Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-27, 10:47
  #1
Medlem
Big Bosss avatar
Datorn stod på under natten och när jag vaknade idag så var den avstängd. Oftast brukar det bero på att den har satts sig i vänteläge. Men när jag tryckte igång den idag så står bara fläktarna o brötar på max hastighet och skärmen är svart och lampan på knappen blinkar. Vad fan gör man?
Citera
2009-03-27, 10:49
  #2
Medlem
Flytande_argots avatar
Ger den ifrån sig några Bios-pip när du trycker igång den?
Citera
2009-03-27, 10:52
  #3
Medlem
Big Bosss avatar
Inga ljud alls. Men nu drog den igång igen efter jag öppnade burken o petade lite i den. Sjukt märkligt.
Citera
2009-03-27, 10:54
  #4
Medlem
Flytande_argots avatar
Skumt. Ett tips kan vara att rengöra den från damm. Men blås bort dammet, använd INTE dammsugare. Kolla bladen på fläktarna också. Det byggs upp smutskanter där efter några år som rundar av dem och gör att de inte skär luften rätt vilket drastiskt minskar fläktens förmåga att flytta luft på ett bra sätt.
Citera
2009-03-27, 10:55
  #5
Medlem
nätaggregatet tippar jag på
Citera
2009-03-27, 11:01
  #6
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Skumt. Ett tips kan vara att rengöra den från damm. Men blås bort dammet, använd INTE dammsugare. Kolla bladen på fläktarna också. Det byggs upp smutskanter där efter några år som rundar av dem och gör att de inte skär luften rätt vilket drastiskt minskar fläktens förmåga att flytta luft på ett bra sätt.

Det gjorde jag får några dagar sen . Bara öppnade burken o blåste lite på fläktarna o petade på några kablar o tryckte igång den igen.
Citera
2009-03-27, 12:04
  #7
Medlem
Kanske lite glapp i kablarna eller dylikt?
Citera
2009-03-27, 12:22
  #8
Medlem
dglzs avatar
jag har varit med om ett liknade problem för några årsen har för mej att det va att datorn blev för varm eller var det mordekortet som va paj mins inte redigt..
Citera
2009-03-27, 14:41
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Skumt. Ett tips kan vara att rengöra den från damm. Men blås bort dammet, använd INTE dammsugare. Kolla bladen på fläktarna också. Det byggs upp smutskanter där efter några år som rundar av dem och gör att de inte skär luften rätt vilket drastiskt minskar fläktens förmåga att flytta luft på ett bra sätt.
Varför ska man inte använda dammsugaren?
Citera
2009-03-27, 14:45
  #10
Medlem
danne543s avatar
??????
Citat:
Ursprungligen postat av snowman89
Varför ska man inte använda dammsugaren?
Citera
2009-03-27, 14:55
  #11
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snowman89
Varför ska man inte använda dammsugaren?

Därför att när luften dras in genom dammsugarslangen så byggs det upp statisk elektricitet som sedan laddar ur ner genom datorn vilket kan orsaka skador på den. Det är bättre att spendera 80 kronor och köpa en burk med speciell tryckluft. Räcker en evighet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback