2009-03-24, 20:30
Medlem
O Dirlewangers avatar
En gång i livet provade Fjodor på att psykoanalysera sig själv och då fann han att det fanns viktigare saker att göra än att leta svar på Flashback.
Citera
2009-03-24, 20:37
Medlem
Clara Hertzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasPatatas
Fjodors far var en grovkalibrig pedofil som sysselsatte sig med att peta rumpa på Fjodor. Detta gjorde honom gravt sinnesförvirrad och han beslöt sig för att förgifta sin far. Efter mordet gick han in i en djup depression och det var under denna tid som han skrev "Brott och Straff". Bokens innehåll anses av de flesta "Dostojevski-vetare" vara ett sätt för honom att uttrycka sina känslor för sitt eget mord/brott.

Några år senare gick Fjodors tidning, som han hade tillsammans med sin bror, i konkurs så den svenska kungen köpte upp den. Detta tillsammans med att han insåg att hans fru var en man gjorde att han tog livet av sig.

Där har du lite matnyttig information

Vad man bör tillägga är väl att fadern älskade hästar och tog hand om hästar som var på väg till slakteriet. Han vårdade dem som om de vore människor. Fadern var en god och mild till sinnelaget.
Citera
2009-03-24, 21:39
Medlem
http://kirjasto.sci.fi/fdosto.htm
http://www.kiosek.com/dostoevsky/quotations.html
Citera
2009-03-24, 22:23
Medlem
Valkyries avatar
Jag rekommenderar alla som klagar på att TS behöver hjälp med sitt skolarbete att läsa den här tråden:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=155133

Den är till och med klistrad.
Citera
2009-03-24, 22:40
Medlem
hanswolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valkyrie
Jag rekommenderar alla som klagar på att TS behöver hjälp med sitt skolarbete att läsa den här tråden:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=155133

Den är till och med klistrad.

Jag tror yttrandefriheten tillåter mig att påpeka att de borde göra läxorna själva.

Jag tycker de borde religeras. Sen är det ju tråkigt att de flesta har en liberal syn till fusk
Citera
2009-03-24, 22:46
Medlem
Mindstormers avatar
Världens segaste böcker IMO
Citera
2009-03-25, 17:58
Medlem
Biskopsfingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindstormer
Läste du verkligen förutsättningslöst och uppmärksamt? Eller läser du kanske knappast några böcker överhuvudtaget?

Mycket kan man ha olika uppfattningar om, men den som sågar Dostojevskij kan inte mena allvar.
Citera
2009-03-25, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindstormer

Om en bok är bra eller ej handlar mycket om vad man vill ha ut av en bok. vill man ha ren spänningslitteratur som man glömt efter en kvart så kan väl dan browns verk vara något för dig. Dostojevskij är mer en bara en tillfälligt tillfredsställande bunt med papper, det är en bok man fortsätter att reflektera över och tänker på en lång tid efter det att man läst boken.
Citera
2009-03-25, 18:10
Medlem
Clara Hertzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Isidor-
Om en bok är bra eller ej handlar mycket om vad man vill ha ut av en bok. vill man ha ren spänningslitteratur som man glömt efter en kvart så kan väl dan browns verk vara något för dig. Dostojevskij är mer en bara en tillfälligt tillfredsställande bunt med papper, det är en bok man fortsätter att reflektera över och tänker på en lång tid efter det att man läst boken.

Ja ett helt liv faktiskt kan jag säga. Och man läser gärna om.
Citera
2009-03-26, 14:17
Medlem
90210s avatar
Kommer ihåg att jag hittade endel ganska roliga fakta när jag gjorde en liknande redovisning(läste dock brott och straff innan), just nu kan jag varken komma på vad det som var roligt eller var jag hittade det, så antagligen var han nog en ganska tråkig person ändå...
Citera
2009-03-26, 17:41
Medlem
jkl555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90210
Kommer ihåg att jag hittade endel ganska roliga fakta när jag gjorde en liknande redovisning(läste dock brott och straff innan), just nu kan jag varken komma på vad det som var roligt eller var jag hittade det, så antagligen var han nog en ganska tråkig person ändå...

Nja, jag vet inte om jag håller med dig. Dostojevskij var en spelmissbrukare och narkoman, ständigt på gränsen till ett nervsammanbrott, som hade en hel del märkliga vanor för sig, som att alltid foliera sina stövlar med tidningspapper och alltid bära en rock, som han skulle ha hittat i en trappuppgång.

Han hade för övrigt en tendens att lämna ett djupt och skärande intryck på sina medmänniskor. Minns exempelvis en engelsk gentleman som skriver någonstanns om ett kort möte med denne märklige rys, som om jag minns rätt skulle ha närmat sig honom utifrån ingenstans med orden "Jag kan läsa dina tankar!".
Citera
2009-03-27, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasPatatas
Fjodors far var en grovkalibrig pedofil som sysselsatte sig med att peta rumpa på Fjodor. Detta gjorde honom gravt sinnesförvirrad och han beslöt sig för att förgifta sin far. Efter mordet gick han in i en djup depression och det var under denna tid som han skrev "Brott och Straff". Bokens innehåll anses av de flesta "Dostojevski-vetare" vara ett sätt för honom att uttrycka sina känslor för sitt eget mord/brott.

Är det skoj?? Var har du läst det? Hans far var verkligen grov och bister, men han var inte en pedofil! Och han görde inget likadan med Fjodor. Och han var slagit ihjäl av sina bönder i 1839, och Fjodor skrev "Brott och Straff" i 1866...
Jag är chockad....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in