2021-01-06, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clean-Cut-Kid
Anna pratar om enheter för att mäta och menar att hon bryr sig inte om grader eller mil utan hon vill bara veta om det är varmt eller kallt ute, och hur lång tid det tar att ta sig från A till B.

Då säger Roberto, pedagogiskt och med mästrande röst, att det är ganska lätt att veta för att ”om man ska köra 14 mil och kör 140 km/h tar det en timme och 40 minuter att köra”.

Observera att detta är samma Roberto som - när Anna sa att hon inte brydde sig om grader eller mil - att han bryr sig, för han är mer av en matematiker eller analytiker än vad Anna är.
Jag har inte sett klippet själv men snälla, säg att du skämtar!
Ett sådant räkneexempel klarar väl vilken mediokert begåvad mellanstadieelev som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Jag hade en lite förhoppning om att han ändå hade någon form av begåvningsreserv till familjen, vid husbehov. Men, nu är det nog kört. Har han ens körkort förresten? Jag tror familjen snart dyker upp i Lyxfällan om de inte kastar in handduken och skaffar en god man åt sig själva.
Kalla det Lyxfällan VIP, så kommer Anna hänga på låset!
Citera
2021-01-06, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Det var ju det de Fd kompisarna försökte på något vis med, men gav upp.
Anna är nog rätt så behandlingsresistent med den personlighetstyp som hon är.
Hon trivs med rutiner och att älta är en av dem.
Hon ogillar ju förändringar, hon finner nog en trygghet i att älta, för att återuppleva och rannsaka sig själv.
Men om man som hon, har svårt med theory of mind så blir det svårt att lära sig något nytt.
Så därför återupprepas Annas beteende i relation till andra och sig själv gång på gång.
Hon har ju något nedsatt social kompetens, därför förstår hon ju inte varför andra reagerar så starkt på det hon säger.

Anna har väl aldrig varit självständig var det inte mamma, var det Mehmet och sedan Roberto som hon fått hålla i handen.
Jag tycker Anna har drag från ASD, ser samma beteende hos andra människor med ASD.
Som att det för det mesta slutar det med att de helst sitter hemma med barn eller föräldrar, då vänskap med andra ofta tar slut.
Pga det tar energi. Blir tärande, blir jämt missförstånd, sociala koder bryts konstant och väcker irritation osv

Roberto har anpassat sig till Anna, han låter henne vara.. På Gott och ont.
Den familjen tycks inte ha bra verktyg att hantera problem med.
De fick väl gå familjesamtal med soc efter Antonios bravader, när det kommer till Felicia upptäcktes väl hennes bravader när hon var för gammal..

Jag är inne på din linje, men jag vill understryka att alla med ASD inte blir som Anna... (har själv Asperger) men att Anna blivit sådan beror väl helt enkelt på att hon aldrig fått det stöd hon borde fått. Dessutom är jag övertygad om att Anna lider av annat också, men vad låter jag vara osagt- är ingen psykolog...

Dock uppenbart att Anna inte mår bra och att hon i detta drar hela familjen med sig...
Citera
2021-01-06, 01:19
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beebopalula
Jag är inne på din linje, men jag vill understryka att alla med ASD inte blir som Anna... (har själv Asperger) men att Anna blivit sådan beror väl helt enkelt på att hon aldrig fått det stöd hon borde fått. Dessutom är jag övertygad om att Anna lider av annat också, men vad låter jag vara osagt- är ingen psykolog...

Dock uppenbart att Anna inte mår bra och att hon i detta drar hela familjen med sig...

Jag tror nog att Anna badar i ett hav av ytterligare diverse diagnoser, som inte ens vid personliga möten med vården, går att få grepp på.
ASD är ju inom ett spektrum, där alla är unika, tack och lov.

Hade Anna accepterat ABC som ett roligt tonårsminne och gått vidare, med folkhögskola och lämpligt jobb efter det, så är det mycket möjligt att hon hade haft lite mer ro med sig själv, om än tråkigare liv.
Men med en pådrivande morsa, som säkert ingjöt i Anna att mamma måste vara med överallt så blev påtänkta tryggheten istället något annat.

Personer som Anna måste ibland få en liten spark i baken för att ändras, annars blir det Status Que.
Att bli mer självständig är också bra i sådana fall. Och det är ju inte direkt Anna, hon är ju mycket medveten om det då hon jämt försöker styrka sig själv med diverse fraser som hon knappt verkar förstå.. Som typ "Älska, glömma och förlåta"..
Citera
2021-01-06, 08:24
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Gå in på Annas insta och klicka på rubriken "taggade". Där finns ett fint porträtt av Anna som legat där ett tag. Hon har nog inte sett det ännu. Är det borta i morgon så vet vi att hon läser här... rätt groteskt men elakt. (Bild nummer 8)

Fattar inte kopplingen till henne alls. En smal gammal tant med en pistol, är det den? Det är ju inte likt henne överhuvudtaget. Minette Tigerfalks bildkollage däremot - det får nog Anna att rysa. Inget dockfilter där inte.
Citera
2021-01-06, 08:43
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Fattar inte kopplingen till henne alls. En smal gammal tant med en pistol, är det den? Det är ju inte likt henne överhuvudtaget. Minette Tigerfalks bildkollage däremot - det får nog Anna att rysa. Inget dockfilter där inte.

Har du möjlighet att länka?
Citera
2021-01-06, 11:21
Medlem
cece123s avatar
Hm, Minette verkar ju vara tjenis med twinsen iaf.. https://pasteboard.co/JImTpCc.jpg
Annas relation med tvillingarna är ett?
Citera
2021-01-06, 11:25
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Har du möjlighet att länka?

Du trycker på ikonen med ansikte i bild
under följer rubriken.
Citera
2021-01-06, 11:28
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped

Smalfiltret lyste med sin frånvaro, de ser ut som Helan och Halvan bredvid varandra.
Citera
2021-01-06, 12:25
Medlem
Pearsagas avatar
Citat:
På hennes insta och på "huvudsidan" finns tre rubriker: Inlägg - IGTV - Taggade. klicka på taggade och kolla
Jag må vara blind. Jag hittar inte heller.
Citera
2021-01-06, 12:26
Medlem
Pearsagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pearsaga
Jag må vara blind. Jag hittar inte heller.
...hittade 😁🙈
Citera
2021-01-06, 14:42
Medlem
Boopidoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantMoral2017
Hon verkar ju full i sin livesändning nu. 200 tittar....
Påverkad på något sätt i alla fall. Hon hade ju kört och hämtat Roberto i Djursholm så alkohol tror jag inte på men....
https://postimg.cc/XBLPDTXX
Hon var väldigt ofokuserad och svamlade mer än vanligt.
Citera
2021-01-06, 15:10
Medlem
Loquitas avatar
Gårdagens live:

https://youtu.be/4bgn5i3Zwqc

https://youtu.be/MMDd2TcqFxU
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto