initialt vid den berusande kärleksbombningen och gruppstödet, men senare kan det leda till katastrof när den sekteristiska hjärntvättens inverkan på din förmåga att tänka som en individ och inte som hjärntvättad robot kringskärs.

Alltså jag vet att det är en fuling men jag undrar fan på allvar om du är full. Är du det?
Jag var inte speciellt allvarlig med Marcus Birro och du börjar orera om "falsk diktomi". Jag har heller inte påstått att det bara skulle vara tolvstegare som ger vettiga tips. Jag skrev ju bland annat "mer/annan input" (menat att någon som inte rekommenderar det jag gör kan ha något vettigt att säga). Vad jag menade var att jag aldrig har sett stolen, dig eller katten vara aktiv i trådar i det här delforumet och ge folk råd och stöd.

edit: I någon tråd så har jag faktiskt sett Gynekologstolen skriva annat än avrådan från att söka hjälp, heder.
Du däremot har bara varit aktiv i NA/AA-trådar...
Senast redigerad av mjukosten78 2015-10-13 kl. 17:31.
Citera
2015-10-13, 17:42
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukosten78
Alltså jag vet att det är en fuling men jag undrar fan på allvar om du är full. Är du det?
Jag var inte speciellt allvarlig med Marcus Birro och du börjar orera om "falsk diktomi". Jag har heller inte påstått att det bara skulle vara tolvstegare som ger vettiga tips. Jag skrev ju bland annat "mer/annan input". Vad jag menade var att jag aldrig har sett stolen, dig eller katten vara aktiv i trådar i det här delforumet och ge folk råd och stöd.

edit: I någon tråd så har jag faktiskt sett Gynekologstolen skriva annat än avrådan från att söka hjälp, heder.
Du däremot har bara varit aktiv i NA/AA-trådar...
Nu är du orättvis, jag brukar visst ge folk som vill ha hjälp med att sluta tips och råd. Du kan vara ganska resonlig ibland och du måste väl erkänna att jag brukar råda folk att ta tag i sina grundläggande problem? Att söka medicinsk hjälp för psykiatriska sjukdomar, att trappa ner och sedan satsa på sina intressen är fan så mycket mer vetenskapligt beprövat än att göra stegen.

Sedan stämmer det att jag rekommenderar folkölsnedtrappning framför att ligga på en tork och få några oxascand om dagen i utbyte mot att det skrivs journaler som förföljer patienten för resten av livet. Det stämmer även att jag inte rekommenderar att lägga korten på bordet för arbetsgivare eller socialtjänst på grund av den maktposition de då får mot personen ifråga. Slutligen så stämmer det att jag inte rekommenderar att gå med i XA eftersom att jag betraktar de organisationerna som en manipulativ sekt.

Detta innebär dock inte att jag inte vill hjälpa folk, bara att det är svårare för mig att rekommendera något än för dig. Det ligger liksom i sakens natur när mina krav för att rekommendera något är att det inte är tolvsteg, att det inte får sätta missbrukaren i beroendeställning mot vårdgivaren, att det inte får vara straffande vård samt att det inte får föras journal. Du har inga sådana krav och säger din högre makt (sponsor, övervakare, arbetsgivare, socialtant, eller vem som helst) hoppa så gör du det. Säger de sära på skinkorna så gör du det.
Citera
2015-10-13, 17:58
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Nu är du orättvis, jag brukar visst ge folk som vill ha hjälp med att sluta tips och råd. Du kan vara ganska resonlig ibland och du måste väl erkänna att jag brukar råda folk att ta tag i sina grundläggande problem?

Det har hänt och jag var en aning orättvis mot just dig. Hursom kan vi vara överens om att detta inte är tråden för folk som behöver tips och råd.
Citera
2015-10-13, 18:13
Medlem
Moparornocars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aisling
Kan inte låta bli at skriva några rader. Jag står som sagt någonstans mittemellan. Jag har inte gjort stegen men går på lite möten då och då och har över 10 års drogfrihet nu. Det är tråkigt att diskussionen blir så hårt dragen åt olika håll. Om tolvstegsrörelsen kan hjälpa några att hålla sig drogfria och nyktra så är det fantastiskt. Men det passar inte alla, och det måste vara ok.

Har du ens gått på möten eller varit involverad i någon av grupperna på ett lite mer djuplodat sätt än att du läst lite, hört lite och kanske varit på ett möte? Det låter inte så. Nej, det är ingen manual att ge upp inför "storebror", det är snarare en manual att ge upp sina sina föreställningar om att man kan knarka och droga utan att skada sig själv eller andra. Många kan och klarar av det. Men för många missbrukare så är inte livet speciellt roligt. Det är skitigt, hårt, du sitter i fängelse, du skadar människor du älskar, du lämnar dina barn, du säljer din kropp/hem/arv och du vansköter din kropp och hygien till den grad att du skadar dig själv både fysiskt och psykiskt. Som regel så kliver du på karusellen om och om igen och när du klivit på, tagit den första fixen eller druckit det första glaset så kan du inte sluta. Ändå intalar du dig själv om och om och om igen att den här gången så kommer jag att fixa det, nu ska det bli annorlunda och om jag bara gör på det här sättet så... Med samma resultat. Första steget säger: Jag ger upp, jag inser att jag klarar inte detta på egen hand. Jag kan inte ta mig ur mitt missbruk själv. De vägar och de sätt som JAG har försökt har inte fungerat. Det innebär inte att man är värdelös, tvärtom det innebär att du är beredd att prova en alternativ väg där du själv inte försöker regissera den verklighet du lever i. Den högre makt som du SJÄLV väljer att använda dig av kan vara dina barn/din hund/gemenskapen eller ingenting alls. Du förväntas inte ha en "högre makt" förrän du kommer till steg tolv där du genom att ha arbetat med stegen har hittat en högre makt som är sann för dig. Det är fortfarande du som styr ditt liv och det är du som väljer vad som ska vara en kraft UTANFÖR dig själv som du ska lägga din tro på.

Tro det eller ej, men en missbrukare gör inte speciellt smarta val. Aldrig någonsin! Alla val bottnar i att skaffa mer knark/alkohol och på den vägen så skiter personen som regel i vem fan det än är som står i vägen. I längden så kanske det inte är så dumt att komma till insikt om att de här valen som tillåts diktera villkoren för mitt liv skadar mig (och min familj och alla som kommer i vägen) och att jag som missbrukare faktiskt suger på att ta kloka beslut. Det är dags att lyssna på någon annan som står utanför mig själv och se om jag kan ta bättre beslut då.

Men, jag håller till en viss del med. Rörelsen kommer från USA och är en kristen rörelse som handlade om att finna gud och därigenom bli nykter. Men det finns inga måsten eller rätt och fel här. Det är 2015 och Sverige. Du har all rätt att skapa dig en egen kraft som är utanför dig själv. Det viktiga är inte att följa blå boken slaviskt utan att bli nykter/drogfri. Visst vet att det säkert finns de som säger annat...

Kan till viss del hålla med, för mig inte passade att rota i mitt förflutna och riva upp sår. Jag har gjort det jag har gjort och jag har skadat de jag har. Jag försöker att gottgöra de som står mig nära genom att idag vara drogfri och genom att göra bra saker för mig själv.

Men målet med stegen är ju inte att bryta ner någon utan genom att titta på vad man har gjort och vilka man har skadat, att lära sig att se vad är det som gör att jag triggas. Vad är det som gör mig förbannad och driver mig ut i missbruk. Är jag girig, osäker, kontrollerande osv. Vilka egenskaper hos mig behöver jag jobba med för att må bättre och därigenom inte dricka eller droga. Men det handlar lika mycket om att förlåta sig själv. Många missbrukare har otroligt mycket skuld och skam för det man har gjort och har svårt att förlåta sig själva. Det i sig är en trigger för många att gå ut och fortsätta ett självdestruktivt beteende därför att de tänker att de inte är värda bättre pga hur de levt och vad de har gjort under påverkan. Många andra har vuxit upp i dysfunktionella familjer och kanske aldrig ens från start lärt sig vad som är rätt och fel. Genom att se på sina handlingar kan du få verktyg att inte göra om samma misstag igen.

Nja, Det är finns en ganska konstant procent som klarar sig från missbruk på ca 5% (har jag för mig) Den siffran är samma inom tolvsteg som inom andra behandlingar och icke behandlingar.

Målet är tvärtom att skapa individer som kan leva konstruktiva och självständiga liv utan att skada sig själv eller andra.

Personligen kan jag hålla med om att det finns de som är alltför drivande och alltför rättfärdiga i en tro att de vet bäst vad det gäller tolvsteg. Det är även problematiskt att många fastnar inom programmet istället för att gå vidare. Det är enkelt att vara kvar i programmet, göra service, sponsra osv det svåra är att gå ut i verkligheten och bli en del av samhället. Att jobba och få ett "vanligt" liv. Mer fokus borde läggas på det kan jag tycka ibland. För frågan är hur mycket du har att ge som sponsor om du har en väldigt lång nykterhet. Det ser helt annorlunda ut där ute idag än för 10 år sedan. Det finns en punkt där det är dags att gå vidare. Där man kan dela med sig av ett drogfritt liv genom att gå på möten men att möten och tolvsteg inte får vara livet.

Personligen så tror jag att jag var klar med mitt missbruk men jag hade inga verktyg att ta mig därifrån. Jag hade inga vänner som inte knarkade och jag hade inget hopp om ett annat liv. Genom möten kunde jag hitta stöd och andra som gått före och som kunde identifiera sig med de problem och utmaningar som jag mötte när jag slutade med droger. Men jag tror ju att alla måste hitta sin egen väg och där kan tolvsteg vara dåligt ibland. Det är mkt: "det finns bara en väg", "gör stegen eller dö" osv osv... De saknar många gånger den ödmjukhet som det borde stå för. Jag vänder mig även mot att många av grupperna är mot medicinering av olika slag så som adhd-medicin.

Lev och låt leva...

Det solklart bästa och mest givande inlägget i tråden, mycket bra skrivet. Jag delar helt dina åsikter. Konstigt att nästan ingen har quotat eller kommenterat dig överhuvudtaget kan jag tycka... eller kanske är det inte så konstigt alls när du har en så sund och rätt inställning till nykterheten och AA/NA. Inget att bråka om med andra ord.
------------------------------
Jag själv fattade egentligen inte alls vad hela XA-grejen gick ut på, nykterhet visst men sen då, och var och är än idag inte ett dugg sugen på att lämna över till någon Gud. Trodde inte på Gud då och gör det inte heller idag.

En dag på ett möte sade en man som hade gjort en helt otrolig vändning i livet något som gjorde att poletten trillade ner; -Det här programmet har egentligen ingenting med att få oss att sluta supa och knarka. Det ska få oss att börja leva!

Att tillfriskna som det heter i programmet är i mina ögon inte att år efter år gå på möten 5 dagar/veckan, nöta i stegarbetet och låta det ta upp din hela existens i stort sett men samtidigt stå helt still i övrigt. Fortsätta att vara arbetslös och inte ha ett egentligt liv utanför möteslokalerna och XA-vännerna. Att tillfriskna är i mina ögon att börja tillämpa det som du får i programmet och på mötena i "det verkliga livet".
För att allt mer börja stå på egna nyktra ben.

Jag anammade verktygen och tankesättet i stegen och inte nog med att jag faktiskt kände allt starkare att jag faktiskt inte behövde dricka längre så började livet sakta komma tillbaka.

Går inte direkt på möten längre, senast var nog i somras då jag var och hälsade på en vän i min hemstad och jag följde med på ett möte, mest egentligen för att träffa några andra gamla vänner från den tiden och det var väl helt ok. Inget jag känner att jag direkt behöver längre efter snart 5 år som drogfri men ändå... Jag kan idag hantera livets upp- och nedgångar nykter.

Kan förstå att det för vissa kan kännas tryggt och lugnt att lämna över situationer och sitt liv i händerna på Gud. Jag tänker nog mer nyktert (klarsynt som ordet betyder) och realistiskt så när jag väljer att inte lägga mer energi på situationen/problemet i fråga så får jag väl acceptera mina begränsningar eller lita på slumpen då helt enkelt, det blir vad det blir. Den stora skillnaden idag när jag inte drogar mig konstant halvdöd längre är att jag kan påverka mitt liv att gå i den riktning jag vill istället för att bara åka med och försöka att inte stryka med på vägen.

Om det gör mig till 12-stegare? Det får de åsiktsstarka här i tråden svara på.

Fridens liljor och allt det där...
Senast redigerad av Moparornocar 2015-10-13 kl. 18:43.
Citera
2015-10-13, 21:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rammzi
Nu har jag varit fri från 12-stegsrörelsen i två år, en årsdag som slår mina andra, inom rörelsen, med hästlängder.
Det var tufft till en början, med dåligt samvete och det där "jag är alkoholist och narkoman och jag kommer att dö om jag testar en gång till" rullande i huvudet.
Men nu känner jag som först att jag tagit det stora steget bort från denna farliga och manipulativa sekt och kan leva mitt liv.

Tänkte att någon kanske hade några frågor.

Citat:
Det är en klassisk modell av sektbeteende där individen ALLTID har fel i det de tycker och tänker. Det som i andra sekter kallas "Satans röst" eller något liknande kallas i AA/NA "Beroendet" eller "Kung alkohol".

Att intala sig själv som maktlös och värdelös och att sekten är det enda sanna och det enda sättet att rädda sig från undergång och ond bråd död måste vara helt förkastligt.

Ser jag till mig själv kan jag säga att jag aldrig hade några som helst problem att inte dricka eller använda droger innan min kontakt med 12-stegsrörelsen. Problemet är att alla som använder narkotika, om så för första gången, blir stämplade som missbrukare i Sverige och jag fick behandling inom rörelsen som ett alternativ till fängelsestraff, vilket jag valde (och ångrar faktiskt bittert).
Efter min behandling försökte jag dricka och det blev, precis som jag hade blivit hjärntvättad att tro, ett våldsamt återfall.
Jag var i USA med min moster och kom i kontakt med en terapeut som arbetade med att avprogrammera "12-stegare" och det räddade mig från det.
Ursäkta min uttömning, haha, dina frågor:

Inom 12-stegs-rörelsen måste man vid ett visst steg erkänna en högre makt. För att göra det lite mer skrämmande kan jag ge dig sanningen att många på möten runt om i världen väljer själva rörelsen som sin Gud.

De ÄR duktiga på att ta folk av banan, men till vilket pris? Du går från din knarkarvardag in i en sekt-tillvaro.

Ja topic är ju alltså "rörelsen", denna enligt dig ts, farliga manipulativa sekt, vilken många väljer som gud/högre makt, likt prästernas tillbedjare i kyrkan förväxlar prästerskapet med gud och knäböjer inför reliker/avgudabilder/stora boken.

Topic är således inte, om den ene eller andra användaren är full eller nykter alkoholist, skriver i den ena eller andra tråden, är aktiv o knullar Marcus Birro i tvåan, eller ger råd i andra trådar under ett eller annat konto/användarnamn.

Ville gärna påminna om vad som står i trådstarten så vi kanske kan hålla oss till vad som är topic.
"Den farliga och manipulativa sekten" 12-stegsrörelsen.

12-stegsrörelsen handlar om att överlämna sig till en högre makt, människor bör bli fogliga och underkasta sig ... precis såna människor underlättar att Sverige successivt överlåter sin suveränitet till Eu ... eller politikerna viker ner sig för bankirerna ... eller som de kapitalstarka företagen, som högre makt, genom TTIP betvingar regeringar.
Senast redigerad av Jesuischarlie 2015-10-13 kl. 22:22.
Citera
2016-07-16, 09:55
Medlem
martin_katts avatar
Citat:
Tänk dig alla mänskliga beteenden som vi uppfattar som negativa.
Lögner, perversion, allt. Detta är en beroendes beteenden.
Vidare så uppfattar 12-stegarna attt det tillhör en beroendepersonlighet att ifrågasätta, att inte vilja betala frivilliga avgifter, bla, bla. Sånt som hotar deras gemenskap.
Att vilja ha beröm och bekräftelse tex, att ha svårt att "släppa" saker (jag menar inte grytor och sådant, utan att ha svårt att glömma och lämna bakom dig när du har blivit felbehandlad osv.)

Men vidare också såna saker som att bli arg på en NA/AA medlem tillhör en typisk beroendepersonlighet.

Du kan inte göra rätt i deras ögon sålänge du inte sitter och håller med de äldre medlemmarna och talar som de gör om samma saker och drar skämt som hör rörelsen till.

Och sålänge du gör fel, är du en beroendepersonlighet.
Detta har jag fortfarande problem med, trots att jag har varit fri i över 2 år och 9 månader nu.

Jag får verkligen tänka på att tänka logiskt när den gamla hemska programrösten säger åt mig jag har fel när jag vill göra något trevligt. Jag försöker verkligen jobba på att aldrig ifrågasätta mig själv, men det är tyvärr en process som tar tid. Frågan är om arbetet någonsin blir färdigt, för att använda en programklyscha.
Citera
2016-07-16, 22:23
Medlem
KomTillTros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martin_katt
Detta har jag fortfarande problem med, trots att jag har varit fri i över 2 år och 9 månader nu.

Jag får verkligen tänka på att tänka logiskt när den gamla hemska programrösten säger åt mig jag har fel när jag vill göra något trevligt. Jag försöker verkligen jobba på att aldrig ifrågasätta mig själv, men det är tyvärr en process som tar tid. Frågan är om arbetet någonsin blir färdigt, för att använda en programklyscha.
Jag är ledsen över att du du inte har funnit Gud. Släpp pratet om att du är perfekt, för det finns ingen människa som är det. Dörren är öppen för dig och Gud väntar på dig. Han säger, kom min lilla son!

Du ska ändra din bild. Innan du finner den rätta vägen så ska du inte smutskasta Bill W genom att använda hans bild i dina förlorade inlägg.
Senast redigerad av KomTillTro 2016-07-16 kl. 22:25.
Citera
2016-07-18, 00:31
Medlem
Gick på mitt första möte i Bangkok år 2000, har sedan varit nykter ungefär halva den tiden och nu har jag 3.5 år, nytt rekord.

Jag är maktlös inför droger, jag har ingen kontroll över mitt liv. När jag gör som jag vill slutar det illa, riktigt illa. Tacksam att jag lever. Är egentligen helt otroligt, har varit så nära så många gånger. Får inte ut nåt av drogerna förutom nån enstaka blink i form av nån halvbra kick eller en "förtrollad natt" (som i själva verket spenderas med massa andra ensamma pundare, man aldrig hade umgåtts med om man inte hade knarket som gemensamt nummer 1). Får bara konsekvenser, kraftiga sådana, vill inte fortsätta men ändå vill jag det, eller gör det iaf. Även om jag förlorar förståndet, psykoser, poliser, familjen tar avstånd, överdoser, våld, jobb, flickvänner, boende, vänner finns inga kvar o förlora, det var längesedan jag blev av med dem sista...

Blir nykter en period, allt går bra, tänker aldrig mer ta skiten, hade tur som klarade mig levande. Skaffar nytt boende, jobb, läser böcker, tränar, solar, dejtar...Vad händer då? Börjar tänka annorlunda och plötsligt så är att ta knark en BRA ide. En pump o kanyl är ren romantik och det finns inget bättre i hela världen, kanske universum. Så tar det en tid o sen sitter man där, tar skiten och kan inte sluta. Hade ett återfall på 7 år, försökte sluta hela tiden, men började igen hela tiden. Mådde som en råtta hela tiden.

Jag tycker det är helt ok att kritisera 12-stegsrörelsen, och ifrågasätta och göra ett aktivt val om det är nåt man vill satsa på. Men att misskreditera aa/na eller kalla det för sekt är helt sjukt. Detsamma att inte rekommendera någon som vill ha hjälp att sluta att inte testa aa/na.

Enligt aa/na så är de inte till för "missbrukare" eller "storkonsumenter", utan för de som själva diagnostiserar sig som alkoholister eller narkomaner enligt aa/nas definition.

-de som inte lär av sina misstag (har förlorat sitt förstånd = maktlösa, ser inte sanningen)
-om och om igen tar "det första glaset" (en tanke starkare än alla andra, ett begär bortom vår mentala kontroll - känner man inte igen sig i detta behöver man inte gå på möten tycker jag och så är det slut på den diskussionen)
-när de gör så finner att de inte har någon kontroll över hur mycket eller hur länge racet ska pågå (7 år ett återfall här...)

Känner man igen sig i maktlöseheten, tex att beslutet att nu får det minsan vara nog "jag ska sluta nu, jag ska aldrig göra om det igen" och att man sen tänder på 2 dagar senare... då är man kanske maktlös?

Om inte annat så finns det högre makter, bara kolla på knarket, det kan få oss att göra nästan vad som helst, ljuga, manipuler, stjäla, försaka jobb, familjer, vänner, pengar,sjukdommar, fängelser... död. Är inte det då en "högre makt" på sätt o vis, nånting som styr en som är starkare än sig själv?

Att säga att en alkis eller knarkare inte är maktlös över sitt beteende är för mig helt obegripligt. Antalgigen är man då ingen alkis/knarkare. Kan man sluta av egen kraft så är manju inte det, det är ju hela definitionen av orden i aa och na. Kanske finns andra definitioner, men om man bara är missbrukare eller storkonsument, så kanske man kammar sig o skaffar ett jobb när man fått nog och så är det bra sen.

Det är en väg av flera. Den fungerar för många, jag är en av dem. Kommer den alltid fungera, jag har ju tagit massor av återfall... jag tror den fungerar om jag försöker
-göra det rätta
-vara snäll, ärlig o osjälvisk
-ser på mig själv och mitt tänkande och agerande med kritiska ögon (dock förlåtande) och ransaker mig själv och mitt sätt att vara.

Man brukar säga att AA/NA är inte för de som behöver det utan för de som vill ha det. Tycker det sammanfattar det hela ganska bra.

Är svintrött o känner mest jag svamlar. Men synd o klaga på något som så uppenbart funkar bra för så många... tycker iaf jag. Helt ok o välja en annan väg om man vill det, lycka till på din resa. Men att misskreditera gemenskaperna för att man kanske haft otur med några individer/grupper eller vad det kan vara är fel.

AA och NA är överhuvudtaget inte mötena eller ens personerna på mötena, det är de andliga principerna i stegen och traditionerna. Det är med andra ord principer före personligheter, inte tvärt om. Och om traditonerna inte följs och man inte jobbar i stegen, så är det inte AA eller NA då är det nåt annat och då kan det säkert gå åt helvete, har tydligen hänt ett antal gånger...

Vilka principer är du emot? Ärlighet? Osjälviskhet? Mod? Rannsakan?

Är du rädd för ordet "Gud"? DEt var jag oxå. Men det är bara ett ord.

shit.. nu gick jag igång, har inte ens en aning om vem jag skriver till såg några inlägg i början som var flera år gammla. LOL

gör vad ni vill, jag är glad jag lever och har fungerande relationer, startat företag, är frisk, har familj osv... och det har jag bara AA/NA att tacka för, det är inte min förtjänst. Ja visst jag har gjort massa bra grejjor som har hjälpt mig (sidovinster), men i mig själv, ensam, utan stöd, utan ett program, så tror jag det skulle vara väldigt mkt svårare för en sån som mig iaf.

Har upplevt sug för första gången på över 3 år nu... börjat göra en del dumma grejjer... så brukar mina återfall börja. Ska gräva ner mig djupare ändå i sekten nu, för jag vet ingen annan väg som fungerar för mig och jag har provat en del.

Må väl, ses på nåt möte nån gång!

LÖÖÖÖÖÖÖVE
Citera
2016-07-22, 00:54
Medlem
Indos avatar
Oh jävlar vad jag ogillar Na.. Har gått ett 100tals möten under tvång på behandlingen,och tre gånger då jag delade så börja folk gråta och kom fram o krama mig och sa "allt är ok du är här nu" :S asså whatafuck....!?

Ursäkta mig men...... FUCK NA/AA & ALLT SÅNT!!!!

Kan va drogfri utan dom bara jag vill!
Citera
2016-07-22, 07:11
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indo
Oh jävlar vad jag ogillar Na.. Har gått ett 100tals möten under tvång på behandlingen,och tre gånger då jag delade så börja folk gråta och kom fram o krama mig och sa "allt är ok du är här nu" :S asså whatafuck....!?

Det låter som ren ondska!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in