Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-03-26, 12:23
  #1
Avstängd
anbows avatar
Hallå där!

Jag gick nyligen igenom en halsmandel-operation (dvs. fick mina halsmandlar bortsnitsade) och har nu fått Citodon utskrivet (har knaprat dessa många gånger tidigare också) och tar 2st tabletter, 4 gånger om dagen.

Tabletterna hjälper hyffsat mot smärtan i ca 1 timma, sen gör det lika jävla ont som innan igen. Har pratat med sjukhuset om detta och dom rekommenderade att jag skulle kombinera med 1 Ipren per intags-tillfälle också.
Saken är den att det inte gör ett jävla piss till skillnad. Jag skulle vilja få tramadol utskrivet men vågar inte fråga rakt ut, då kanske de tror att ja vill punda på dem.. (vilket jag inte tänker göra, vill bara kunna äta och dricka utan att gråta av smärta..)

Är det någon annan här som opererat bort sina halsmandlar och fått Tramadol utskrivet?
Hur ska jag lägga in det på bäst sätt till läkaren så att jag kan få byta medicin?

MVH
Citera
2009-03-26, 15:09
  #2
Medlem
Promo._s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anbow
text..

Låter ju inte så skönt, jag som hade planerat att operera bort mina.
Om du nu inte vill fråga läkaren efter starkare piller så kan du ju gå till första bästa langare och köpa just det du vill ha? Det är väl egentligen enklaste lösningen, visst det blir ju säkert dyrare - men du får ju ändå precis det du vill ha.

Lycka till!
Citera
2009-03-26, 15:17
  #3
Medlem
Rogge-s avatar
Säg som det är, att det inte funkar tillfredsställande och att du vill ha något annat. Inte just starkare utan längre verkande.
Vet inte hur det är med tramadol numera, tidigare kunde man få det av såna skäl/klagomål men den olyckliga uppmärksamheten kring substansen nu kanske har fått dom att hålla hårdare.
Citera
2009-03-26, 18:32
  #4
Medlem
klybans avatar
Halsont vid körtelfeber så funkade voltaren skit bra, inget flum precis men var för mig effektivt och det är ju det absolut viktigaste när man har ont att det försvinner.
Citera
2009-03-26, 19:28
  #5
Medlem
Dolcontinas avatar
Kodein och Tram ligger ju typ på samma nivå iaf så om läkaren tänker så, så är det ju inget värre att du byter till just Tram.

Kruxet är ju att Tram är en fluga just nu och då kan ju läkarna bli lite svårare... precis som Rogge skrev också.

Vissa läkare föredrar att skriva ut Kodein och vägrar Tram, medan andra vägrar Kodein och bara skriver ut Tram... men har du opererat dig så borde ju för 17 kunna säga att du vill prova nåt annat när Kodein inte funkar. Du byter ju inte till något starkare iaf.

men av erfarenhet så vet man aldrig med dom där... läkarna.
Citera
2009-03-26, 20:49
  #6
Avstängd
anbows avatar
Tack för svaren.

Pratade med min läkare tidigare idag. Jag skulle höra av mig om det gör lika ont imorgon, isåfall skulle jag få något "starkare" utskrivet. Hon sa dock inte vad, men antar att det är Tramadol då det jag klagade på var just den korta verkningstiden av Citodonet (Kodeinet sitter ju bara någon timme) medans Tram bör ha längre smärtstillande effekt.
Citera
2009-03-26, 20:56
  #7
Medlem
Killnotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anbow
Tack för svaren.

Pratade med min läkare tidigare idag. Jag skulle höra av mig om det gör lika ont imorgon, isåfall skulle jag få något "starkare" utskrivet. Hon sa dock inte vad, men antar att det är Tramadol då det jag klagade på var just den korta verkningstiden av Citodonet (Kodeinet sitter ju bara någon timme) medans Tram bör ha längre smärtstillande effekt.

Berätta gärna vad som blev utskrivet då
Citera
2009-03-26, 21:03
  #8
Medlem
nazipoliss avatar
var glad att du änns fick citodon, jag fick receptfria alvedon som skulle funka jättebra tyckte läkaren som vägrade skriva ut nåt.
jag gick ner 10 kilo på 9 dagar, mådde piss i två veckor efter operation.
satt med is som jag tryckte mot halsen och det dämpade för stunden, tvingade dem i dig stolpiller också eller? jag totalvägrade det
Citera
2009-03-26, 21:12
  #9
Avstängd
anbows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
var glad att du änns fick citodon, jag fick receptfria alvedon som skulle funka jättebra tyckte läkaren som vägrade skriva ut nåt.
jag gick ner 10 kilo på 9 dagar, mådde piss i två veckor efter operation.
satt med is som jag tryckte mot halsen och det dämpade för stunden, tvingade dem i dig stolpiller också eller? jag totalvägrade det

Det lät inget kul alls. Tycker det är dåligt av läkarna att inte skriva ut något lite starkare efter en operation av denna typ. Visst, jag har inte lika ont som de gånger jag haft halsbölder (därav anledningen till att jag fick operera bort mandlarna) men det är fasiken inte trevligt alls..

Nope, slapp stolspiller. Fick nått lugnande innan operation så jag blev riktigt snurrig (och skön ), minns inte så mycket men somnade i alla fall. Efter operation fick jag något som jag antar var morfin IV in i handleden, två gånger. Stjärtpiller klarade jag mig undan. :P
Citera
2009-03-26, 21:16
  #10
Medlem
nazipoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anbow
Det lät inget kul alls. Tycker det är dåligt av läkarna att inte skriva ut något lite starkare efter en operation av denna typ. Visst, jag har inte lika ont som de gånger jag haft halsbölder (därav anledningen till att jag fick operera bort mandlarna) men det är fasiken inte trevligt alls..

Nope, slapp stolspiller. Fick nått lugnande innan operation så jag blev riktigt snurrig (och skön ), minns inte så mycket men somnade i alla fall. Efter operation fick jag något som jag antar var morfin IV in i handleden, två gånger. Stjärtpiller klarade jag mig undan. :P
vissa har det bra! jag pinades i ett halvår i väntan på operation, väl framme så var jag dubbelbokad så jag fick vänta ytterligare 3-4 veckor. fick inget innan och inget efter i tablettväg. fick även ligga över natten med två andra snarkandes idioter som höll mig vaken hela natten, dagen där på så blev jag utslängd med hänvisning
-vi ringer dig om två veckor och kollar läget!
Citera
2009-03-28, 11:12
  #11
Medlem
Lider med TS. Fick också bara citodon med mig hem när jag skrevs ut från sjukhuset efter att ha opererat bort halsmandlarna. Var inlagd för körtelfeber, så skiten opererades bort medan de fortfarande var stora som tennisbollar. Efter operationen var man fullpumpad med ketogan och tyckte att det var lugnt. Sen när man snarast blev hemskickad började det göra allt ondare. Citodon hjälpte nån timme eller två.

Ringde och fråga om man inte kunde få nåt starkare. Det var de inte intresserade av. Borde fått ketogan eller oxycontin för några dagars bruk iaf. Helt inhumant av sjukvården att göra så. Bara för att man råkar vara man 100+ kg och inte får samma effekt av 2 citodon som en tjej på 50kg ska man alltså ha ont?

Hur som helst, händer något igen så fixar jag mina piller illegalt istället... sjukt att det ska vara så. Varför finns de där starka pillrena om man inte vågar använda dem när det är befogat?
Citera
2009-03-28, 15:19
  #12
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cp-uffe
Lider med TS. Fick också bara citodon med mig hem när jag skrevs ut från sjukhuset efter att ha opererat bort halsmandlarna. Var inlagd för körtelfeber, så skiten opererades bort medan de fortfarande var stora som tennisbollar. Efter operationen var man fullpumpad med ketogan och tyckte att det var lugnt. Sen när man snarast blev hemskickad började det göra allt ondare. Citodon hjälpte nån timme eller två.

Ringde och fråga om man inte kunde få nåt starkare. Det var de inte intresserade av. Borde fått ketogan eller oxycontin för några dagars bruk iaf. Helt inhumant av sjukvården att göra så. Bara för att man råkar vara man 100+ kg och inte får samma effekt av 2 citodon som en tjej på 50kg ska man alltså ha ont?

Hur som helst, händer något igen så fixar jag mina piller illegalt istället... sjukt att det ska vara så. Varför finns de där starka pillrena om man inte vågar använda dem när det är befogat?
De använder ju både Oxy, Morfin och Keto i sjukvården, därför de finns Bara det att de inte anser det vara befogat att ge det vid en halsmandelsoperation...

Folk och sjukvården har ju helt olika bedömningar om när någon medicin är befogad eller ej och det är ju ett problem. Den som har ont (oavsett om det är en halsmandelsoperation eller ej) vill ju såklart bli av med smärtan och ofta får man inte den medicin man vill ha, den som man vet fixar problemet. De har väl svårt att sätta gränserna så alla blir nöjda... eller nåt.

Alla får ju inte Citodon heller, eller Tram... De får istället lida för att läkaren anser att deras problem... huvudvärk, ryggproblem eller vad det nu är, inte är ett legitimt problem. Många läkare brukar ju anse att man får stå ut med smärta eller begränsad smärta ist för att käka mediciner. De kan alltså gå med på att ta bort udden av smärtan, men resten får man ha... Har man något problem eller smärta så kan de tycka att "du har ju faktiskt opererat dig, det är naturligt att ha ont" istället för att ta bort allt med en "farlig" medicin.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback