Citat:
Ursprungligen postat av
deLuze
Jag förstår inte vad det är du försöker säga. Prova att illustrera dina poänger med konkreta exempel ur böckerna. Du ska heller inte skriva namn på personer med kursiv stil. Kursiv stil använder man till namn på böcker (och filmer osv.)
Har försökt att skriva så tydligt som möjligt, och kan ej säga säga exakt hur privatpersonen
Dostojevskij ( ursäkta men jag gör så ialla fall tills vidare ) tänkte, men ifall man ska generalisera det hela lite abstrakt, så tror jag att man hamnar ungefär vid vad jag anger?
Vad gäller konkreta exempel i böcker så är det nog ej nödvändigt, då exemplen är både så mångfaldiga och ideologiskt sammansatta, att jag har svårt att tro, att någon kan ha svårt att skilja på ex.
Dostojevskij och
Tolstoj. Den ene anses psykologisk vilket han också är, men han skapar samtidigt sina egna problem och detta sanningssökeri som vissa går igång på, kommer endast att leda till cirkelresonemang. Ifall man tar han för vad han är (
Dostojevskij ), d.v.s. en subtilt tänkande individ, så är det ok. Men ifall man tar dessa psykologiska detaljer för att vara en helhetsbild, så kommer detta endast att leda till olycka.
Tolstoj å sin sida är inte alltid riktigt mänsklig ( varm ), men han har förmågan att leva pragmatiskt och tror ej att sina egna lustar utgör hela Universum.
Många är vi alltså ideologer, men att tro så starkt att ens egna ideologi är sanningen. Det är då problem uppstår, och
Dostojevskij är en individ som bidragit med detta kaos, ondska, singularism i världen.
Dostojevskij ställer sig alltså i Guds-positionen i sitt tänkande. Detta är djuriskt och endast riktigt ifall det också finns en motpol därtill. Det spelar ingen roll vem av huvudpersonerna i
Bröderna Karamazov som man är mest lik, sålänge man ej har förmåga att acklimatisera sig till det rådande samhället.