Citat:
Ursprungligen postat av Esteem
Det är en stationär dator jag har, reset knappen sitter ganska taskigt till med en liten knapp på chassit som man måste använda en penna eller liknande för att komma åt. Om jag trycker in reset-knappen är det alltså 100 % säkert att polisen inte kan komma in på någon av diskarna?
Det är ju möjligt att sätta dit en annan knapp. Det är bara en vanlig momentan enpolig strömbrytare. Om BIOS:en på ditt moderkort tömmer minnet vid uppstart så hjälper det, annars inte.
Citat:
Om jag lyckas stänga av datorn normalt, sedan rusar polisen in och plockar min dator, då måste de ju få av sidopanelen på chassit innan de kommer åt RAM-minnena och först därefter kan de ju använda kylspray. Om jag istället för skruvar använde ett enkelt lås kommer de försvåra ännu mer att komma åt minnena och därigenom borde det ta längre tid för dem att kyla ner minnena -> minnena tappar mer information om nyckeln?
Visst kan du göra det så svårt som möjligt för dem, men det är ju inte säkert att du hinner stänga av datorn om de överraskar dig.
Citat:
Jag har för mig att jag läste någonstans att dessa cold-boot attacker fungerar sämre på nyare minnen, men har inte lyckas hitta samma artikel igen, jag fortsätter leta. Datorn som princeton använde såg ganska gammal ut, finns det något som pekar på att nyare minnen tappar informationen snabbare?
Inte vad jag känner till, men jag har inte följt utvecklingen.
Citat:
Om jag skulle vilja göra en "Panic button!" helst trådlöst, hur skulle jag kunna göra det? Funkar det lika bra att bara dra ut strömmen till datorn och min externa disk? Hur lång tid tar det i så fall för RAM-minnet att tömma sig själv vid normal temperatur i rummet?
Om BIOS:en tömmer minnet är det bättre än att stänga av datorn. Det finns ju trådlösa fjärrkontrollers som går via radio. Få det till att momentant dra ett relä så är du i hamn (reset-knappen ska bara hållas inne en kort stund, annars befinner sig datorn i reset-läge hela tiden och minnet blir inte tömt)
Citat:
När man har mountat en hårddisk helt vanligt i TrueCrypt, lagras då nyckeln i "textformat" HELA tiden i RAM-minnet, eller lagras någon form av hash-sträng?
Nyckeln måste ju finnas tillgängligt annars går det ju inte att läsa eller skriva till den krypterade disken. Jag läste att något program (mins ej vilket) använder debug-registren i processorn för att spara nyckeln. Förutom att det då inte går att komma åt nyckeln genom en minnesdump så töms registren vid reset eller omstart.
Citat:
Ursprungligen postat av Melcherson
Avmagnetisering med en stark magnet tömmer/raderar allt magnetiskt i datorn, dvs hårddiskar, minnen m.m. som allt är magnetisk lagring...
Varifrån har du fått för dig att minnen av typ DRAM och SRAM sparar informationen magnetiskt?
Citat:
Om du nu ska förstöra datorn är det väl bättre att sätta en lagom stor sprängladdning? Det går snabbare... hoppas bara att det inte smäller av misstag.
Ursprungligen postat av Melcherson
Men det är ju extra strul helst hade man velat slippa sånt men har man en dator som man vill lämna igång hemma kanske man är tvungen... Man kan ju ha ett vanligt inbrottslarm som om någon obehörig tar sig in kan larmet via ett relä som är kopplad till en stark magnet som avmagnetiserar datorn på någon millisekund.. då förstör man dock allt som är på den så de är ju inget man vill händer av misstag...
Varför inte bara söka i denna tråd med Flashbacks sökfunktion?