• 3
  • 4
2009-03-30, 00:59
Medlem
Kivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Det är ingen som tvingar dig eller mig att ta emot det. Du kan kräva ett ton Keso för att bygga ett hus åt mig.
Faktiskt behöver man använda den statliga valutan till en viss del vid affärer ifall man ska göra det lagligt.

Edit: Med lagligt menar jag enligt statens lag.
Citera
2009-03-30, 12:14
Medlem
Cadenzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Försök betala skatt i Keso. Försök få ett avtal med Keso som betalningsmedel upprätthållet i domstol. Lycka till.
Varför skulle inte det gå?
Citera
2009-03-30, 16:41
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Försök betala skatt i Keso. Försök få ett avtal med Keso som betalningsmedel upprätthållet i domstol. Lycka till.

Då hade man använt något annat utanför Ryssland. Fortfarande inte papperspengar.

Staten vill ha sin skatt i inhemsk valuta, de tar inte emot Keso.

Angående guld och "något annat" så märks det redan i ditt resonemang ovan att du inte har en aning.
Citera
2009-03-30, 21:44
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kivan
Naturligtvis. Vi har alla samma grundläggande behov.

Det är inte samma sak som att det finns intrinsikala värden. Att vi har behov av mat betyder bara att det är rationellt att värdesätta mat (om man vill leva och annars spelar inga värden någon roll). Det är fortfarande för någon som maten har ett värde (och för ett visst syfte).
Citera
2009-03-30, 22:37
Medlem
Kivans avatar
Jag ska väl inte för tredje gången i en tråd behöva diskutera definitioner på ord? Ifall värden som gäller för alla levande varelser inte kan räknas som intrinsikala kan begreppet avskaffas helt och på samma gång begreppet "värde". Har du missförstått mina inlägg kan jag förklara vidare, men eftersom det är någorlunda enkla saker tror jag inte att missförstånd föreligger.
Citera
2009-03-30, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zoke
kolla på Zeitgeist där kan du se hur det ser ut i USA, det är väll samma sak här tror jag

"Jevligt sur. Ibland blir man så jevla sur"
Citera
2009-03-31, 12:02
Medlem
Giovannidibiccis avatar
Citat:
Försök få ett avtal med Keso som betalningsmedel upprätthållet i domstol. Lycka till.
Domstolarna gör ingen skillnad mellan skulder i form av varor och valutaskulder på det sättet. Keso går alldeles utmärkt att använda som betalningsmedel, och om du inte gör rätt för dig blir kan du bli skadeståndsskyldig.

Är du inte beredd att göra rätt för dig då kan din skuld tas ut i form av din TV eller ditt hus, alldeles oavsett vad den ursprungliga skulden var denominerad i.
Citera
2009-03-31, 12:56
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Mynten i din ficka är ett par gjutna metallbitar, själva kronan är ett mentalt begrepp. Ifall jag stansade metallbitar som var exakt likadana som mynten i din ficka skulle folk inte räkna det som "äkta" kronor ändå, eller ifall jag tryckte sedlar som var exakta kopior. Kronan sitter i huvudet inte i de fysiska föremål som används för att representera den. Inte heller skulle jag vara miljardär ifall jag stal hårddisken från Swedbank och kopplade in den i min dator. Valutan är ett språk, precis som det talade ordet, det skrivna ordet och siffror. Ser man valutan som något annat är det en illusion.

Man kan kalla det illusion om man så vill, men jag skulle snarare kalla det överenskommelse. Pengar är enkelt yttrycks en överenskommelse om värde. Jag kan jaga djur och byta mot ditt bröd. Du kan sedan byta djur och bröd (burgare) mot städning. Men istället för att byta direkt fram och tillbaka mellan alla parter, så kan man hoppa över en massa steg genom att byta till valuta så som svenska kronor, och spara till senare. Det som backar upp den svenska kronan är allt det som produceras i landet. Alla varor och tjänster och myndighetsutövande.
Citera
2009-03-31, 14:08
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Jag ska väl inte för tredje gången i en tråd behöva diskutera definitioner på ord? Ifall värden som gäller för alla levande varelser inte kan räknas som intrinsikala kan begreppet avskaffas helt och på samma gång begreppet "värde". Har du missförstått mina inlägg kan jag förklara vidare, men eftersom det är någorlunda enkla saker tror jag inte att missförstånd föreligger.

Vissa religiösa och ekologister är exempel på personer som tror på intrinsikala värden, så begreppet har existensberättigande. Jag har bara svårt att tro att du Kivan hör till de som anser att värden är (eller kan vara) intrinsikala. Jag hoppas på missförstånd från min sida, men är inte säker.

Pengar har i alla fall värde för mig, men jag försvarar inte FRB för det.
Citera
2009-04-01, 14:17
Medlem
Neoshos avatar
Filmen The Money Masters är jävligt lång, jag har inte ännu sett den själv men den ska tydligen förklara systemet med banknätet ganska bra.
Citera
2009-04-01, 20:04
Medlem
Tammers avatar
Pengar är ackumulerat arbete. För den hundralapp jag får av min chef i lön kan jag köpa arbete av en snickare eller bilmekaniker. Jag kan lägga hundralappen i plånboken och använda den när jag behöver. Mycket mer praktiskt än att byta arbete mor arbete.
Citera
2009-04-01, 23:36
Medlem
dave0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Pengar är ackumulerat arbete. För den hundralapp jag får av min chef i lön kan jag köpa arbete av en snickare eller bilmekaniker. Jag kan lägga hundralappen i plånboken och använda den när jag behöver. Mycket mer praktiskt än att byta arbete mor arbete.

Alla pengar är skulder (dock är inte alla skulder pengar) men att kalla pengar ackumulerat arbete är att överdriva. Pengar kan skapas ur ingenting genom fractional reserve - https://www.flashback.org/showthrea...566496&page=11.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in