• 1
  • 2
2009-03-28, 20:11
Medlem
1995 arrangerades en debatt mellan Mark Weber, som är revisionist, och Michael Shermer, som är förintelsetroende. Mark Weber har en fil. mag. i historia och är ordförande för Institute for Historical Review. Michael Shermer är professor i vetenskapshistoria och har författat ett antal böcker och artiklar i vilka han anser sig ha vederlagt revisionisternas argument.

I debatten fick vardera parten först 30 minuter på sig för att presentera sina argument för respektive emot de revisionistiska ståndpunkterna. Därefter fick parterna 20 minuter var på sig att bemöta varandras argument.

Debatten håller hög kvalitet och är för den oinsatte en hygglig introduktion till vad revisionismen handlar om, samt några vanliga argument för och emot. Särskilt roligt att se är att båda debattörerna hela tiden håller en trevlig ton, vilket ju tyvärr inte alltid är fallet på det här forumet.

Länken nedan går till en film av debatten. Filmen inleds med en fyra minuter lång presentation av debattörerna, vilket den som inte är intresserad med fördel kan hoppa över. Revisionisten Mark Weber inleder debatten på 4:00 i filmen.

http://video.google.com/videoplay?do...37394376971987

I tråden kan vi diskutera vem som gjorde bäst ifrån sig i debatten, vilka av debattörernas argument som var starka/svaga och varför, samt andra frågor som har anknytning till debatten. Det är emellertid inte tänkt att den här tråden skall handla om huruvida förintelsen har ägt rum eller inte. Argument för och emot gaskamrar och judeutrotning som inte berörs i debatten har därför inte i tråden att göra.

För att undvika att tråden spårar ur skall jag försöka illustrera vad som är topic/off-topic med ett exempel. Weber kritiserar under debatten en vittnesutsaga från en kvinna som påstår sig ha varit med om en gasning i Auschwitz. Det faller inom trådens ämne att diskutera om Webers kritik är berättigad och således även att analysera just det vittnesmålet. Det är däremot inte tillåtet att dra in en massa andra vittnesmål i diskussionen.
Citera
2009-03-29, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groffe
1995 arrangerades en debatt mellan Mark Weber, som är revisionist, och Michael Shermer, som är förintelsetroende. Mark Weber har en fil. mag. i historia och är ordförande för Institute for Historical Review. Michael Shermer är professor i vetenskapshistoria och har författat ett antal böcker och artiklar i vilka han anser sig ha vederlagt revisionisternas argument.

I debatten fick vardera parten först 30 minuter på sig för att presentera sina argument för respektive emot de revisionistiska ståndpunkterna. Därefter fick parterna 20 minuter var på sig att bemöta varandras argument.

Debatten håller hög kvalitet och är för den oinsatte en hygglig introduktion till vad revisionismen handlar om, samt några vanliga argument för och emot. Särskilt roligt att se är att båda debattörerna hela tiden håller en trevlig ton, vilket ju tyvärr inte alltid är fallet på det här forumet.

Länken nedan går till en film av debatten. Filmen inleds med en fyra minuter lång presentation av debattörerna, vilket den som inte är intresserad med fördel kan hoppa över. Revisionisten Mark Weber inleder debatten på 4:00 i filmen.

http://video.google.com/videoplay?do...37394376971987

I tråden kan vi diskutera vem som gjorde bäst ifrån sig i debatten, vilka av debattörernas argument som var starka/svaga och varför, samt andra frågor som har anknytning till debatten. Det är emellertid inte tänkt att den här tråden skall handla om huruvida förintelsen har ägt rum eller inte. Argument för och emot gaskamrar och judeutrotning som inte berörs i debatten har därför inte i tråden att göra.

För att undvika att tråden spårar ur skall jag försöka illustrera vad som är topic/off-topic med ett exempel. Weber kritiserar under debatten en vittnesutsaga från en kvinna som påstår sig ha varit med om en gasning i Auschwitz. Det faller inom trådens ämne att diskutera om Webers kritik är berättigad och således även att analysera just det vittnesmålet. Det är däremot inte tillåtet att dra in en massa andra vittnesmål i diskussionen.

Mark Weber kan för den oerfarne upplevas som en bättre talare i sig än Schermer, men betedde sig på klassiskt revisionistiskt vis genom att mala på med en strid ström av felaktiga tolkningar av kända fakta, felaktiga påståenden, samt cherry picking med saker av saker som lyfts fram som märkliga fast det redan finns helt normala motförklaringar till det som han påstod, som visar att det inte alls är nåt märkligt.

Shermer var sämre som "engagerande" talare , men påtalade å andra sidan saker som är väldigt viktiga i hur analys och tolkningar av t ex vittnesmål ska gå till (och som praktiseras t ex inom all analys av vittnesmål inom brottsmål) vilket bevisligen revisionisterna struntar i när det gäller att tolka vitnesmål om förintelsen. T ex så fokuserar ju revisionismen till 99,9% på att hitta och lyfta fram vittnesmål eller detaljer i vittnesmål som kan verka märkliga. Och undviker noga att ta i alla de oerhört många vittnesmål, eller detaljer i vittnesmål som faktiskt är sammstämmiga i sin helhet eller i väsentliga detaljer. Dessa vittnesmål, eller saker i vittnesmål förnekar man, eller helt nonchalerar.

Ett fiktivt exempel för att förklara vad jag menar.

En kvinna vittnar om gaskammare. Hon är väldigt samstämmig i en massa detaljer runt detta med en massa andra vittnesmål, men där andra säger att dörrarna till gaskammaren hade horisontella träplank så säger hon vertikala, och där andra säger mörkgrön, så säger hon brun.

Om detta vittnes mål hade ingått i en normal brottsutredning så hade man noterat skillnaderna i dessa detaljer. Men då kvinnans vittnesmål trots allt är samstämmig med väldigt många andra på väldigt många väsentliga punkter som dessurom kan styrkas på flera andra sätt som t ex fotografier dokument m.m. och i princip bara avviker på plankorna i dörrarna och färgen. Så anser man att kvinnans vittnesmål är äkta och viktigt, och att de få avvikelserna är oväsentliga i förhållande till allt det som är samstämmigt med andra vittnesmål.

Revisonister å andra sidan, skulle i princip bara koncentrera sig på kvinnans utsagom om träplankorna i dörrarna och färgen på dessa, då det ju avvek från andra vittnesmål, och strunta i allt annat som var samstämmigt och som bekräftats i en mängd andra vittnesmål. Och sålunda bara lyfta fram den biten i hennes vittnesmål och påstå att kvinnans vittnesmål är falskt.

Dr Tinnitus
Citera
2009-03-29, 22:07
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Mark Weber kan för den oerfarne upplevas som en bättre talare i sig än Schermer...
Shermer var sämre som "engagerande" talare
På mig funkade det tvärtom.
Shermer kändes gemytlig och trovärdig, medan Weber var för barsk och överdriven med sina talargester.
Trevligt att Shermer först tog upp mina favoriter som Posen-talet, Goebbels dagböcker och Hans Frank dec 1941. Kan aldrig vara fel...
Och så tillade han att det naturligtvis är för många som talat om samma sak för att det skulle ha handlat om någonting annat.
Weber drog den vanliga revisionistrepertoaren.
Och en grej jag tror jag inte har hört tidigare:
'1943-44 var USA kompis med Stalin, vilket ter sig vrickat idag. Alltså borde en omvärdering av Holocaust komma förr eller senare!'
Borde inte den ha inträffat vid det här laget frågar man sig?
Citera
2009-03-29, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
På mig funkade det tvärtom.
Shermer kändes gemytlig och trovärdig, medan Weber var för barsk och överdriven med sina talargester.
Trevligt att Shermer först tog upp mina favoriter som Posen-talet, Goebbels dagböcker och Hans Frank dec 1941. Kan aldrig vara fel...
Och så tillade han att det naturligtvis är för många som talat om samma sak för att det skulle ha handlat om någonting annat.
Weber drog den vanliga revisionistrepertoaren.
Och en grej jag tror jag inte har hört tidigare:
'1943-44 var USA kompis med Stalin, vilket ter sig vrickat idag. Alltså borde en omvärdering av Holocaust komma förr eller senare!'
Borde inte den ha inträffat vid det här laget frågar man sig?

Som jag skrev, "för de oerfarna". Även jag reaerade så som du på Webers gåpåande i klassiskt revisionistisk anda med alla välkända revisionistiska påståenden trots att de sedan länge är motbevisade eller helt enkelt inte ens relevanta.

Dr Tinnitus
Citera
2009-03-30, 20:52
Medlem
Det finns en resumé av debatten här - med revisionistisk ”vinkling”, förstås:

http://www.ihr.org/jhr/v16/v16n1p22_Weber.html

Men den kan tjäna som en introduktion eller handledning till vad som väntar lyssnaren under nästan två timmar.

Efter att lyssnat på bandet tycker jag att följande sammanfattning av Shermers hållning till revisionism i Förintelsefrågan verkar riktig (”jag kunde inte gjort den bättre själv”, om man säger så!) :

Citat:
He sought to discredit Holocaust revisionists (and their arguments) by comparing them with anti-Darwinian "creationists." He rejected as specious Robert Faurisson's often-repeated demand for "one proof, just one proof" of a wartime German homicidal gas chamber. "He's not going to get 'one proof'," said Shermer, "because there isn't 'one proof' of a gas chamber." Faurisson's call is like the creationist demand for "just one fossil" proving evolution. "Evolution is not proved by one fossil," Shermer said.
"We are very confident of the sequence of historical events in evolution and in the Holocaust," he continued. "The Holocaust, as it is generally accepted, happened," said Shermer. Evidence for the extermination of six million Jews, many of them in gas chambers, is "constantly fine tuned and changed." "While there may be problems with bits and pieces of the story," said Shermer, "we have to look at the big picture." What proves "the Holocaust," he said, is a "convergence of evidence" or a "consilience of inductions."
"Did the Nazis intend to exterminate European Jews?," Shermer asked. He responded to his own query by saying that this question is too simple. "The Holocaust is not a single event that occurred at one time," he said, but rather a collection of events. Rather than an over-arching plan or program, the "Holocaust evolved over time."

Fast Weber höll ju med om det där sista! :

Citat:
In his opening presentation, Weber explained precisely what revisionists say, and do not say, about the Holocaust issue. He stressed that the Holocaust story has changed drastically over the years. What we are told today is quite different than the story given at the great Nuremberg trial of 1945-46. Weber continued:

Many extermination claims that were once widely accepted have been quietly dropped in recent years. For example, the great Nuremberg Trial of 1945-1946 supposedly proved that the Germans systematically killed people in gas chambers at Dachau, Buchenwald and other concentration camps in Germany proper. That part of the extermination story proved so untenable that it was abandoned more than twenty years ago.

Shermer och Weber menar förstås olika saker. Weber menar myten, Shermer menar mordet på 6 miljoner judar, som evolved over time under Förintelsens gång under de sex krigsåren – kanske i stil med hur Skapelsen utvecklades under sex dagar?

Citat:
"We are very confident of the sequence of historical events in evolution and in the Holocaust," he continued. "The Holocaust, as it is generally accepted, happened," said Shermer.

..som sagt.

Citat:
"Evolution is not proved by one fossil," Shermer said.

Det är svaret på Faurissons fråga efter ett enda bevis på en fungerande mördargaskammare under andra världskriget.

Å andra sidan:
Citat:
"The Holocaust, as it is generally accepted, happened,"

Hur hände den?

C:a 62 minuter in på videon refererar Shermer till ”the whiggish interpretation of history”, och om jag inte missuppfattar honom antyder han att det är revisionisternas sätt – a ”no-no”, alltså - att skriva historia; i stil med att vi vet vad som hände och för oss gäller det att rekonstruera händelseförloppet bakåt.

”That’s not how it happened ever in history, and that’s where real revisionism comes in, thank you” (applåder). Så tyckte jag han sa...

Här är en presentation av mannen som uppfann begreppet ”whig interpretation of history”:

Citat:
He had in mind especially the historians of his own country, but his criticism of the retroactive creation of a line of progression toward the glorious present can be, and has subsequently been, applied more generally. A given "whig interpretation of history" is now a general label applied to various historical interpretations.

He found Whiggish history objectionable because it warps the past to see it in terms of the issues of the present, to squeeze the contending forces of, say, the mid-seventeenth century into those which remind us of ourselves most and least, or the imagine them as struggling to produce our wonderful selves. They were of course struggling, but not for that.

Butterfield wrote that Whiggishness is too handy a 'rule of thumb ... by which the historian can select and reject, and can make his points of emphasis'.

Interestingly, after 'The Whig Interpretation of History' he continued to write history with a whiggish style. He stated that in fact it was too hard not to portray any historiography Whiggishly.
http://en.wikipedia.org/wiki/Herbert_Butterfield

Lägg märke till sista stycket!

Jämför Shermer ovan:

Citat:
"We are very confident of the sequence of historical events in evolution and in the Holocaust," he continued. "The Holocaust, as it is generally accepted, happened," said Shermer.

Judarna är utrotade.
Citera
2009-03-30, 20:55
Medlem
Citat:
Som jag skrev, "för de oerfarna". Även jag reaerade så som du på Webers gåpåande i klassiskt revisionistisk anda med alla välkända revisionistiska påståenden trots att de sedan länge är motbevisade eller helt enkelt inte ens relevanta.

Dr Tinnitus

Kan man få ett icke-fiktivt exempel från videon?
Citera
2009-03-31, 01:59
Medlem
Jag har inte forskat mycket inom förintelsen tidigare. Jag har fått höra att det inte finns några bevis osv. osv. Blev verkligen chockad att Shermer hade så här lite att komma med. Trodde det fanns mer konkreta bevis för att 6 miljoner hade systematiskt avrättats. Dessutom var han allmänt väldigt okunnig om man jämför med Weber och stod mest och kliade sig nervöst i håret när han fick frågor som man tycker att han borde ha koll på. Weber övertygade mig väldigt.
Citera
2009-03-31, 04:47
Medlem
Citat:
Mark Weber kan för den oerfarne upplevas som en bättre talare i sig än Schermer

Weber är bättre än Shermer. Att så är fallet framgår särskilt tydligt om man jämför Webers replik (börjar på 1:03:00) med Shermers (börjar på 1:21:00). Det som framför allt utmärker en god debattör är att han klarar av att "på studs" bemöta motpartens argument. Det är svårare än att hålla ett tal som man har förberett i förväg och har manus till, vilket är vad parterna ägnar sig åt i sina inledande anföranden.

Weber tar i sin replik upp flera av Shermers poänger och bemöter dessa på ett slagkraftigt sätt. När Shermer sedan försöker göra samma sak går det inte särskilt bra. Han blir pratig och ostrukturerad. Ett exempel hittar man mellan 1:24:55 och 1:25:46 i filmen. På det stället försöker Shermer besvara Webers påpekande om att Shermer inte sade någonting konkret om gaskamrarna i sitt första anförande.
Citera
2009-03-31, 09:18
Medlem
Citat:
Weber är bättre än Shermer. Att så är fallet framgår särskilt tydligt om man jämför Webers replik (börjar på 1:03:00) med Shermers (börjar på 1:21:00). Det som framför allt utmärker en god debattör är att han klarar av att "på studs" bemöta motpartens argument. Det är svårare än att hålla ett tal som man har förberett i förväg och har manus till, vilket är vad parterna ägnar sig åt i sina inledande anföranden.

Weber tar i sin replik upp flera av Shermers poänger och bemöter dessa på ett slagkraftigt sätt. När Shermer sedan försöker göra samma sak går det inte särskilt bra. Han blir pratig och ostrukturerad. Ett exempel hittar man mellan 1:24:55 och 1:25:46 i filmen. På det stället försöker Shermer besvara Webers påpekande om att Shermer inte sade någonting konkret om gaskamrarna i sitt första anförande.

Dock är det mycket viktigt att påpeka att bara för att en debattör verkar "bättre" än en annan, ja i det sätt han debatterar, så betyder det inte automatiskt att han har rätt i allt han säger i sakfrågorna. Han kan vara duktig att tala för sin sak, även om det han säger är rent nonsens.

En duktig debattör/talare kan i princip prångla på folk rena lögnerna, medan en dålig debattör/talare kan få svårt att få folk att fatta att han säger sanning och fakta.

Jag fick även intrycket av att publiken till denna debatt verkade bestå enbart av tvivlare/revisionister, då det i princip bara verkade riktas frågor till/mot Shermer. Det föranleder frågan om vilka som egentligen stod bakom och arrangerade hela kalaset?

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2009-03-31 kl. 09:20.
Citera
2009-03-31, 10:54
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:

Hrm, Weber bättre?
Som jag antytt tidigare så är i mina ögon en lågmäld talare mer trovärdig än en bombastisk talare.
Och det är sant att Weber verkade mer påläst, men detta ämne är väl också hans hjärtefråga får man anta.
Det var uppenbart att Shermer var en katt bland hermeliner, men jag tycker att han skötte den rollen på ett smidigt sätt. Bra att han - på ett artigt sätt - tillrättavisade de i publiken som störde med sitt snack.

Komiskt nog så faller ju snacket om censur och förföljelse på arrangemangets själva existens. De får ju ifrågasätta! Webers institut är uppenbarligen inte förbjudet.

Och som sagt, citaten från Frank, Goebbels och Himmler talar ju sitt tydliga språk. Och om detta hade ju inte Weber något bra att sätta emot.

Citat:
Det föranleder frågan om vilka som egentligen stod bakom och arrangerade hela kalaset?
Nej. Om detta behövs inga frågor...

Mina öron sade mig att det var max 25 personer närvarande, och att i stort sett samtliga var Weberanhängare.
Senast redigerad av FritzDaCat 2009-03-31 kl. 11:53.
Citera
2009-03-31, 14:34
Medlem
Det gillas av TS att det gaskammarvittnesmål som Weber anför diskuteras:

Citat:
Weber kritiserar under debatten en vittnesutsaga från en kvinna som påstår sig ha varit med om en gasning i Auschwitz. Det faller inom trådens ämne att diskutera om Webers kritik är berättigad och således även att analysera just det vittnesmålet. Det är däremot inte tillåtet att dra in en massa andra vittnesmål i diskussionen.
https://www.flashback.org/showpost....52&postcount=1

Det bör vara vittnesmålet som jag citerar i #7 ovan – länk:
http://www.slashlegal.com/showthread.php?t=163242

Om vi puttar in några av vittnets utsagor i Dr Tinnitus fiktiva exempel på vad det är för kriterier som gör att ett vittnesmål godkänns av Förintelsetroende resp underkänns av revisionister ----

Citat:
Men då kvinnans vittnesmål trots allt är samstämmig med väldigt många andra på väldigt många väsentliga punkter som dessurom kan styrkas på flera andra sätt som t ex fotografier dokument m.m. och i princip bara avviker på plankorna i dörrarna och färgen. Så anser man att kvinnans vittnesmål är äkta och viktigt, och att de få avvikelserna är oväsentliga i förhållande till allt det som är samstämmigt med andra vittnesmål.

Revisonister å andra sidan, skulle i princip bara koncentrera sig på kvinnans utsagom om träplankorna i dörrarna och färgen på dessa, då det ju avvek från andra vittnesmål, och strunta i allt annat som var samstämmigt och som bekräftats i en mängd andra vittnesmål. Och sålunda bara lyfta fram den biten i hennes vittnesmål och påstå att kvinnans vittnesmål är falskt.

Dr Tinnitus
https://www.flashback.org/showpost....74&postcount=2

Så här, alltså:

Men då kvinnans vittnesmål trots allt är samstämmig med väldigt många andra på väldigt många väsentliga punkter som dessurom kan styrkas på flera andra sätt som t ex fotografier dokument m.m. och i princip bara avviker på lastbilen som tippar gasoffren i gaskammaren och att gasen kommer från golvet. Så anser man att kvinnans vittnesmål är äkta och viktigt, och att de få avvikelserna är oväsentliga i förhållande till allt det som är samstämmigt med andra vittnesmål.

Revisonister å andra sidan, skulle i princip bara koncentrera sig på kvinnans utsagom om lastilen som kör in i gaskamrmaren och varifrån gasen kommer, då det ju avvek från andra vittnesmål, och strunta i allt annat som var samstämmigt och som bekräftats i en mängd andra vittnesmål. Och sålunda bara lyfta fram den biten i hennes vittnesmål och påstå att kvinnans vittnesmål är falskt.

Nån skillnad? Kan man påstå att kvinnans vittnesmål är falskt?

Citat:
En kvinna vittnar om gaskammare. Hon är väldigt samstämmig i en massa detaljer runt detta med en massa andra vittnesmål, men där andra säger att dörrarna till gaskammaren hade horisontella träplank så säger hon vertikala, och där andra säger mörkgrön, så säger hon brun.

Vi gör samma sak här:

En kvinna vittnar om gaskammare. Hon är väldigt samstämmig i en massa detaljer runt detta med en massa andra vittnesmål, men där andra säger att gaskammaroffren gick in/föstes in genom dörrarna till gaskammaren så säger hon att de tippades från ett flak på en lastbil som körts in i gaskammaren, och där andra säger att gasen kom från taket/duschmunstycken säger hon från golvet.

Hon säger också att Mengele befinner sig i gaskammaren och ropar nummer efter 10 minuters gasning:

Citat:
> After what seemed about ten minutes some of the victims began to bite
> their
> hands and foam at the mouth, and blood issued from their ears, eyes and
> mouth, and their faces went blue.
>
> I suffered from all these symptoms, together with a tight feeling at the
> throat. I was half conscious when my number was called out by Dr. Mengele
> and I was led from the chamber.

Hörde hon sitt nummer ropas ut av Mengele, trots blodet i öronen? (”Här är jag!”) Eller gick Sonderkommando runt under gasningens gång och letade efter numret som väl var tatuerat på hennes arm?

Citat:
Så anser man att kvinnans vittnesmål är äkta och viktigt, och att de få avvikelserna är oväsentliga i förhållande till allt det som är samstämmigt med andra vittnesmål.

Är dessa avvikelser oväsentliga? Hon nämner ju väsentligheter – att de fraktades till gaskammaren, att de fick klä av sig, att gasen pyste in i gaskammaren, att de dog efter c:a 10 minuter, och symptomen på gasdöd är de rätta – ungefär…

Citat:
In most cases, cyanide poisoning causes a deceptively healthy pink to red skin color. However, if a physical injury or lack of oxygen is involved, the skin color may be bluish. Reddening of the eyes and pupil dilation are symptoms of cyanide poisoning. Cyanosis (blue discoloration of the skin) tends to be associated with severe cyanide poisonings.

http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?f=6&t=140320

Om andra (Mengele, plus dom som ledde kvinnan ut ur gaskammaren) kunde vistas i gaskammaren, så rådde det väl inte syrebrist?

Från samma axishistory-länk:

Citat:
The blue color (cyanosis) results from of lack of oxygen in the blood. The asphyxiation is caused by cardiopulmonary arrest due to exposure to the cyanide gas, not a lack of oxygen in the surrounding air.

Jfr:

Citat:
In most cases, cyanide poisoning causes a deceptively healthy pink to red skin color.

Men Auschwitz är inte som "most cases".

Som Herr Lindholm påpekat:

Citat:
Nyckelordet är "informationsproblemet", för viss kunskap kan du bara erhålla genom att vara på en viss plats där du gör rätt saker tillsammans med rätt personer. Och det är väldigt svårt att överföra den kunskapen till t.ex. skriftliga order utan att väsentliga delar går förlorade.

MVH
/Herr Lindholm
https://www.flashback.org/showpost....63&postcount=1

Och vem av oss har blivit gasad i Auschwitz?
Senast redigerad av Erleb 2009-03-31 kl. 14:37.
Citera
2009-03-31, 15:10
Medlem
plackerss avatar
I?

Citat:
Ursprungligen postat av Erleb
Det gillas av TS att det gaskammarvittnesmål som Weber anför diskuteras:

Det bör vara vittnesmålet som jag citerar i #7 ovan – länk:
http://www.slashlegal.com/showthread.php?t=163242

Om vi puttar in några av vittnets utsagor i Dr Tinnitus fiktiva exempel på vad det är för kriterier som gör att ett vittnesmål godkänns av Förintelsetroende resp underkänns av revisionister ----

Så här, alltså:

Men då kvinnans vittnesmål trots allt är samstämmig med väldigt många andra på väldigt många väsentliga punkter som dessurom kan styrkas på flera andra sätt som t ex fotografier dokument m.m. och i princip bara avviker på lastbilen som tippar gasoffren i gaskammaren och att gasen kommer från golvet. Så anser man att kvinnans vittnesmål är äkta och viktigt, och att de få avvikelserna är oväsentliga i förhållande till allt det som är samstämmigt med andra vittnesmål.

Revisonister å andra sidan, skulle i princip bara koncentrera sig på kvinnans utsagom om lastilen som kör in i gaskamrmaren och varifrån gasen kommer, då det ju avvek från andra vittnesmål, och strunta i allt annat som var samstämmigt och som bekräftats i en mängd andra vittnesmål. Och sålunda bara lyfta fram den biten i hennes vittnesmål och påstå att kvinnans vittnesmål är falskt.

Nån skillnad? Kan man påstå att kvinnans vittnesmål är falskt?

Vi gör samma sak här:

En kvinna vittnar om gaskammare. Hon är väldigt samstämmig i en massa detaljer runt detta med en massa andra vittnesmål, men där andra säger att gaskammaroffren gick in/föstes in genom dörrarna till gaskammaren så säger hon att de tippades från ett flak på en lastbil som körts in i gaskammaren, och där andra säger att gasen kom från taket/duschmunstycken säger hon från golvet.

Hon säger också att Mengele befinner sig i gaskammaren och ropar nummer efter 10 minuters gasning:

Hörde hon sitt nummer ropas ut av Mengele, trots blodet i öronen? (”Här är jag!”) Eller gick Sonderkommando runt under gasningens gång och letade efter numret som väl var tatuerat på hennes arm?

Är dessa avvikelser oväsentliga? Hon nämner ju väsentligheter – att de fraktades till gaskammaren, att de fick klä av sig, att gasen pyste in i gaskammaren, att de dog efter c:a 10 minuter, och symptomen på gasdöd är de rätta – ungefär…

Om andra (Mengele, plus dom som ledde kvinnan ut ur gaskammaren) kunde vistas i gaskammaren, så rådde det väl inte syrebrist?

Från samma axishistory-länk:

Jfr:

Men Auschwitz är inte som "most cases".

Som Herr Lindholm påpekat:

Och vem av oss har blivit gasad i Auschwitz?

Nu är jag inte med. Var framgår det att Mengels är inne i gaskammaren?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in