2009-03-25, 17:41
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kivan
Mynten i din ficka är ett par gjutna metallbitar, själva kronan är ett mentalt begrepp. Ifall jag stansade metallbitar som var exakt likadana som mynten i din ficka skulle folk inte räkna det som "äkta" kronor ändå, eller ifall jag tryckte sedlar som var exakta kopior. Kronan sitter i huvudet inte i de fysiska föremål som används för att representera den. Inte heller skulle jag vara miljardär ifall jag stal hårddisken från Swedbank och kopplade in den i min dator. Valutan är ett språk, precis som det talade ordet, det skrivna ordet och siffror. Ser man valutan som något annat är det en illusion.
Värdet som man sätter på pengarna är naturligtvis abstrakt. Det betyder inte att pengarna är en illusion eller att värdet är in illusion. Trycker du identiska sedlar så skulle folk använda dem ändå, det är liksom poängen bakom en fiatvaluta. Hur menar du att man skulle särskilja en exakt identisk Kivan-sedel från en Riksbankssedel? Försöker du hävda att falskmynteri är omöjligt?
Citera
2009-03-25, 20:30
Medlem
Kivans avatar
Citat:
Trycker du identiska sedlar så skulle folk använda dem ändå, det är liksom poängen bakom en fiatvaluta. Hur menar du att man skulle särskilja en exakt identisk Kivan-sedel från en Riksbankssedel? Försöker du hävda att falskmynteri är omöjligt?
Just att begreppet falskmynteri överhuvudtaget finns när pengarnas fysiska representation inte består av något av värde är tillräckligt bevis för att pengars värde är illusionerat. Låt oss säga att ECB börjar trycka upp FRN-sedlar. Är dessa äkta eller falska? Valutan är ett språk som är helt underkastat människor.
Citera
2009-03-28, 13:57
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Just att begreppet falskmynteri överhuvudtaget finns när pengarnas fysiska representation inte består av något av värde är tillräckligt bevis för att pengars värde är illusionerat. Låt oss säga att ECB börjar trycka upp FRN-sedlar. Är dessa äkta eller falska? Valutan är ett språk som är helt underkastat människor.

En sedel är ju också ett löfte eller en skuldsedel. Då är det ju lättare att se att falskmynteri är bedrägeri. Du framställer ju ett bevis på ett löfte från någon som aldrig gett det löftet (för den sedeln).

Om pengars värde är "illusionerat" så är allt värde "illusionerat". Allt handlar om vad något är värt för någon (och för ett visst syfte). Oavsett vilket värde man talar om så måste man fråga sig "värde för vem, och för vad?". En tia är värd tio kronor för mig för att jag förväntar mig att med extremt hög sannolikhet kunna köpa något som jag värderar till minst tio kronor för myntet.
Citera
2009-03-28, 15:29
Medlem
Kivans avatar
Nej, nästan alla tillverkade eller förädlade materiella saker har ett värde. Ta mat som ett enkelt exempel, livsmedels värde är inte illusionerat.
Citera
2009-03-28, 19:35
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Nej, nästan alla tillverkade eller förädlade materiella saker har ett värde. Ta mat som ett enkelt exempel, livsmedels värde är inte illusionerat.

Vad är skillnaden på att värdera mat och att värdesätta något som jag kan köpa mat för? Tror du att det finns intrinsikala värden?
Citera
2009-03-28, 20:23
Medlem
Kivans avatar
Citat:
Vad är skillnaden på att värdera mat och att värdesätta något som jag kan köpa mat för?
Det är två helt skilda saker. Maten är en fysisk vara, det du använder för att köpa mat är ett hjälpmedel i det ekonomiska språket. Pengar är ett verktyg för att kommunicera förändringar i ägande av föremål. De fysiska föremålen är helt oberoende av pengarna och kan inte påverkas av dessa. Pengarna är däremot helt beroende av fysiska föremål då de annars saknar funktion.
Citat:
Tror du att det finns intrinsikala värden?
Naturligtvis. Vi har alla samma grundläggande behov.
Citera
2009-03-28, 23:59
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Det är två helt skilda saker. Maten är en fysisk vara, det du använder för att köpa mat är ett hjälpmedel i det ekonomiska språket.
Jag har fortfarande mynt i fickan.
Citera
2009-03-29, 11:43
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpakay
Pengar (så som i fiatvalutor) är pappersbitar utan reelt värde som staten enligt lag säger att du måste ta emot vid transaktioner.

Ännu en Zeitergeist-fan som inte förstått det fundamentala och fått för sig att lösningen på allt heter guldmyntfot?

Om jag lånar hundra tusen kronor som skapas från ingenting, och för 50 000 av dessa köper material och för resten av pengarna äter och lever under tiden jag bygger ett hus, ja - då har jag plötsligt skapat ett hus. Du menar att det här huset inte nu har ett "reellt" värde (vad det nu är)?

På samma sätt skapas varor och tjänster hela tiden. Det är ju klart pengar har ett värde, jag kan ju köpa filmen jag vill se eller biffen jag vill äta.
Citera
2009-03-29, 16:10
Medlem
Kivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Jag har fortfarande mynt i fickan.
Gratulerar!
Citera
2009-03-30, 00:15
Medlem
timpakays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Ännu en Zeitergeist-fan som inte förstått det fundamentala och fått för sig att lösningen på allt heter guldmyntfot?

Om jag lånar hundra tusen kronor som skapas från ingenting, och för 50 000 av dessa köper material och för resten av pengarna äter och lever under tiden jag bygger ett hus, ja - då har jag plötsligt skapat ett hus. Du menar att det här huset inte nu har ett "reellt" värde (vad det nu är)?

På samma sätt skapas varor och tjänster hela tiden. Det är ju klart pengar har ett värde, jag kan ju köpa filmen jag vill se eller biffen jag vill äta.
Har faktiskt inte sett zeitgeist och var för guldmyntfoten flera år innan zeitgeist kom. Fiatvalutor har egentligen inget reelt värde men är genom hot av statligt våld måste man acceptera dessa som betalning. Menar du att min löfte-om-9mm-mot-huvudet-ifall-du-inte-tar-emot-denna-lapp-valuta är ett legitimt transaktionsmedel om jag tvingar dig att bygga ett hus åt mig och acceptera den som betalning?
Citera
2009-03-30, 00:37
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpakay
Har faktiskt inte sett zeitgeist och var för guldmyntfoten flera år innan zeitgeist kom. Fiatvalutor har egentligen inget reelt värde men är genom hot av statligt våld måste man acceptera dessa som betalning. Menar du att min löfte-om-9mm-mot-huvudet-ifall-du-inte-tar-emot-denna-lapp-valuta är ett legitimt transaktionsmedel om jag tvingar dig att bygga ett hus åt mig och acceptera den som betalning?

Det är ingen som tvingar dig eller mig att ta emot det. Du kan kräva ett ton Keso för att bygga ett hus åt mig.

Vad är "reelt" värde? Om allt guld hade funnits i säg Ryssland, så menar du alltså att så länge ryssarna inte vill dela med sig av det, så kan inte ett enda hus byggas i Sverige? Inte en enda uppfinning kan skapas? Ingenting som kräver kapital kan börja blomstra, om inte ryssarna är villiga att dela med sig av sitt guld? Jo, tack, eller hur...
Citera
2009-03-30, 00:56
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Det är ingen som tvingar dig eller mig att ta emot det. Du kan kräva ett ton Keso för att bygga ett hus åt mig.
Försök betala skatt i Keso. Försök få ett avtal med Keso som betalningsmedel upprätthållet i domstol. Lycka till.
Citat:
Vad är "reelt" värde? Om allt guld hade funnits i säg Ryssland, så menar du alltså att så länge ryssarna inte vill dela med sig av det, så kan inte ett enda hus byggas i Sverige? Inte en enda uppfinning kan skapas? Ingenting som kräver kapital kan börja blomstra, om inte ryssarna är villiga att dela med sig av sitt guld? Jo, tack, eller hur...
Då hade man använt något annat utanför Ryssland. Fortfarande inte papperspengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in