2009-03-24, 16:46
Medlem
Vad gör honom så speciell?
Vad var hans inriktningar, han gick in mycket på psykologin bakom hur man agerar väl?

Vad tycker ni, behöver lite tips, skall ha en redovisning om honom.
Citera
2009-03-24, 16:51
Medlem
hanswolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trexake
Vad var hans inriktningar, han gick in mycket på psykologin bakom hur man agerar väl?

Då kanske du borde ha läst lite i hans böcker?
Citera
2009-03-24, 17:01
Medlem
rotten_88s avatar
Blir jävligt trött på alla dessa "Hjälp mig med skolarbeten,jag har redovisning imorgon och orkar inte ens söka"-trådar.

OnT så har jag läst brott och straff samt anteckningar från ett källarhål av denna högst intressanta författare.

Den senare är en klar favorit, massa tankar, idéer och filosoferande komprimerat till hundrafemtio sidor eller vad det nu var.
Citera
2009-03-24, 17:05
Medlem
Har en hel del men jag tyvärr inte läst någon bok. Så det är svårt att veta vad som gör han så speciell, och hur har han påverkat andra författare, både samtida och senare.

Svårt att hitta sådan information på nätet också, därför, vore det shysst att ni som har läst böcker kan svara lite.
Citera
2009-03-24, 17:13
Medlem
hanswolfs avatar
Citat:
Har en hel del men jag tyvärr inte läst någon bok. Så det är svårt att veta vad som gör han så speciell, och hur har han påverkat andra författare, både samtida och senare.

Svårt att hitta sådan information på nätet också, därför, vore det shysst att ni som har läst böcker kan svara lite.

Det vore schysst mot alla andra som går, gått eller ska gå den obligatoriska skolgången om du gjorde din egen läxa. Om du inte orkar läsa en bok så kanske du orkar wikipedia honom?

Om några år när du jobbar på Telias kundtjänst, så vore i alla fall jag tacksam om du på egenhand klarat av dina läxor. Jag orkar inte med mer inkompetenta fån.

Sen när läraren ger dig Vg på redovisningen är du den första som känner dig orättvist behandlad. Klart du ska ha ett Mvg för skiten du inte ens gjort.
Citera
2009-03-24, 17:26
Medlem
Citat:

Gör något utav ditt liv.
Citera
2009-03-24, 17:33
Medlem
allihopa sluta upp med alla påhopp och antingen hjälp honom eller svara inte
Citera
2009-03-24, 18:31
Medlem
LasPatatass avatar
Citat:

Fjodors far var en grovkalibrig pedofil som sysselsatte sig med att peta rumpa på Fjodor. Detta gjorde honom gravt sinnesförvirrad och han beslöt sig för att förgifta sin far. Efter mordet gick han in i en djup depression och det var under denna tid som han skrev "Brott och Straff". Bokens innehåll anses av de flesta "Dostojevski-vetare" vara ett sätt för honom att uttrycka sina känslor för sitt eget mord/brott.

Några år senare gick Fjodors tidning, som han hade tillsammans med sin bror, i konkurs så den svenska kungen köpte upp den. Detta tillsammans med att han insåg att hans fru var en man gjorde att han tog livet av sig.

Där har du lite matnyttig information
Citera
2009-03-24, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albaniensson
allihopa sluta upp med alla påhopp och antingen hjälp honom eller svara inte

http://www.youtube.com/watch?v=LWSjUe0FyxQ ?
Citera
2009-03-24, 18:39
Medlem
Herregud vilka larvpellar.

Ni vet inte ens vad min uppgift är och ni går på med stora påhopp? Min uppgift är att redovisa lite om honom inte läsa hans böcker, jag fick själv välja ämne.

Jag vill inte berätta det vanliga tråkiga om hans liv och årtal blabla det är ingen som kommer ihåg sådant. Det jag vill berätta är saker som kan diskuteras, saker som kanske inte står när man läser hans biografi.

Därför vänder jag mig till er, som förmodligen kan mycket mer om honom än vad jag kan.

Uppgiften är muntligt anförande, nationella proven del C. Vi fick dock inte välja vad vi ville, uppgiften är inte att läsa författarens böcker.
Citera
2009-03-24, 19:05
Medlem
hanswolfs avatar
Citat:
Herregud vilka larvpellar.

Ni vet inte ens vad min uppgift är och ni går på med stora påhopp? Min uppgift är att redovisa lite om honom inte läsa hans böcker, jag fick själv välja ämne.

Jag vill inte berätta det vanliga tråkiga om hans liv och årtal blabla det är ingen som kommer ihåg sådant. Det jag vill berätta är saker som kan diskuteras, saker som kanske inte står när man läser hans biografi.

Därför vänder jag mig till er, som förmodligen kan mycket mer om honom än vad jag kan.

Uppgiften är muntligt anförande, nationella proven del C. Vi fick dock inte välja vad vi ville, uppgiften är inte att läsa författarens böcker.

Du har valt uppgiften själv men ändå lyckad du inte göra läxan. Sluta gnäll och läs i stället. Vi tycker inte synd om dig som inte gjort vad du själv tagit på dig! Jag slår vad om att Leif ziberski kan mer juridik än mig, men det ger mig inte rrätten att överlåta mitt arbete på honom.

Stackars dig som ingen vill hjälpa.
Citera
2009-03-24, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanswolf
Du har valt uppgiften själv men ändå lyckad du inte göra läxan. Sluta gnäll och läs i stället. Vi tycker inte synd om dig som inte gjort vad du själv tagit på dig! Jag slår vad om att Leif ziberski kan mer juridik än mig, men det ger mig inte rrätten att överlåta mitt arbete på honom.

Stackars dig som ingen vill hjälpa.

De jag sa var att uppgiften i sig är inte informationen, utan mitt muntliga anförande. Men för att få det intressant behöver man bra information. Visst det kanske är dumt att inte ha läst böckerna.

Varför inte vara lite hygglig och hjälpa till?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in