• 1
  • 2
2009-03-29, 19:00
Medlem
Carlozs avatar
Tjenixen !

Då var de Carloz här igen, fick ett tips om att börja använda Linux ( som några kanske vet sökte ja efter Mac innan ) any way, har iallafall satsat igång på Linux/ Unix nu o ska ge det en chans. Så vad behöver jag känna till ?

Några kommando listor har jag lyckats googla fram, om ni har någon ytterligare och bra att reka får ni gärna ge mig likaså med guide om hur jag använder linux bättre.

Så, hur blir jag bättre på Linux och hur kommer jag igång bra så jag kan använda linux på ett snyggt o bra sätt ?

Och er fråga nu till mig. Vilken dist använder jag ?

Jag använder ripp offen på Vista. Linux Vixta

P.s : Om en liknande tråd redan finns kan en MoD låsa den och någon tillhanda rätta mig till den.

// CarLoz
Citera
2009-03-29, 19:10
Medlem
Twofishs avatar
Börja använda datorn och ditt os bara.

Gör det du vill göra, se på film, surfa, chatta.

När du stöter på ett problem, t.ex. att filmen vägrar spelas upp, eller inte vet hur du ska utföra en viss uppgift tar du reda på hur man löser det.

På det sättet blir du bättre på linux.
Citera
2009-03-29, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carloz
Tjenixen !
Och er fråga nu till mig. Vilken dist använder jag ?

https://www.flashback.org/showthread.php?t=822443
Citera
2009-03-29, 19:18
Medlem
Carlozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twofish
Börja använda datorn och ditt os bara.

Gör det du vill göra, se på film, surfa, chatta.

När du stöter på ett problem, t.ex. att filmen vägrar spelas upp, eller inte vet hur du ska utföra en viss uppgift tar du reda på hur man löser det.

På det sättet blir du bättre på linux.

Tusen Tack ! Någon tipsa mig att använda Slackware o installera de, lyckades ja me de skulle ja bli ett PRO. De kändes som lite för avancerat för mig nu i början

Citat:
Ursprungligen postat av Ehnvis
https://www.flashback.org/showthread.php?t=822443

Hmm, tror du missuppfatta mitt skrivande ^^
Citera
2009-03-29, 19:50
Medlem
:Ericuss avatar
Ubuntu. Användarvänligt och med en superbra community när man stöter på problem.
Citera
2009-03-29, 20:04
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av :Ericus
Ubuntu. Användarvänligt och med en superbra community när man stöter på problem.
Visst, men det är ju inte riktigt topic!
En bok som är värd att nämnas är "Att använda Linux och GNU" av Linus Walleij, en mycket bra bok som förklarar allt man behöver veta som nybörjare. Andra upplagan är ifrån -06, och hela boken går att ladda hem ifrån hemsidan i PDF om man känner för det.
Jag rekommenderar att du använder terminalen så mycket det bara går. Den är din bästa vän och kommer att vara ditt kraftfullaste redskap när det kommer till att reparera datorn och utföra en del icke-grafiska sysslor. Den är även mycket användbar när man lyckats mixtra bort X-servern eller helt enkelt vill utföra olika filoperationer snabbt och smidigt.
Citera
2009-03-30, 01:25
Medlem
:Ericuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
En bok som är värd att nämnas är "Att använda Linux och GNU" av Linus Walleij, en mycket bra bok som förklarar allt man behöver veta som nybörjare. Andra upplagan är ifrån -06, och hela boken går att ladda hem ifrån hemsidan i PDF om man känner för det.
Jag rekommenderar att du använder terminalen så mycket det bara går. Den är din bästa vän och kommer att vara ditt kraftfullaste redskap när det kommer till att reparera datorn och utföra en del icke-grafiska sysslor. Den är även mycket användbar när man lyckats mixtra bort X-servern eller helt enkelt vill utföra olika filoperationer snabbt och smidigt.

Oj, nu gjorde jag bort mig. Kastade bara ett öga på förstainlägget och trodde att han efterfrågade en dist. Pinsamt.
Citera
2009-03-30, 18:20
Medlem
Carlozs avatar
Citat:

Schyst ! Ska genast ladda hem boken ! Din text var till stor hjälp ser fram emot nya ( - och bättre) tag med Unix

Citat:
Ursprungligen postat av :Ericus
Oj, nu gjorde jag bort mig. Kastade bara ett öga på förstainlägget och trodde att han efterfrågade en dist. Pinsamt.

Finns inget pinsamt i att vara hjälpsam ! Tack för tipset om Ubuntu, dock uppkom ett nytt problem. Kompisen erbjöd mig en Ubuntu skiva o sa att de va bättre än skiten Vixta. Men Ubuntu är alltså bättre ? Kommer något nytt nu i April, Kubuntu eller va de hette ? Någon som kan hjälpa mig med det "nya" problemet ; P

Your Friend Carloz
Citera
2009-03-30, 19:04
Bannlyst
Citat:

Tackar tackar :P

Alltid lär man sig något av den boken.
Citera
2009-03-30, 19:32
Medlem
zulu7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carloz
Men Ubuntu är alltså bättre ? Kommer något nytt nu i April, Kubuntu eller va de hette ? Någon som kan hjälpa mig med det "nya" problemet ; P

Tjenare! En ny version av Ubuntu beräknas släppas i april i år. Den heter Jaunty Jackalope och är version 9.04. Den version som är aktuell nu är Intrepid Ibex och är version 8.10. Kubuntu är identiskt med Ubuntu med enda (och kanske den stora..) skillnaden att man använder skrivbordshanteraren KDE istället för GNOME. Vilket man väljer att köra är en smaksak, men det är en evighetsdebatt för sig. Kubuntu är alltså ingenting nytt.

Vilken distribution som är bäst är oftast upp till användaren själv att avgöra. För många är Ubuntu bäst eftersom det finns tillgång till ett stort community, mycket dokumentation och är användarvänligt.

Lycka till!
Citera
2009-03-31, 09:29
Medlem
Carlozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zulu7
Tjenare! En ny version av Ubuntu beräknas släppas i april i år. Den heter Jaunty Jackalope och är version 9.04. Den version som är aktuell nu är Intrepid Ibex och är version 8.10. Kubuntu är identiskt med Ubuntu med enda (och kanske den stora..) skillnaden att man använder skrivbordshanteraren KDE istället för GNOME. Vilket man väljer att köra är en smaksak, men det är en evighetsdebatt för sig. Kubuntu är alltså ingenting nytt.

Vilken distribution som är bäst är oftast upp till användaren själv att avgöra. För många är Ubuntu bäst eftersom det finns tillgång till ett stort community, mycket dokumentation och är användarvänligt.

Lycka till!

Tack så mycket ! Okej, ska nog ge mig på att testa Ubuntu då kanske. Men kommer jag klara mig bra på det lilla jag kan om Unix / GNU med mitt Vixta ? Det är en utarbetad form av Fedora om jag inte har helt fel ? Och som många Linux användare pratar om KDE & GNOME ? Vad är det, vad är "snyggast" ? Bäst enligt er och varför ?

Tack för all hjälp jag får i denna nybörjar tråd !

over ´n out

/CarLoz
Citera
2009-03-31, 09:47
Medlem
Turkfans avatar
Gnome och KDE är försterhanterare, och vilken du tycker är snyggast eller bäst är helt upp till dig.

Jag trodde KDE var bättre för en gammal windowsare, men jag hatade det och fixade in GNOME istället.

Så du får testa helt enkelt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in