2006-01-21, 18:49
Medlem
Jag har nu en längre tid märkt av det hat som många windows användare har mot oss macare. Så fort någon av dessa får reda på att man har mac så kommer det en anstormning som inte kan liknas vid annat än hat. Oftast börjar de prata om halvätna äpplen, extremt övertygade användare (iof inte helt fel ), förkärlek för fire-wire och anakronistiska förklaringar till vårt beteende. Hur kommer det sig att vi macare lyckas göra vanligtvis lugna och sansade människor helt skogstokiga enbart genom vårt val av operativsystem?
Till saken hör också att jag inte är värsta mac-talibanen men jag förnekar absolut inte att många macare har en sådan attityd.
Citera
2006-01-21, 19:34
Medlem
Kan ju tala om att jag grät blod när vår gamla Mac plus (4 meg ram å system 7.1.x) gav upp för många herrans år sen den står som prydnad i bokhyllan faktiskt, hade en powerbook ett tag men den pajade bortom lönsamhet att laga, annars har jag 6 st PC hemma, men jag saknar Mac'en ändå.
Citera
2006-01-21, 19:44
Medlem
milks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HvDumle
Kan ju tala om att jag grät blod när vår gamla Mac plus (4 meg ram å system 7.1.x) gav upp för många herrans år sen den står som prydnad i bokhyllan faktiskt, hade en powerbook ett tag men den pajade bortom lönsamhet att laga, annars har jag 6 st PC hemma, men jag saknar Mac'en ändå.

Och, sa fick du in det ocksa!
Citera
2006-01-21, 19:48
Medlem
Jag hatar er inte ett dugg, däremot tycker jag lite synd om er. Ungefär som man tycker lite synd om folk som kör Trabant, eller såna som inte kan läsa utan att röra på läpparna.
Citera
2006-01-21, 20:09
Medlem
Jag känner inte alls igen det. När jag talar datorer brukar de flesta lyssna med vördnad
Citera
2006-01-21, 20:17
Medlem
systems avatar
Jag har i någon/några trådar skrivit att jag kör OS X. Jag känner inte igen mig i det du påstår, några hatiska påhopp har jag inte fått.
Citera
2006-01-21, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schluckebier
Jag hatar er inte ett dugg, däremot tycker jag lite synd om er. Ungefär som man tycker lite synd om folk som kör Trabant, eller såna som inte kan läsa utan att röra på läpparna.

Wooot!? Fräckaste jävla stycke till bil som någonsin tillverkats Två-takt for the win!

För övrigt så är min erfarenhet av mac lite som att ställa upp i maraton och skjuta sig självmant i benet före start. Fast det kan ju också bero lite på operativet med, satt med lite videoredigering som jag höll på att bli tokig på och direkt användarvänligt var det inte.
Citera
2006-01-21, 20:27
Medlem
occasuss avatar
Jag har mycket erfarenhet av både PC och Mac (växte upp med en Powerbook) och jag måste säga att PC vinner med hästlängder. För videoredigering föredrar jag en svindyr Mac, men för allt annat en PC. Tyvärr verkar Microsoft gå mer och mer åt Mac-hållet med nya Windows Vista (alltså design framför funktionalitet och kontroll).
Citera
2006-01-21, 20:34
Medlem
InkoPinkos avatar
Min fördom om MAC-användare är att de lurats in i (miss)bruket av MAC genom att jobba i en sådan bransch där MACar av någon outgrundlig anledning är vanliga.

Dessa människor (t.ex. min syster) brukar inte heller vara särskilt datorkunniga, och har fått för sig att MAC är "mycket lättare att använda" än PC...

Schluckebier gjorde en förnämlig reflektion som jag gärna skriver under på:

Citat:
Ursprungligen postat av Schluckebier
Citera
2006-01-21, 20:43
Medlem
Ralf2s avatar
Jag hatar bara såna där överentusiastiska mac-användare som försvarar allt Apple gör, och blir heligt förbannad om man ens antyder nåt om att piratkopiera MacOS X eller försöka få det att fungera på en PC.

Dock brukar mac-användarna vara så kassa på datorer att de inte förstår fördelen med att OS X är unix-baserat. De verkar bara tycka om det flashiga användargränssnittet och allmänt pek-och-klick.
Citera
2006-01-21, 20:48
Medlem
Balthazaer-s avatar
Jag ogillar per definition folk som inte tänker logiskt/funktionellt/praktiskt.

Att köpa en dator för att den är snygg (och ja, dessa är i majoritet bland mac-användarna) inger inte direkt respekt i mina ögon. Dessutom finns det färre program och färre hårdvara till en mac.
Macens enda fördel är användarvänligheten, så antingen är en mac-köpare en nybörjare, eller så är han bara dum.
Citera
2006-01-21, 22:39
Medlem
vXds avatar
Jag har bara varit med om det motsatta, alltså att Mac-användare har varit hatiska mot Pc-Användare

btw så tyckte jag att "mac-taliban" var ett roligt uttryck
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in