2006-11-01, 08:41
Medlem
deadprezs avatar
Killutsy, för att gömma en fil för en snokande privatperson är nog ADS ett mycket bra alternativ. Jag har själv inte testat det. Men då en TC-fil är krypterad med en stark algoritm kan det vara ett överflödigt steg.

För yrkesfolk finns dock verktyg t.ex X-Ways Forensics som, enligt de själva
Citat:
# Easy detection of and access to NTFS alternate data streams (ADS), even where Encase 5.05 and ILook fail

Se mer här: http://www.x-ways.net/forensics/index-m.html
Citera
2006-11-01, 09:51
Medlem
TEOs avatar
Vet inte om någon har skrivit detta tidigare men varför inte använda en true crypt volym innne i en true crypt volym. Det står i manualen till true crypt hur man går tillväga.
Citera
2006-11-01, 09:59
Medlem
Har ni sett nån som knäckt en .tc fil? inte jag så varför maskera den?
Citera
2006-11-01, 10:37
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w33z
Så att polisen inte hittar barnporrgömman såklart!
Citera
2006-11-01, 10:39
Medlem
Killuskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadprez
Killutsy, för att gömma en fil för en snokande privatperson är nog ADS ett mycket bra alternativ. Jag har själv inte testat det. Men då en TC-fil är krypterad med en stark algoritm kan det vara ett överflödigt steg.

För yrkesfolk finns dock verktyg t.ex X-Ways Forensics som, enligt de själva

Se mer här: http://www.x-ways.net/forensics/index-m.html

Nja, trådskaparen var ju ute efter ett sätt att gömma en stor TC fil, och då tycker jag inte att det är överflödigt.
Det tar ju inte bort något av TC:s styrka, och det är lika lätt att använda TC med en container i ADS, som utan.
Fast du har rätt i att det nog inte lurar yrkesfolk typ Säpo, NSA, eller ens Pontén och Farbror Blå. (beror kanske på omständigheterna i övrigt). Borde kanske förtydligat detta.
Citera
2006-11-01, 14:24
Medlem
DaVajjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w33z

Man kanske vill få det att verka som att man inte har något att dölja? Dock skulle man kunna skappa en så kallad 'Hidden Volume', som fungerar ungefär som en dubbel botten, som någon redan nämnt.
Citera
2006-11-01, 14:38
Medlem
deadprezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killusky
Fast du har rätt i att det nog inte lurar yrkesfolk typ Säpo, NSA, eller ens Pontén och Farbror Blå. (beror kanske på omständigheterna i övrigt). Borde kanske förtydligat detta.

Precis, ursäkt om mitt tidigare inlägg var lite off topic, men jag ville bara påpeka att ADS inte är någon "ultimat" lösning, även om det i trådskaparens fall kanske är just vad denne letade efter. Och jag ville påvisa att det finns sätt att enkelt upptäcka ADS-volymer, och i en sådan situation kanske en "gömd" TC-fil snarare sticker ut mer än om den låg på skrivbordet döpt till gökboet.avi
Citera
2006-11-01, 15:42
Medlem
Äsch det är bara för familjen jag hade tänkt gömma några saker . Tack för svaren jag ska kolla upp det där med ADS.
Citera
2007-01-17, 23:02
Medlem
timehunters avatar
Truecrypt problem!

Skapade en "hidden" volume i tryecrypt och la in lite viktiga filer där men efter att jag startade om datorn så fungerar bara den vanliga "fejk" volumen och när jag ska mounta den som är hidden står det att den inte är formaterad. Jag kunde lägga in filerna där igår?? Formaterar jag så försvinner ju allt
Citera
2007-01-19, 18:21
Medlem
timehunters avatar
*bump*

Gör ett sista försök, är det verkligen ingen som vet vad som kan ha hänt. Har som sagt tankat över filer dit efter jag skapade volymen men efter omstart när jag ska mounta den så står det att den måste formateras. Hur kan det bli så?

Citera
2007-01-19, 18:29
Medlem
Carradines avatar
Du har klantat dig helt enkelt, ta reda på hur filsystemen funkar och läs instruktionerna och använd två olika lösenord.
Citera
2007-01-19, 18:31
Medlem
micaeles avatar
Jag är helt oinsatt i hur Truecrypt gör, men du kan ju alltid prova att söka efter skadade partitioner med Partition Magic, och återställa dom därifrån. Har hjälpt mig ett försvarligt antal gånger med besvärliga diskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in