• 1
  • 2
2009-03-24, 13:24
Medlem
Vad är skillnaden mellan en Mac och PC rent tekniskt? Samt programvara. Jag är ingen hardcore gamer, men jag skulle vilja veta lite små tekniska saker. Jag spelar t.ex. World of Warcraft vilket stöjder Mac men jag håller på lite med grafiskdesign i photoshop och liknande. Många säger Mac men jag vill bara veta. Varför Mac är bättre än en PC inom produktion som många säger och varför en PC inte är det. Samt ifall det beror på komponenterna.

Tack på förhand!
Citera
2009-03-24, 13:39
Medlem
Kyrioss avatar
Jag är inte helt insatt. Men jag tror inte att det beror på själva hårdvaran.
Citera
2009-03-24, 13:39
Medlem
micaeles avatar
Här kan du hitta mycket i ämnet:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=291009
Citera
2009-03-24, 13:41
Medlem
KidNotoriouss avatar
Skillnaden på PC och MAC...???...

PC är ett crack luder med hepatit Ö, medans MAC är ett lyx luder med perfekta bröst...

Men visst, älskar man VIRUS och SJUKDOMAR så ska man fortsätta ligga med sitt crack luder Windows...

(Sorry men känner mig hatisk idag mot Windows, visst Windows har sina fördelar så jag förespråkar att ni ska fortsätta ligga med crack ludret, för ju mer som ligger med mitt lyx luder ju mer sjukdomar kommer hon att få)
Senast redigerad av KidNotorious 2009-03-24 kl. 13:53.
Citera
2009-03-24, 14:03
Medlem
Nate Blacks avatar
Skillnaden emellan PC och Mac är inte direkt i hårdvaran utan hur operativsystemet är uppbyggt. Komponenter som används i PC går att användas i Mac (förutom moderkortet har jag för mig), skillnaden är alltså endast mjukvaran. Finns Mac som kan köra Windows-operativ nu och kanske tvärtom om jag minns rätt.

Jag antar att vissa programmerare gillar Mac och andra föredrar PC, är väldigt personligt.

Glömde att priset också skiljer sig.
Citera
2009-03-24, 14:07
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KidNotorious
Skillnaden på PC och MAC...???...

PC är ett crack luder med hepatit Ö, medans MAC är ett lyx luder med perfekta bröst...

Men visst, älskar man VIRUS och SJUKDOMAR så ska man fortsätta ligga med sitt crack luder Windows...
Ja såja, ännu en Mac-fanboy! Mac bygger på Unix och det finns knappt några virus (finns några?) till Mac. Mac är stabilt och bra ifall du ska göra allt utom att spela, då är PC tyvärr nummer ett. Linux eller Mac tycker jag man ska kolla på ifall man inte ska spela, Ubuntu för nybörjare och Debian ifall man kan lite.
Citera
2009-03-24, 14:56
Medlem
RaZoR1394s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Skillnaden emellan PC och Mac är inte direkt i hårdvaran utan hur operativsystemet är uppbyggt. Komponenter som används i PC går att användas i Mac (förutom moderkortet har jag för mig), skillnaden är alltså endast mjukvaran. Finns Mac som kan köra Windows-operativ nu och kanske tvärtom om jag minns rätt.

Jag antar att vissa programmerare gillar Mac och andra föredrar PC, är väldigt personligt.

Glömde att priset också skiljer sig.

Inte riktigt.

En MAC använder inte BIOS utan det modernare EFI som firmware för moderkortet. En MAC är även mycket renare när det gäller utgångar. Köper jag en MAC slipper jag just sånt jag hatar: COM, LPT, PS2 och VGA. BIOS bootandet på skärmen och menyutseendet ser knappt ut att ha ändrats på åtminstone tio år. Jag föredrar helst Coreboot då det är öppet men allt går före sega bios.

Nej du kan inte använda vilka PCI, PCI-E kort som helst. Oftast brukar kort som har BIOS ombord (VBIOS exempelvis) inte fungera utan du får köpa ett speciellt kort.

OSX på en MAC är hästlängder bättre än exempelvis Vista på en PC i min mening för en person som bara vill att allt fungerar. Jag går så långt och säger att OSX på en PC med alla komponenter fungerande (vilket är lite mer sällsynt) är mycket bättre än Windows. Jag väljer hellre OSX framför GNU/Linux och Windows om jag skulle få till det helt hundra.

Att det finns fler spel och program är ingen styrka i operativsystemet utan snarare att utvecklarna/utgivarna har valt att köra på det spår som ger mest stålar.

OSX bygger inte bara på UNIX. OSX är UNIX efter certifiering.
Citera
2009-03-24, 15:01
Medlem
Belldozers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anticipate
Vad är skillnaden mellan en Mac och PC rent tekniskt? Samt programvara. Jag är ingen hardcore gamer, men jag skulle vilja veta lite små tekniska saker. Jag spelar t.ex. World of Warcraft vilket stöjder Mac men jag håller på lite med grafiskdesign i photoshop och liknande. Många säger Mac men jag vill bara veta. Varför Mac är bättre än en PC inom produktion som många säger och varför en PC inte är det. Samt ifall det beror på komponenterna.

Tack på förhand!

Inte särskilt mycket sedan Mac bytte från PPC till Intel, du kan t.ex. köra OSX på en PC om din hårdvara stöder det. Det finns till och med ett företag som säljer PC-burkar med OSX (till Apples stora förtret).
Mac:arnas absoluta fördel är dock OSX, operativsystemet är anpassat till hårdvaran i datorn (vice versa), de behöver helt enkelt inte anpassa sitt operativ efter femtielva miljarder olika hårdvarukombinationer, vilket leder till betydligt mindre krångel jämfört med Windows. Man bör även komma ihåg att allt ansvar inte ligger hos Microsoft när det kommer till krångel, i många fall ligger problemen hos företag som levererar undermåeliga drivrutiner.

Beteckningen PC omfattar dock väldigt mycket, allt från sunkiga noname-burkar till monstruösa spelriggar med vattenkylning och flertalet grafikkort, så det finns både tekniskt underlägsna och överlägsna PC vid en jämförelse.

Sen ska man komma ihåg att PC inte är synonymt med Windows, jag använder mig t.ex. diverse linuxdistributioner (i skrivande stund Ubuntu 8.10).
Citera
2009-03-24, 15:15
Medlem
Nate Blacks avatar
Helvete, kanske märks att jag aldrig ägt en Mac och personligen inte gillar dem?

Glömde fan helt att "BIOS" skiljer sig en helt åt. Trodde även man kunde fula med OSX så att man kunde få all hårdvara att fungera i princip.

Man lär sig något nytt varje dag!
Citera
2009-03-24, 16:25
Medlem
mac används väl överlag av homosexuella också om jag har förstått det rätt..
Citera
2009-03-24, 18:10
Medlem
claymanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr nagel
mac används väl överlag av homosexuella också om jag har förstått det rätt..
Alldeles riktigt..

Känns lite som att gå o köpa överdrivet dyra kläder som prada osv.. Man betalar helt enkelt för märket, inget annat.. Kolla komponenterna, en mac för 15000 är lika dålig som en pc för 5000.. det är absurt
Citera
2009-03-24, 18:12
Medlem
micaeles avatar
Jag tar mig friheten att citera användaren Lich.queen's signaturtext:
"The best accelerator available for a Mac is one that causes it to go at 9.81 m/s2."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in