Citat:
Ursprungligen postat av Anticipate
Vad är skillnaden mellan en Mac och PC rent tekniskt? Samt programvara. Jag är ingen hardcore gamer, men jag skulle vilja veta lite små tekniska saker. Jag spelar t.ex. World of Warcraft vilket stöjder Mac men jag håller på lite med grafiskdesign i photoshop och liknande. Många säger Mac men jag vill bara veta. Varför Mac är bättre än en PC inom produktion som många säger och varför en PC inte är det. Samt ifall det beror på komponenterna.
Tack på förhand!
Inte särskilt mycket sedan Mac bytte från PPC till Intel, du kan t.ex. köra OSX på en PC om din hårdvara stöder det. Det finns till och med
ett företag som säljer PC-burkar med OSX (till Apples stora förtret).
Mac:arnas absoluta fördel är dock OSX, operativsystemet är anpassat till hårdvaran i datorn (vice versa), de behöver helt enkelt inte anpassa sitt operativ efter femtielva miljarder olika hårdvarukombinationer, vilket leder till betydligt mindre krångel jämfört med Windows. Man bör även komma ihåg att allt ansvar inte ligger hos Microsoft när det kommer till krångel, i många fall ligger problemen hos företag som levererar undermåeliga drivrutiner.
Beteckningen PC omfattar dock väldigt mycket, allt från sunkiga noname-burkar till monstruösa spelriggar med vattenkylning och flertalet grafikkort, så det finns både tekniskt underlägsna och överlägsna PC vid en jämförelse.
Sen ska man komma ihåg att PC inte är synonymt med Windows, jag använder mig t.ex. diverse linuxdistributioner (i skrivande stund Ubuntu 8.10).