2009-04-07, 23:46
Medlem
Integraluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av claxx
När jag försöker att kryptera en hel system disk och allting fungerar alldeles utmärkt enda tills dess att den når 62,4% och då hänger sig allt. När jag startar om och återupptar allt så händer samma sak igen.

Jag kan dekryptera det som är krypterat och köra om utan några problem enda fram till 62,4%

Är det någon som har varit med om liknande problem?
Låter som att disken kanske är korrupt på ett ställe. kör en chkdsk (Checkdisk).
Citera
2009-04-08, 13:00
Medlem
Plastpåses avatar
Hur fungerar det om windows skulle säcka ihop på en dator med krypterade diskar? Såg guiden om truecrypt men hängde inte riktigt med i hur säkerhets disken fungerade.
Citera
2009-04-08, 13:03
Medlem
Integraluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastpåse
Hur fungerar det om windows skulle säcka ihop på en dator med krypterade diskar? Såg guiden om truecrypt men hängde inte riktigt med i hur säkerhets disken fungerade.
Hur menar du att windows skulle säcka ihop? Menar du att du skulle få en massa virus som kraschade datorn, eller menade du att hårddisken skulle pajja?

Den här länken ger dig all information du behöver om TrueCrypt rescue disk:
Senast redigerad av Integralus 2009-04-08 kl. 13:07.
Citera
2009-04-08, 13:54
Medlem
Plastpåses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Integralus
Hur menar du att windows skulle säcka ihop? Menar du att du skulle få en massa virus som kraschade datorn, eller menade du att hårddisken skulle pajja?

Den här länken ger dig all information du behöver om TrueCrypt rescue disk:

Menar om man skulle drabbas av virus och man behöver installera om det på en krypterad disk.

Läste länken:

If Windows is damaged and cannot start, the TrueCrypt Rescue Disk allows you to permanently decrypt the partition/drive before Windows starts. In the Rescue Disk screen, select Repair Options > Permanently decrypt system partition/drive. Enter the correct password and wait until decryption is complete. Then you can e.g. boot your MS Windows setup CD/DVD to repair your Windows. Note that this feature cannot be used to decrypt a hidden volume within which a hidden operating system resides.
Senast redigerad av Plastpåse 2009-04-08 kl. 13:57.
Citera
2009-04-08, 22:37
Medlem
Hur svårt är det att kryptera ?
är truecrypt bästa alternativet ?
ca. hur lång tid tar det med en hdd på 500gig?
Citera
2009-04-08, 22:45
Medlem
Integraluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kylspray
Hur svårt är det att kryptera ?
är truecrypt bästa alternativet ?
ca. hur lång tid tar det med en hdd på 500gig?
Jag skulle säga att TrueCrypt är det bästa alternativet.

Det är inte alls svårt att kryptera, det finns enkla guider för det.

Det tog mig 8 timmar att kryptera 1 TB med AES.
Citera
2009-04-09, 07:26
Bannlyst
Truecrypt är BÄST. Finns inget bättre krypteringsprogram
Citera
2009-04-09, 07:48
Bannlyst
Om ja skapar en tryecrypt container kan den funka som en partition då? Tänkte installera ubuntu
Citera
2009-04-09, 09:52
Medlem
espen21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoyt4
Om ja skapar en tryecrypt container kan den funka som en partition då? Tänkte installera ubuntu
Nja, du _kan_ skapa en container, mounta den, och installera ubuntu med wubi, men jag tvivlar på att du har någon nytta av det
Det bästa är nog att skapa en riktig partition och sedan installara ubuntu på den. Om jag inte minns fel så kan man kryptera ubuntu-partitionen om man använder den "avancerade" installationsskivan.
Citera
2009-04-09, 12:40
Medlem
-blitZ-s avatar
Hur mycket sämre blir prestandan om man kör kaskad-kryptering, tex AES-Twofish gentemot enbart AES?
Citera
2009-04-09, 12:42
Medlem
Integraluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -blitZ-
Hur mycket sämre blir prestandan om man kör kaskad-kryptering, tex AES-Twofish?
Testar jag med TrueCrypts inbyggda funktion "Benchmark" så får jag en skillnad på 150 MB/s för båda kryptering och dekryptering än om jag bara hade kört AES. Dvs en ganska stor skillnad, men jag har svårt att tro att en average datoranvändare känner någon skillnad.
Senast redigerad av Integralus 2009-04-09 kl. 12:45.
Citera
2009-04-09, 15:17
Medlem
-blitZ-s avatar
En kort fråga till, har en extern hdd, tänkte kryptera hela partitionen den, hur funkar då traveler mode? som jag förstått det så måste det finnas en liten okrypterad del på hårddisken där man lägger in truecrypt filerna.
Så partitionskryptering + traveler mode = funkar ej?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in