Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-26, 13:30
Bannlyst
Ja, frågan följer.

Vad tycker ni är irriterande med apple, och dess produkter. Om det nu är något i apples dator, iphone, ipod etc.

Själv så älskar jag det mesta med apples produkter. Men vissa saker får mig att bli sjukt irriterad.

Exempel att Apple skall låsa ta mig fan allt. iPhones blåtand.
Citera
2009-03-26, 13:41
Medlem
Megahallons avatar
Att det inte finns plugins till iTunes så man kan fixa stöd för många fler filformat.
Att priserna på datorerna inte följer med valutan.
Citera
2009-03-26, 13:44
Medlem
phanderss avatar
Quicktime Pro?

* De är ganska "hemliga" av sig. Räcker med att använda LittleSnitch en dag så ser man massa skit som försöker ringa hem. Vafan ska Kalkylatorn göra det för?

* Det går inte att montera nätverksenheter automatiskt vid uppstart.

* Visst att de har FTP-server inbyggd men det fungerar inge vidare att bara lägga till en användare för FTP som enbart har tillgång till EN katalog och dess underkataloger. Det är ett jävla krångel!

* Använda TimeMachine med en vanlig utdelad mapp via samba

Fy skäms!
Citera
2009-03-26, 14:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av phanders
Quicktime Pro?

Nja, men det gav en inspirationen att starta tråden.

Citat:
* De är ganska "hemliga" av sig. Räcker med att använda LittleSnitch en dag så ser man massa skit som försöker ringa hem. Vafan ska Kalkylatorn göra det för?

Ja det kan man ju fråga sig. Men orkar personligen inte bry mig så värst mycket. Vill min kalkylator ringa hem till mamma så får den det.
Citera
2009-03-26, 14:32
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Jag irriterar mig på småsaker i OS och program som av är inbyggda i dem men som behöver tredjepartsprogram eller terminalkommandon för att aktiveras, t.ex. minimeringseffekten "suck" som funnits i alla versioner, men av någon anledning inte blivit inkluderad bland de två defaulteffekterna. Gissningsvis pga att ingen kommit på ett namn som inte får hysteriska amerikanare att tänka på fellatio.
Jag ogillar även att en del program har färre inställningsmöjligheter än vad jag vill göra. T.ex. TimeMachine, där jag gärna skulle vilja kunna ställa in i detalj hur ofta jag vill att den ska säkerhetskopiera.

phanders: Jag skulle tro den letar efter uppdaterade valutakurser.
Citera
2009-03-26, 14:42
Medlem
Citat:
* Det går inte att montera nätverksenheter automatiskt vid uppstart.

Öhh, jo?

Mounta nätverksenheten på skrivbordet

Gå in i Systeminställningar -> Konton -> Startobjekt

Lägg till enheten. Lätt som en plätt
Citera
2009-03-26, 15:15
Medlem
Generellt att Apple blivit mer och mer "Microsoftifierade", dvs man smyger in olika sätt att försöka låsa folk till egna program och liknande halvfalska sätt att smådribbla med användarna.

Specifikt för att man förändrat en del produkter till det sämre. Sedan 10.5 är det t.ex. ett helvete att skapa virtuella servrar, Finder tillåter inte längre generiska ikoner för olika filtyper över hela systemet, iMovie gjordes om och blev tämligen värdelöst, osv.
Citera
2009-03-26, 15:40
Medlem
Deliras avatar
Jag stör mig på att Finder inte minns fönster, hur de var, var de var (jag jobbar mycket med dubbla skärmar och har jag dragit fönster (exempelvis Acrobat) till det sekundära fönstret vill jag att systemet och programmet ska minnas det, det blir ett jädra fönsterskyfflande hela tiden). Vidare retar jag mig som fan på att Mail tappar lösenordet med ojämna mellanrum, detta har varit ett problem länge nu. Jag retar mig också på att man måste ha MobileMe för att synka iCal, även om det bara är över det egna nätverket (eller så har jag missat något alldeles). Det var vad jag kan komma på nu.

Gällande Apple stör jag mig som FAN på att jag inte kan få köpa iPhone av den operatör de bestämt men välja vilken abonnemangsform jag vill OCH kunna köpa telefonen rätt av. Jag vill alltså betala fullpris för telefonen direkt och välja ett passande abonnemang till den. Att jag knyter mig för två år till en operatör stör mig inte alls, men jag vill ha mer valfrihet hos den operatören. Grrr...

Jag stör mig också på att man måste vänta 3-5 veckor på en iMac bara för att man bytt grafiken till något kraftfullare. Kom igen. 1-2 veckor, fine. Men över en månad?

Just ja! Jag stör mig våldsamt mycket på Safari och hur KASST läsaren handskas med Flash – eller om det har med Adobe att göra, men Apple borde i så fall utöva kraftfulla påtryckningar på Adobe att fixa det. Nu. Det är inte ok att behöva vänta på att en hemsida ska ladda klart i uppåt en minut år 2009 (även om AB är ett jävla sunk).

Mighty Mouse. Jag älskar scrollen när den funkar (fantastisk när man sitter och gör textkorr i stora InDesign-dokument). Men kvalitén på denna är under all kritik. Fixa Apple! (Och nu kommer jag att få ytterligare en med den nya iMacen... Bah.)

Utöver det är jag nöjd som fan (kan ha glömt något nu).
Senast redigerad av Delira 2009-03-26 kl. 15:42.
Citera
2009-03-26, 18:00
Bannlyst
Priset och alla talibaner, usch och fy!
Citera
2009-03-26, 18:13
Medlem
phanderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlomo ben Goy
phanders: Jag skulle tro den letar efter uppdaterade valutakurser.
Ahh sant, så sant!

Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Viking
Öhh, jo?

Mounta nätverksenheten på skrivbordet

Gå in i Systeminställningar -> Konton -> Startobjekt

Lägg till enheten. Lätt som en plätt

Gah!!

Tack som fan! Båda två!
Citera
2009-03-26, 18:26
Medlem
GhosteNs avatar
Jag stör mig på iMovie inte använt de tidigare men var tvungen idag, och fyfan va jobbigt programmet va.
Citera
2009-03-26, 19:59
Medlem
Citat:
Quicktime Pro?

* Visst att de har FTP-server inbyggd men det fungerar inge vidare att bara lägga till en användare för FTP som enbart har tillgång till EN katalog och dess underkataloger. Det är ett jävla krångel!

Det här är mitt stora bekymmer. Jag vill också bara kunna skapa ett konto där användaren bara kommer åt en enda mapp. Men hur vet jag inte, för hur jag än gör så kan användaren bara tabba sig uppåt så kommer den åt rooten på datorn... Och det är mindre bra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in