2010-12-03, 00:13
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sllone
Skaffa en adapter då

Men för i helvete. Stör man sig så stör man sig. Sedan om det finns adaptrar eller inte spelar fan i mig ingen roll, man behöver inte hålla med, eller ens förstå problemet. Men detta är vad tråden handlar om; vad vi Mac-användare de facto stör oss på.

Jag stör mig som fan på att OS X lägger beslag på Helvetica Neue. Ja. Det går att lösa; but why oh why ska systemet använda ett av de mest använda typsnitten i världen och dessutom skapa en fight om det?

*hatar innerligt produktioner som använder olika varianter av Helvetica Neue*

Meh.
Citera
2010-12-03, 00:19
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delira
Jag stör mig som fan på att OS X lägger beslag på Helvetica Neue. Ja. Det går att lösa; but why oh why ska systemet använda ett av de mest använda typsnitten i världen och dessutom skapa en fight om det?

*hatar innerligt produktioner som använder olika varianter av Helvetica Neue*

Meh.
Är problemet att vissa program använder Helvetica Neue (så du inte kan avistallera), eller är det att du jämt måste se två varianter (systemets och din ”riktiga”) då du ska välja?
Citera
2010-12-03, 00:25
Medlem
WeaselPodowskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swejap
1: Steve Jobs
2: Apple
3: Priserna
4: Hårdvaran på Macbook unibody och kompatibilitet med Linux = värdelös
5. Många filer du arbetar med i osx får en liten stämpel som antingen säger osx eller apple.

Finns mycket mer att påpeka, men orkar inte ta med allt. Har i alla fall slängt undan min Macbook och använder numera en Dell laptop istället som faktiskt presterar betydligt bättre, men är då 6000:- billigare!

Så en av sakerna som stör dig med Apple är... Apple?
Citera
2010-12-03, 11:20
Medlem
swejaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeaselPodowski
Så en av sakerna som stör dig med Apple är... Apple?

Oj, blev lite fel där men tack för att du påpekade det.

Kom på några saker till som är ganska störande och det är att man ska behöva köpa till adapter mm för att få vissa saker att fungera på Macbook som från första början borde vara en självklarhet med tanke på priset man betalt. En sådan sak är mini-DVI utgången på Macbook unibody som i mitt fall behövde en adapter från Apple för att koppla till vanlig HDMI kabel. Sen behövde jag koppla in en mikrofon av diverse anledningar (ja det finns en integrerad mikrofon) men det fanns ingen sådan ingång på Macbook unibody. För att få det så behövde man köpa till en adapter som kopplades till dess line-in ingång.

På min Macbook unibody (behöver inte gälla alla) så var även ingången för ljud dåligt kopplad med hörlurarna, så vid minsta lilla berörning av sladden så kopplades högtalarna på!

Tillsist så tar ändå Macbooks trackpad priset för mest irriterande av allt som Macbook gjort. Om man är på biblioteket och studerar så tar man för givet att det ska vara någorlunda tyst och respekterar övriga personer som är där för att fokusera på studierna. Men med trackpad irriterande höga "klickljud" är det svårt att inte dra till sig blickarna, så en extra mus ska man även behöva koppla in i sin 16000:- laptop...suck
Senast redigerad av swejap 2010-12-03 kl. 11:37.
Citera
2010-12-03, 11:35
Medlem
-filhantering, som gammal windowsanvändare vill man ha koll på sina filer
-ockerpriserna om man vill uppgradera sin dator vid köp
-dåligt stöd för viss hård/mjukvara. elegitimation fungerar pissdåligt för mig
Citera
2010-12-03, 13:17
Medlem
Citat:
det.
Om man är på biblioteket och studerar så tar man för givet att det ska vara någorlunda tyst och respekterar övriga personer som är där för att fokusera på studierna.
Det jag stör mig på i det här fallet är att fläktarna låter så sjukt mycket,
Apple har länge haft problem med temperaturhanteringen,
Citera
2010-12-03, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grodkungen
Det jag stör mig på i det här fallet är att fläktarna låter så sjukt mycket,
Apple har länge haft problem med temperaturhanteringen,

Hm......

Jag har själv aldrig upplevt en tystare bärbar än min MBP 15" mid -09.

Vid i princip all normal användning, kolla email, surfa och sådant så ligger tempen på processorn på ca 40-45 grader och fläktarna går på ca 1900-2000 rpm och det är i princip ljudlöst.

Det ska väldigt mycket till innan fläktarna går upp i så höga varv att man ens hör att de går, typ 4-5000 rpm och för att det ska komma dit så måste man sätta ordentlig press på datorn med tung grafik m.m. så att tempen går över 80-90 grader.

Dr Tinnitus
Citera
2010-12-03, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Hm......

Jag har själv aldrig upplevt en tystare bärbar än min MBP 15" mid -09.

Vid i princip all normal användning, kolla email, surfa och sådant så ligger tempen på processorn på ca 40-45 grader och fläktarna går på ca 1900-2000 rpm och det är i princip ljudlöst.

Det ska väldigt mycket till innan fläktarna går upp i så höga varv att man ens hör att de går, typ 4-5000 rpm och för att det ska komma dit så måste man sätta ordentlig press på datorn med tung grafik m.m. så att tempen går över 80-90 grader.

Dr Tinnitus

Safari+Word+Mailhanteraren och ical, CPU 82grader.
startade om datorn för 2 timmar sen, Vit macBook 2008.
Brusar på som en mindre jettmotor
Citera
2010-12-03, 16:07
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Är problemet att vissa program använder Helvetica Neue (så du inte kan avistallera), eller är det att du jämt måste se två varianter (systemets och din ”riktiga”) då du ska välja?

Problemet är när jag får ett jobb av en kund där HN används. Och när jag ska aktivera typsnittet i Suitcase så blir det en jävla strid bara för att få fonterna att fungera eftersom HN tillhör systemet. Och ja, jag har fixat inställningarna i Suitcase att "override system fonts".

Kan inte bara Apple välja egna grejer, göra en egen version av Helvetica Neue, vad som, bara man slipper strulet.

Eftersom jag jobbar som frilansare är det dessutom ofta jag hamnar på andras maskiner, så även om jag löser det "hos mig" så stöter jag på problematiken med jämna mellanrum.

Irriterande.

Men har du en smidig lösning så tar jag gärna emot den.
Citera
2010-12-03, 17:31
Medlem
hklts avatar
Citat:
Tillsist så tar ändå Macbooks trackpad priset för mest irriterande av allt som Macbook gjort. Om man är på biblioteket och studerar så tar man för givet att det ska vara någorlunda tyst och respekterar övriga personer som är där för att fokusera på studierna. Men med trackpad irriterande höga "klickljud" är det svårt att inte dra till sig blickarna, så en extra mus ska man även behöva koppla in i sin 16000:- laptop...suck

Du vet att man kan ställa in så man endast behöver "tapa" med fingret så klickar den?
Citera
2010-12-03, 17:47
Medlem
Sweetiepies avatar
* Att OS X på min MacBook Pro 13" nu 1 år efter ominstallation är seg som sirap. Segar och badboll ofta. Den var snabb från början men blir segare med tiden. Apple påstår att det inte behövs defragmentering men detta är en lögn.

* Att Finder saknar klipp ut/klistra in, sortering med mappar överst.

* Att iTunes är segt och bloatat och ännu inte omskrivet till Cocoa.

* Att de tar betalt för MobileMe och tex ringsignaler...... Googles synk är helt gratis(går använda på iPhone) och alla är vana vid att bara kunna köra sina MP3-låtar som ringsignaler.

* Att nya MacBook Air inte fick tangentbords-belysning ... en stor del av lyxen försvann!

* Att MacBook Pro är dyr. 18 000 måste man punga ut för deras billigaste 15" laptop ... 15" är en standard skärmstorlek som många vill ha och en PC med liknande "prestanda" kostar väl hälften.
Senast redigerad av Sweetiepie 2010-12-03 kl. 17:52.
Citera
2010-12-03, 18:09
Medlem
Ruvils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr0ster
Det där med NTFS/FAT diskar är sjukligt irriterande.
Sedan kan dom gott ha lägre pris.
1. Du kan inte bara installera ntfs-3g eller använda deras native ntfs-funktion som alla oss andra då? ntfs-3g verkar vara bäst i nuläget dock.
2. Då får du en sämre produkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in