• 1
  • 2
2009-03-23, 15:19
Medlem
Jag försöker, i mitt huvud, reda ut vad pengar är för något och specifikt hur pengar är relaterat till staten.

Jag är novis på detta område, så ursäkta alla fel i nedanstående antaganden. Min förhoppning är att någons svar på mina funderingar kan få mig att förstå pengabegreppet och Riksbankens funktion bättre.

Jag har förstått det som att en sedel eller ett mynt är ett skuldbevis på att staten är skyldig mig något. Vad? Förut antar jag att staten var skyldig mig en viss mängd guld. Vad är egentligen staten skyldig mig nu? Skuldbevis mot andra stater?

Vad gör Riksbanken rent konkret när den sänker räntan? I intervjun i 60 Minutes har jag för mig att Ben Bernanke sa att amerikanska banker hade "konton" i The Federal Reserve System och räntan sänktes genom att pengar sköts till på dessa konton. Uppfattade jag detta fel? Fungerar det annorlunda i Sverige?
Citera
2009-03-23, 15:39
Medlem
zokes avatar
kolla på Zeitgeist där kan du se hur det ser ut i USA, det är väll samma sak här tror jag
Citera
2009-03-23, 17:47
Medlem
Slupens avatar
Penningmängd är ett vitt begrepp men generellt gäller detta.

Alla pengar är förhandlingsbara skulder. Förhandlingsbara i den meningen att de kan överlåtas utan tillåtelse från den som satte sig i skuld. Vanligaste formen är sedlar och depositioner på bank (BCM bank created money) krediter.

Då gäller vidare att alla pengar är skulder, men alla skulder inte är pengar. Det innebär att skulder som fungerar som pengar (intermediated debt), som cirkulerar i den produktiva eknomin måste skapa kapacitet för att betala av skulder inom den finansiella eknomin (non intermediated debt) som t.ex. en 2årig obligation.

Riksbanken skapar "centralbankspengar" vilket i praktiken också är en kredit.

Värdet i pengar är ditt förtroende för valutan. Vill du växla in den skuldsedel som dina sedlar representerar får du bara en ny skuldsedel. Värdet ligger i att staten alltid accepterar SEK för skatteinbetalrningar.
Citera
2009-03-23, 18:23
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsxe
Jag försöker, i mitt huvud, reda ut vad pengar är för något och specifikt hur pengar är relaterat till staten.
Du får ge det ett par år.

Citat:
Jag har förstått det som att en sedel eller ett mynt är ett skuldbevis på att staten är skyldig mig något. Vad?
En 100-lapp är ett bevis på att Riksbanken är skyldig dig en 100-lapp.

Citat:
Vad gör Riksbanken rent konkret när den sänker räntan?
De köper upp korta räntepapper och bjuder därmed upp priset så att avkastningen minskar.

Denna artikel om räntestyrning är bra:
http://www.riksbank.se/upload/Dokume...1_artikel2.pdf
Citera
2009-03-23, 20:03
Medlem
möbelklisters avatar
Videotips: Understanding Money & Banking Pt. 1: What is Money? (Paul McKeever)
Citera
2009-03-23, 22:03
Medlem
Kivans avatar
Vad är pengar?
- En illusion.

Vad är staten?
- En illusion.

Det är faktiskt så enkelt. Dessa saker existerar i våra huvud och ingen annanstans. Samma som kultur och traditioner, tankar som finns i våra huvud och förs vidare från människa till människa.
Citera
2009-03-23, 22:16
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kivan
Dessa saker existerar i våra huvud och ingen annanstans.
Det var fantastiskt. Är även verkligheten en illusion? Finns illusioner i verkligheten?
Citera
2009-03-23, 22:30
Medlem
Kivans avatar
Det är inte direkt något revolutionerande jag skriver. Att veta skillnaden mellan den fysiska verkligheten och system som vi människor använder oss av för att förhålla oss till varandra är inte svårt. Visst behöver vi förstå hur de ekonomisk-politiska systemen fungerar - för de är här för att stanna - men vi måste också tänka på att dessa system sitter i människors huvuden och att reglerna kan ändras när som helst. Det senaste året har vi fått fler bevis på detta än vi kan önska. Det är alltså inte frågan om några djupare filosofiska resonemang jag för, snarare ett enkelt sätt att förhålla sig till omvärlden i vardagen.
Citera
2009-03-23, 22:35
Medlem
jnilssons avatar
Då får du använda något annat ord än illusion för både stater och pengar existerar i verkligheten.
Citera
2009-03-23, 23:20
Medlem
Kivans avatar
Okej pengar finns till en minimal del i sedlar och mynt, men både du och jag vet att de är papperslappar och att de representerar imaginära pengar. Staten är däremot helt och hållet ett mentalt begrepp. Var finns annars staten?

Jag tror att du förstår precis vad jag menar i mina inlägg men ändå väljer att försöka göra diskussionen till någon slags debatt. Jag är inte på forumet för att träna retorik, jag är här för att lära mig saker och lära andra det jag kan.
Citera
2009-03-23, 23:23
Medlem
timpakays avatar
Pengar (så som i fiatvalutor) är pappersbitar utan reelt värde som staten enligt lag säger att du måste ta emot vid transaktioner.
Citera
2009-03-23, 23:59
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Okej pengar finns till en minimal del i sedlar och mynt, men både du och jag vet att de är papperslappar och att de representerar imaginära pengar. Staten är däremot helt och hållet ett mentalt begrepp. Var finns annars staten?
OK, de är icke-fysiska.

Citat:
Jag tror att du förstår precis vad jag menar i mina inlägg men ändå väljer att försöka göra diskussionen till någon slags debatt. Jag är inte på forumet för att träna retorik, jag är här för att lära mig saker och lära andra det jag kan.
Nej, det har att göra med att jag är noga med ord. Jag fattade inte ett dyft av det första du skrev. Utagerat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in