• 1
  • 2
2009-03-31, 09:58
Medlem
Har letat runt nu i forumet efter en tråd som tar upp detta ämne men hittade ingen (om det finns så ska givetvis denna låsas)

Jag tänkte denna tråd som en för dom som vill ha tips angående hur man kan efterlika en dressing som man köpt någonstans eller fått på tex. Subway's eller Max orginaldressing etc.

Nu till vad jag vill diskutera. Jag har väldigt länge gillat Subway's Sweet onion dressing. Och tänkte om det var någon som hade något tips på hur jag kan göra en hemmagjord variant som smakar ganska likadant? Typ. vad jag ska ha för bas och vilka kryddor som kan få den att smaka som den man får på Subway.
Citera
2009-03-31, 10:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iquba
Har letat runt nu i forumet efter en tråd som tar upp detta ämne men hittade ingen (om det finns så ska givetvis denna låsas)

Jag tänkte denna tråd som en för dom som vill ha tips angående hur man kan efterlika en dressing som man köpt någonstans eller fått på tex. Subway's eller Max orginaldressing etc.

Nu till vad jag vill diskutera. Jag har väldigt länge gillat Subway's Sweet onion dressing. Och tänkte om det var någon som hade något tips på hur jag kan göra en hemmagjord variant som smakar ganska likadant? Typ. vad jag ska ha för bas och vilka kryddor som kan få den att smaka som den man får på Subway.
Subway Sweet Onion Dressing

Ingredienser:
  • 1,2 dl ljus sirap
  • 1 msk finhackad silverlök
  • 1 msk rödvinsvinäger
  • 2 tsk 6% ättikskprit
  • 1 tsk balsamvinäger
  • 1 tsk råsocker
  • 1 tsk torrmjölkpuder
  • 1/4 tsk citronsaft
  • 1/8 tsk vallmofrön
  • 1/8 tsk salt
  • En nypa krossad svartpeppar
  • En nypa vitlökspulver
Arbetsgång:
Blanda ihop alla ingredienser i en microvågs-skål. Kör sedan i micro på näst högsta värme i 1-2 minuter, dvs tills såsen börjar bubbla.

Ta ur micron, rör om ordentligt och låt svalna.

Man kan förvara såsen i många månader i kyl.

~Paul~
Citera
2009-03-31, 10:13
Medlem
Tazquas avatar
Är det inte Max orginaldressing som smakar i princip likadant som Amerikansk Hamburger dressing?
Citera
2009-03-31, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Subway Sweet Onion Dressing

Ingredienser:
  • 1,2 dl ljus sirap
  • 1 msk finhackad silverlök
  • 1 msk rödvinsvinäger
  • 2 tsk 6% ättikskprit
  • 1 tsk balsamvinäger
  • 1 tsk råsocker
  • 1 tsk torrmjölkpuder
  • 1/4 tsk citronsaft
  • 1/8 tsk vallmofrön
  • 1/8 tsk salt
  • En nypa krossad svartpeppar
  • En nypa vitlökspulver
Arbetsgång:
Blanda ihop alla ingredienser i en microvågs-skål. Kör sedan i micro på näst högsta värme i 1-2 minuter, dvs tills såsen börjar bubbla.

Ta ur micron, rör om ordentligt och låt svalna.

Man kan förvara såsen i många månader i kyl.

~Paul~
Tack så mycket! Ska testa direkt!!

Citat:
Ursprungligen postat av Tazqua
Är det inte Max orginaldressing som smakar i princip likadant som Amerikansk Hamburger dressing?
Jo men jag tänkte det mer bara på ett exempel på vad man kan ta upp i tråden
Citera
2009-03-31, 10:45
Medlem
Tazquas avatar
Citat:
Jo men jag tänkte det mer bara på ett exempel på vad man kan ta upp i tråden
haha ok my bad
Citera
2009-03-31, 11:19
Medlem
quaertys avatar
Här har du en länk som brukar dyka upp ibland:

http://www.topsecretrecipes.com/

Där finns det säkert ett par recept av intresse.

Edit: Öhm, det verkar vara en betalsida, skit i den. Någon annan kanske vet någon gratisversion?

Ledsen.
Senast redigerad av quaerty 2009-03-31 kl. 11:21.
Citera
2009-03-31, 11:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Här har du en länk som brukar dyka upp ibland:

http://www.topsecretrecipes.com/

Där finns det säkert ett par recept av intresse.

Edit: Öhm, det verkar vara en betalsida, skit i den. Någon annan kanske vet någon gratisversion?

Ledsen.
Nejdå, den sidan är fri. Har använt den många ggr. Finns med i länksamlingen också.

Ett exempel: http://www.topsecretrecipes.com/reci...=199&agree=yes

~Paul~
Citera
2009-03-31, 11:33
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Nejdå, den sidan är fri. Har använt den många ggr. Finns med i länksamlingen också.

Ett exempel: http://www.topsecretrecipes.com/recipedetail.asp?sessionid=&login=yes&id=199&agree =yes

~Paul~

Åh fan. Då tar jag tillbaka min ursäkt.

Jag gjorde en liten sökning för att jämföra ditt Subway-recept med deras men kom bara hit: http://www.topsecretrecipes.com/reci...es&id=210&page=

Då var det nog bara jag som tog en väg för lättlurade.

Tack hur som helst, nu rekommenderar jag sidan igen
Senast redigerad av quaerty 2009-03-31 kl. 11:36.
Citera
2009-03-31, 11:41
Medlem
dePauls avatar
Vi har tydligen rätt båda två. En del recept är helt fria, andra är på beställning för en mindre summa. Dessa är dock i minoritet och fram till idag hade jag inte stött på dem. Kan hända att de börjar ändra sin policy.

~Paul~
Citera
2009-03-31, 14:23
Medlem
klybans avatar
Tror också dom har börjat ändra, i början jag använde den för flertal år sedan så var allt tillgängligt.

Det är ju inga större summor, men irriterande när nått varit gratis och sen kostar pengar :/
Citera
2009-03-31, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Tror också dom har börjat ändra, i början jag använde den för flertal år sedan så var allt tillgängligt.

Det är ju inga större summor, men irriterande när nått varit gratis och sen kostar pengar :/
Jo, för det finns ju helt klart en massa intressanta recept... Men om man hittar något man gärna vill ha så är det inte hela världen att slänga ut några kronor.
Citera
2009-03-31, 19:09
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jo, för det finns ju helt klart en massa intressanta recept... Men om man hittar något man gärna vill ha så är det inte hela världen att slänga ut några kronor.
Ne, ett recept kostar inte mycket.
Sen är det ju svårt att veta vilket recept man ska testa om man inte varit på aktuell restaurang och vill testa samma själv.

Startat en egen tråd om detta ställe för ett bra tag sedan.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=583196
Min favorit på detta ställe är helt klart TGI Fridays Jack daniels glaze/sås, men givetvis finns det säkert mängder mer pärlor där
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in