2012-02-26, 03:20
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esteem
Det är en stationär dator jag har, reset knappen sitter ganska taskigt till med en liten knapp på chassit som man måste använda en penna eller liknande för att komma åt. Om jag trycker in reset-knappen är det alltså 100 % säkert att polisen inte kan komma in på någon av diskarna?

Det är ju möjligt att sätta dit en annan knapp. Det är bara en vanlig momentan enpolig strömbrytare. Om BIOS:en på ditt moderkort tömmer minnet vid uppstart så hjälper det, annars inte.

Citat:
Om jag lyckas stänga av datorn normalt, sedan rusar polisen in och plockar min dator, då måste de ju få av sidopanelen på chassit innan de kommer åt RAM-minnena och först därefter kan de ju använda kylspray. Om jag istället för skruvar använde ett enkelt lås kommer de försvåra ännu mer att komma åt minnena och därigenom borde det ta längre tid för dem att kyla ner minnena -> minnena tappar mer information om nyckeln?

Visst kan du göra det så svårt som möjligt för dem, men det är ju inte säkert att du hinner stänga av datorn om de överraskar dig.

Citat:
Jag har för mig att jag läste någonstans att dessa cold-boot attacker fungerar sämre på nyare minnen, men har inte lyckas hitta samma artikel igen, jag fortsätter leta. Datorn som princeton använde såg ganska gammal ut, finns det något som pekar på att nyare minnen tappar informationen snabbare?

Inte vad jag känner till, men jag har inte följt utvecklingen.

Citat:
Om jag skulle vilja göra en "Panic button!" helst trådlöst, hur skulle jag kunna göra det? Funkar det lika bra att bara dra ut strömmen till datorn och min externa disk? Hur lång tid tar det i så fall för RAM-minnet att tömma sig själv vid normal temperatur i rummet?

Om BIOS:en tömmer minnet är det bättre än att stänga av datorn. Det finns ju trådlösa fjärrkontrollers som går via radio. Få det till att momentant dra ett relä så är du i hamn (reset-knappen ska bara hållas inne en kort stund, annars befinner sig datorn i reset-läge hela tiden och minnet blir inte tömt)

Citat:
När man har mountat en hårddisk helt vanligt i TrueCrypt, lagras då nyckeln i "textformat" HELA tiden i RAM-minnet, eller lagras någon form av hash-sträng?

Nyckeln måste ju finnas tillgängligt annars går det ju inte att läsa eller skriva till den krypterade disken. Jag läste att något program (mins ej vilket) använder debug-registren i processorn för att spara nyckeln. Förutom att det då inte går att komma åt nyckeln genom en minnesdump så töms registren vid reset eller omstart.

Citat:
Ursprungligen postat av Melcherson
Avmagnetisering med en stark magnet tömmer/raderar allt magnetiskt i datorn, dvs hårddiskar, minnen m.m. som allt är magnetisk lagring...

Varifrån har du fått för dig att minnen av typ DRAM och SRAM sparar informationen magnetiskt?

Citat:
Men det är ju extra strul helst hade man velat slippa sånt men har man en dator som man vill lämna igång hemma kanske man är tvungen... Man kan ju ha ett vanligt inbrottslarm som om någon obehörig tar sig in kan larmet via ett relä som är kopplad till en stark magnet som avmagnetiserar datorn på någon millisekund.. då förstör man dock allt som är på den så de är ju inget man vill händer av misstag...
Om du nu ska förstöra datorn är det väl bättre att sätta en lagom stor sprängladdning? Det går snabbare... hoppas bara att det inte smäller av misstag.
Citera
2012-02-26, 10:42
Medlem
Esteems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Det är ju möjligt att sätta dit en annan knapp. Det är bara en vanlig momentan enpolig strömbrytare. Om BIOS:en på ditt moderkort tömmer minnet vid uppstart så hjälper det, annars inte.

Hur vet jag om mitt BIOS tömmer minnet vid uppsatart? Jag har ett Asus P8P67 Deluxe.
Jag försökte googla lite om Cold-Boot attacker och hur man kan skydda sig mest för kul och för att lära mig, och hittade denna pdf som verkar vara en powerpoint som vill uppmärksamma problemet med cold-boot attacker för att förhindra att hårddiskar dekrypteras den vägen.

Memory is not cleared during reboots
– Some machines zero out memory via a Power On Self Test
(POST), but it is usually disabled

Denna funktion lär ligga någonstans gömd i BIOS? Hur vet man om sitt moderkort har denna enablad eller disablad? Eller om den ens finns där?

Citat:
Visst kan du göra det så svårt som möjligt för dem, men det är ju inte säkert att du hinner stänga av datorn om de överraskar dig.

Självklart kanske jag inte hinner stänga av datorn, men om jag har låst den med Win+L så lär de troligen få boota om datorn och då upptäcker de att den är krypterad. Jag har gjort det jag har kunnat för att skydda mina filer mot utomstående, utan hur mycket jobb som helst. Så paranoid är jag inte.

Citat:
Inte vad jag känner till, men jag har inte följt utvecklingen.

Från: http://citpsite.s3-website-us-east-1.amazonaws.com/oldsite-htdocs/pub/coldboot.pdf

We found that machines using newer memory technologies tend to exhibit a shorter time to total decay than machines using older memory technologies, but even the shorter times are long enough to facilitate most of our attack.

Det verkar som om nyare minnen gör det svårare men inte omöjligt att använda cold-boot för att hämta krypteringsnycklarna från ram-minnet.

Relevant(Från samma dokument som förra citatet): We ascribe this trend to the increasing density of the DRAM cells as the technology improves; in general, memory with higher densities have a shorter window where data is recoverable. While this trend might make DRAM retention attacks more difficult in the future, manufacturers also generally seek to increase retention times, because DRAMs with long retention require less frequent refresh and have lower power consumption.

Så det verkar som om dessa attacker kommer gå att utföra även i framtiden...

Citat:
Om BIOS:en tömmer minnet är det bättre än att stänga av datorn. Det finns ju trådlösa fjärrkontrollers som går via radio. Få det till att momentant dra ett relä så är du i hamn (reset-knappen ska bara hållas inne en kort stund, annars befinner sig datorn i reset-läge hela tiden och minnet blir inte tömt)

Fast det fungerar väl bara om BIOSen tömmer minnet vid uppstart?

Citat:
Nyckeln måste ju finnas tillgängligt annars går det ju inte att läsa eller skriva till den krypterade disken. Jag läste att något program (mins ej vilket) använder debug-registren i processorn för att spara nyckeln. Förutom att det då inte går att komma åt nyckeln genom en minnesdump så töms registren vid reset eller omstart.

Det känns som det vore mycket effektivare att använda processorn att lagra nyckeln, fast jag börjar redan tänja på gränserna vad mina kunskaper sträcker sig.
Citera
2012-02-26, 11:24
Medlem
Simson1s avatar
Hmm, vad ni krånglar till allt Varför inte bara söka i denna tråd med Flashbacks sökfunktion?

Skydd mot coldboot:
https://www.flashback.org/sp27379434
Tillägg: limmet skall vara av tvåkomponents epoxy-typ (värmetåligt) och även läggas utanpå moderkortsbatteriet (ett litet plattbatteri) om ni har en stationär dator. Skall man vara supernoga skall man även lägga epoxy utanpå CMOS/BIOS-reset jumpern som finns på de flesta stationära datorer. Gör man ovanstående går det ej att genomföra ColdBoot-attacker. På bärbara räcker det med att lägga epoxy på RAM:et, eftersom det tar för långt tid att plocka isär en bärbar.

Självklart är polisen medvetna om ramdump-attacker, ref:
https://www.flashback.org/sp22647045
Citera
2012-02-26, 11:53
Medlem
Esteems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simson1
Hmm, vad ni krånglar till allt Varför inte bara söka i denna tråd med Flashbacks sökfunktion?

Skydd mot coldboot:
https://www.flashback.org/sp27379434
Tillägg: limmet skall vara av tvåkomponents epoxy-typ (värmetåligt) och även läggas utanpå moderkortsbatteriet (ett litet plattbatteri) om ni har en stationär dator. Skall man vara supernoga skall man även lägga epoxy utanpå CMOS/BIOS-reset jumpern som finns på de flesta stationära datorer. Gör man ovanstående går det ej att genomföra ColdBoot-attacker. På bärbara räcker det med att lägga epoxy på RAM:et, eftersom det tar för långt tid att plocka isär en bärbar.

Självklart är polisen medvetna om ramdump-attacker, ref:
https://www.flashback.org/sp22647045

Vilken tabbe att inte söka. Känns verkligen som att limma fast RAM-minnena är lite enklare än andra lösningar vi har diskuterat. Fast det hjälper väl inte om datorn är påslagen fast låst med Win+L? Om jag har datorn på fast låst med mountade diskar finns nyckeln hela tiden i RAM-minnet, därför lär väl lim inte hjälpa då polisen har "oändligt" med tid på sig att pilla bort limmet för att sedan kyla ner minnena och läsa av dem då minnet inte tappar informationen under tiden polisen försöker få bort limmet? Antar polisen alltid att diskarna är krypterade och försöker göra en coldboot attack?

Citat:
Håller inte med dig riktigt, det finns inget enkelt sätt att kringgå skärmsläckare med lösenord om datorn är rätt uppsatt, d.v.s.:
-Firewire är avstängt
-Autorun-funktioner är avstängda

Är Win+L samma sak som skärmsläckare med lösenord?

Jag har stängt av min FireWire port i BIOS, men vilka AutoRun-funktioner skulle kunna hjälpa till att spegla en mountad disk?

Citat:
(1) Ref: "Husrannsakan och Beslag i IT-miljö" utgåva Mars 2006, av Bengt Angerfelt.

Jag trodde inte polisen var så avancerade, kanske var naivt, men intressant artikel none the less.
Citera
2012-02-26, 11:57
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Hur vet jag om mitt BIOS tömmer minnet vid uppsatart? Jag har ett Asus P8P67 Deluxe.

Troligtvis stödjer den inte det. Titta om du kan se någon lämplig inställning i inställningarna. Jag sökte lite men hittade inget av intresse.

Citat:
Denna funktion lär ligga någonstans gömd i BIOS? Hur vet man om sitt moderkort har denna enablad eller disablad? Eller om den ens finns där?

Du kan ju prova att använda något av de program som finns för att dumpa minnet och se om minnet är tomt eller inte.

Citat:
Självklart kanske jag inte hinner stänga av datorn, men om jag har låst den med Win+L så lär de troligen få boota om datorn och då upptäcker de att den är krypterad.

Det kanske räcker, men jag skulle inte satsa några pengar på att det inte finns någon bakväg att låsa upp datorn utan att veta lösenordet. Om inte annat så finns det ju möjligheten att filma dig när du skriver in lösenordet. En gång i tiden läste jag om en underrättelsetjänst som lyckades tyda vad som skrevs på skrivmaskiner (tror jag det var) genom att analysera ljudet...

Citat:
Det verkar som om nyare minnen gör det svårare men inte omöjligt att använda cold-boot för att hämta krypteringsnycklarna från ram-minnet.

Relevant(Från samma dokument som förra citatet): We ascribe this trend to the increasing density of the DRAM cells as the technology improves; in general, memory with higher densities have a shorter window where data is recoverable. While this trend might make DRAM retention attacks more difficult in the future, manufacturers also generally seek to increase retention times, because DRAMs with long retention require less frequent refresh and have lower power consumption.

Det låter logiskt. Ju tätare man packar minnescellerna desto mindre måste de vara och håller då en mindre laddning och därför tar det kortare tid för dem att laddas ur.

Citat:
Så det verkar som om dessa attacker kommer gå att utföra även i framtiden...
Japp.

Citat:
Det känns som det vore mycket effektivare att använda processorn att lagra nyckeln, fast jag börjar redan tänja på gränserna vad mina kunskaper sträcker sig.

Jo, om det inte går tar väldigt lång tid att skifta mellan vanligt läge och debug-läge...
Citera
2012-02-26, 14:26
Medlem
Esteems avatar
Citat:
Det kanske räcker, men jag skulle inte satsa några pengar på att det inte finns någon bakväg att låsa upp datorn utan att veta lösenordet. Om inte annat så finns det ju möjligheten att filma dig när du skriver in lösenordet. En gång i tiden läste jag om en underrättelsetjänst som lyckades tyda vad som skrevs på skrivmaskiner (tror jag det var) genom att analysera ljudet...

Jag är inte så paranoid att jag kommer börja leta efter kameror/avlyssningsapparater i mitt eget hus. Jag anser att det kommer räcka att kryptera alla diskar genom TrueCrypt och genom att alltid låsa Windows. Det är ändå bättre än det var förut, där jag inte hade någon kryptering alls.
Citera
2012-02-26, 16:36
Medlem
Doktor_Blys avatar
Montera fler än 25 volymer under Windows?

Jag har skrivit i tråden innan angående en fundering kring att på något sätt möjliggöra montering av hårddiskar i kataloger, istället för att ge dessa enhetsbeteckningar, via Truecrypt. Efter många timmars googlande och forskning kring detta ämne ser det väldigt mörkt ut på denna punkt, vilket jag (och troligtvis många med mig) tycker är lite konstigt med tanke på att det inte är några som helst att montera en okrypterad disk i en katalog. Även det faktum att Linuxversionen stöder mountpoints på detta vis gör att jag blir ännu mera fundersam.

Har börjat fundera i andra banor så som dynamiska diskar mm för att helt enkelt kunna klämma in fler än 25 enheter (A: - Z:), men av praktiska skäl är inte heller detta en lösning som håller i längden då samtliga enheter måste dekrypteras innan nya diskar kan läggas till osv. Fulhack, helt andra metoder osv är varmt välkomna men jag skulle verkligen uppskatta ett svar på denna fråga:

Är det möjligt att på något sätt mounta mer än 25 enheter via truecrypt, utan att köra någon form av raid på t ex hårddiskarna?

Tack på förhand!
Citera
2012-02-26, 18:02
Medlem
Citat:
Idiotiskt, har du den på ett usb minne tror du inte Inkräktarna hittar nyckeln då? De kommer ju så klart kolla vad du har på ditt USB och ligger där en key-file så kommer du ju prova den

Som regel är keyfiles inte bra då om de hittas av Inkräktaren så är ju de kört, lösenord är bättre då när du lär dig dem utantill kan ingen komma åt dem....
Vem sa att han måste ha flashminnet i datorn hela tiden? Han kan boota/mounta och sen dra ut det. Ja, inkräktaren kan hitta keyfilen, men de kan också spöa skiten ur dig med en skiftnyckel och tvinga dig säga lösenordet
Citera
2012-02-26, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor_Bly
Montera fler än 25 volymer under Windows?

Jag har skrivit i tråden innan angående en fundering kring att på något sätt möjliggöra montering av hårddiskar i kataloger, istället för att ge dessa enhetsbeteckningar, via Truecrypt. Efter många timmars googlande och forskning kring detta ämne ser det väldigt mörkt ut på denna punkt, vilket jag (och troligtvis många med mig) tycker är lite konstigt med tanke på att det inte är några som helst att montera en okrypterad disk i en katalog. Även det faktum att Linuxversionen stöder mountpoints på detta vis gör att jag blir ännu mera fundersam.

Har börjat fundera i andra banor så som dynamiska diskar mm för att helt enkelt kunna klämma in fler än 25 enheter (A: - Z, men av praktiska skäl är inte heller detta en lösning som håller i längden då samtliga enheter måste dekrypteras innan nya diskar kan läggas till osv. Fulhack, helt andra metoder osv är varmt välkomna men jag skulle verkligen uppskatta ett svar på denna fråga:

Är det möjligt att på något sätt mounta mer än 25 enheter via truecrypt, utan att köra någon form av raid på t ex hårddiskarna?

Tack på förhand!
Jag har inte svaret på din fråga, men är det användarnas hemkataloger du vill kryptera (t.ex. ftp-server)? det finns nog bättre verktyg för det än TC. Fungerar inte mount points i Windows då?

http://www.techrepublic.com/blog/datacenter/use-mount-points-if-you-run-out-of-windows-drive-letters/383
http://zenmojo.com/blog/2009/08/18/share-truecrypt-volume-on-windows-with-volume-mount-point/
Citera
2012-02-27, 00:38
Medlem
Vid en Cold boot attack vad för avläsningsenhet ska man använda för att läsa av RAM-minnet?
Alternativ är det via mjukvaru program som läser av RAM-minnet som man satt i en ny dator?
Citera
2012-02-27, 03:16
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Got-r00t
Vid en Cold boot attack vad för avläsningsenhet ska man använda för att läsa av RAM-minnet?
Alternativ är det via mjukvaru program som läser av RAM-minnet som man satt i en ny dator?

Det absolut enklaste är att använda datorn som minnena sitter i, och boota om datorn med ett program som dumpar innehållet i minnet till något externt minne, till exempel usb-minne. Det kräver dock att det går att välja varifrån BIOS ska boota, samt att BIOS inte tömmer minnet vid självtesten.

En mer komplicerad variant är att kyla ner minnena (vilket förlänger tiden det tar för dem att tappa information) och ta ut dem och antingen sätta in dem i en annan dator eller avläsningsenhet. Efterfrågan på sådana avläsningsenheter är inte speciellt stor så du hittar dem inte på kjell&co för 599kr. Men leta efter minnstestare så hittar du nog någon som låter dig accessa minnet. Denna verkar inte ha stöd för det med den normala firmwaren, men det är ju en i sammanhanget inte allt för komplicerad sak att åtgärda.
Citera
2012-02-27, 04:17
Medlem
Det här programmet är väl bra. Jag har själv dock packat ner kanske 4 gigabyte dokument och fotografier i TrueCrypt. Sedan dess har jag aldrig kunnat återskapa dem eftersom det komplicerade lösenordet, som jag skrev ner, inte stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in