2019-06-12, 21:09
Medlem
Lindalovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illa2222
Tycker det ser ut som en panter. Inredningen har jag ingen åsikt om. Smaken är som baken...

Jag tänker mest på var trappstegen är... vår fyrkantiga lilla tunna måste ju har stora svårigheter att ta sig upp i den höga sängen när det ska sovas
Citera
2019-06-12, 22:12
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mamma40
Jag tittade på Merinfo, där står att anna delar ett småhus på 91kvm , lånt ifrån herrgård det

https://postimg.cc/LnBTzM5q
Ett svartbygge alltså. Hade de (säljaren alltså) sökt bygglov och gjort allt enligt regler hade den nya arean funnits i offentliga register. Tror inte Roberta kollat upp sånt innan köp.
Citera
2019-06-12, 22:19
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Ett svartbygge alltså. Hade de (säljaren alltså) sökt bygglov och gjort allt enligt regler hade den nya arean funnits i offentliga register. Tror inte Roberta kollat upp sånt innan köp.

Riskerar de böter om det visar sig att det inte finns bygglov för utbyggnaden av huset?
Citera
2019-06-12, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Riskerar de böter om det visar sig att det inte finns bygglov för utbyggnaden av huset?

Då är det nog ett "svartbygge" och ägaren kan bli tvungen att riva hela utbyggnaden.
Citera
2019-06-12, 23:18
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SagtVar
Då är det nog ett "svartbygge" och ägaren kan bli tvungen att riva hela utbyggnaden.

Oj, i det läget kan det bli besvärligt för familjen. Istället för att göra av med alla pengar måste de nog kolla upp saken i så fall.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-6...e-560-14653616
Citat:
Bostadstyp Villa Upplåtelseform Äganderätt Boarea 171 m² Biarea 11 m² Tomtarea 2 294 m² tomt Antal rum 6 rum Byggår 1961

https://postimg.cc/LnBTzM5q
Citat:
Bostadsinformation

Anna delar ett småhus på 91 m² med 2 män och en kvinna.
Bostaden har ett uppskattat värde på 3 171 000 kr.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2019-06-12 kl. 23:31.
Citera
2019-06-12, 23:57
Medlem
Readyfreddies avatar
Det skulle ju vara fruktansvärt om halva herrgården var tvungen att rivas. Vilken myndighet kontaktar man?

Det skulle helt enkelt vara väldigt typiskt för den familjen men skulle kanske ha det goda med sig att ungarna måste flytta ut.
Citera
2019-06-13, 00:09
Medlem
Citat:
Nej det stämmer inte! Kollar ni så finns det även biarea tex om man har bostadsutrymme i källaren eller annan del av hus som inte följer byggnormen (tror jag det är) och det har inget med bygglov att göra.
Citera
2019-06-13, 00:23
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moraltanten
Nej det stämmer inte! Kollar ni så finns det även biarea tex om man har bostadsutrymme i källaren eller annan del av hus som inte följer byggnormen (tror jag det är) och det har inget med bygglov att göra.
I detta fall är den nya boarean 171 kvm och biarean 11 kvm, enligt bostadsannonsen.

91 kvm är den ursprungliga totala ytan innan renoveringen.

Alltså måste ett bygglov finnas. Det vore mycket märkligt om man inte fixat det innan en så stor om- och utbyggnad.

Jag tror det är Lantmäteriet som ger bygglov, så det borde gå att kontrollera saken hos dem.

Straffet om man underlåter bygglovsansökan är att hela utbyggnaden måste rivas. Hände väl bl.a. Persbrandt som hade byggt ut en kåk på Värmdö utan bygglov.

Googla Persbrandt bygglov, så kommer den upp som första artikel. Han fick välja på att riva eller betala 12.500kr/mån i vite.

EDIT: Googla ”Suckunge 560” + bygglov. Gå in på andra artikeln som kommer upp ( hitta.se). Där ståt uttryckligen att INGA BYGGLOV FINNS. Vem anmäler? 🍿
Senast redigerad av Flor-Ida 2019-06-13 kl. 00:35.
Citera
2019-06-13, 00:33
Medlem
Citat:
I detta fall är den nya boarean 171 kvm och biarean 11 kvm, enligt bostadsannonsen.

91 kvm är den ursprungliga totala ytan innan renoveringen.

Alltså måste ett bygglov finnas. Det vore mycket märkligt om man inte fixat det innan en så stor om- och utbyggnad.

Jag tror det är Lantmäteriet som ger bygglov, så det borde gå att kontrollera saken hos dem.

Straffet om man underlåter bygglovsansökan är att hela utbyggnaden måste rivas. Hände väl bl.a. Persbrandt som hade byggt ut en kåk på Värmdö utan bygglov. Ska googla lite om jag hittar det.

Nej det är hemkommunen som ger bygglov, mäklare uppger som boarea utrymme som är beboligt oavsett om det finns fönster, fullhöjd tak, ovan mark etc. I myndigheters register räknas däremot endast del av hus som uppfyller vissa krav. Bookarna har väl ett sutteränghus? Då blir nedervåningen biarea.
Senast redigerad av moraltanten 2019-06-13 kl. 00:36. Anledning: Felstavning
Citera
2019-06-13, 00:36
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Nej det är hemkommunen som ger bygglov, mäklare uppger som boarea utrymme som är beboligt oavsett om det finns fönster, fullhöjd tak, ovan mark etc. I myndigheters register räknas däremot endast del av hus som är som uppfyller vissa krav. Bookarna har väl ett sutteränghus? Då blir nedervåningen biarea.
Sluta snacka sånt du inte vet! Bo- och biaren stämmer inte med den nya utbyggnaden. Punkt.
Citera
2019-06-13, 00:49
Medlem
Citat:
Sluta snacka sånt du inte vet! Bo- och biaren stämmer inte med den nya utbyggnaden. Punkt.

Biarea är inte enbart sutterängvåning det omfattar även garage, ev uterum mm. Och det verkar som jag har mer koll än dig, bor själv i hus med boarea 100 kvm och biarea 121 kvm. I mäklarannonsen för huset stod det boarea 195 kvm för de räknade inte in garage och uterum men däremot källarplanet. Men visst ring du lantmäteriet och fråga om de gett bygglov
Senast redigerad av moraltanten 2019-06-13 kl. 00:57. Anledning: Tillägg
Citera
2019-06-13, 01:12
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Biarea är inte enbart sutterängvåning det omfattar även garage, ev uterum mm. Och det verkar som jag har mer koll än dig, bor själv i hus med boarea 100 kvm och biarea 121 kvm. I mäklarannonsen för huset stod det boarea 195 kvm för de räknade inte in garage och uterum men däremot källarplanet. Men visst ring du lantmäteriet och fråga om de gett bygglov
Nä Lantmäteriet var fel. Stadsbyggnadsnämnden är den myndighet man anmäler till om man vill anmäla svartbygge.

Men poängen kvarstår, nämligen att det inte finns något bygglov på Robertos kåk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in