Citat:
Ursprungligen postat av
Gabriel Knight
Jasså, jag trodde att vaktjobbet vid Svenska Akademien gav både mer timmar och högre lön men det kanske bara var en tillfällig uthyrning av honom?

Det är mer en slump vart en väktare hamnar. Nu är det några år sedan jag var i kontakt med väktare, men i princip börjar du som patrullerande. I regel åker du ut till industriområden och kollar att allt är lugnt. Ibland får du patrullera utanför ambassader, ibland utanför köpcentrum. När du kommit upp dig lite så får du ibland inomhustjänst. Olika myndigheter och företag som behöver kontrollera besökare.
Ibland kan det bli annat också. För några år sedan hade ett stort rederi problem med svinn på sina färjor till Finland. De anlitade ett gäng civila väktare som en gång i timmen samtidigt köpte saker på båten. Det visade sig att personalen ombord systematiskt slutade slå in beställningar i kassan under vissa klockslag. De pengarna gick rätt ner i fickan.
Högre lön får man när man avancerat en bit. Men i regel är det här ett jobb du tar, kanske medan du pluggar eller som ett extraknäck. I alla fall de som jag känner. Det är inga stora pengar, men om man jobbar mycket natt och helger kan det bli en del i ob-tillägg. Dessutom kan man ta privata extraknäck vid sidan om. Kanske att vara tillfällig livvakt åt någon kändis som känner sig hotad.