2009-08-18, 21:20
Medlem
The-Riddlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ebol
Finns det anledning att oroa sig över denna utveckling?

http://sakerhet.idg.se/2.1070/1.240462/harddiskkryptering-kringgas-med-bootkit

http://www.h-online.com/security/Bootkit-bypasses-hard-disk-encryption--/news/113884

Citat:
Ursprungligen postat av RockUlla
Testa själv.

Detta borde väll rimligtvis bara gälla på heldiskkryptering med TrueCrypt och inte de virtuella volymerna. Eller har jag fel?
Citera
2009-08-25, 21:57
Medlem
HeavyMentals avatar
Jag har råkat ut för problem jag ej funnit beskrivna i FAQ:en på truecrypts sida,
så jag undrar om fler varit med om liknande eller har en aning om vad som händer.
Till problemet: jag kör en helkrypterad disk med bara ett OS, 64bit vista.
Jag har datorn igång mest dygnet runt, men 2 gånger har det hänt att den bootat om under natten,
och vista har ej startat, ingen vista"bootbild", blir bara svart efter jag skrivit in truecrypt-passwordet.
Då har jag varit tvungen att avkryptera hela disken (tar drygt ett dygn, 1TB disk) sedan har vista behagat starta.
Jag har luskat ut att det antagligen beror på windows updates med tvingande reboot.
Jag har inte provat boota om manuellt efter säkerhetsuppdateringar med disken krypterad, så jag vet inte om samma problem uppstår då.
Så vad tror ni om detta, hur löser jag problemet?

EDIT:det närmsta mina symptom jag hittade i FAQen är detta:

When the system partition/drive is encrypted, the system cannot be upgraded (for example, from Windows XP to Windows Vista) or repaired from within the pre-boot environment (using a Windows setup CD/DVD). In such cases, the system partition/drive must be decrypted first. Note: A running operating system can be updated (security patches, service packs, etc.) without any problems even when the system partition/drive is encrypted.
Citera
2009-08-28, 14:14
Medlem
Kraschad disk

Säg att jag har en disk där hela partitionen är krypterad med truecrypt, disken får ström men kan inte boota. Allmänt krashad med andra ord. Självklart har jag krypteringsnykeln, kan jag komma åt materialet på disken? t.ex. koppla in den i en annan dator, skriva in krypteringsnykeln och rädda de filer som går att rädda.

Jag har haft en trasig disk innan som var okrypterad och då bootade jag med ngn linux rescue disk från cd och därifrån kom jag åt de filer som gick att rädda. Är detta möjligt med en krypterad disk?
Citera
2009-08-28, 16:13
Medlem
Den som söker finner

Citat:
Ursprungligen postat av Boddam
Säg att jag har en disk där hela partitionen är krypterad med truecrypt, disken får ström men kan inte boota. Allmänt krashad med andra ord. Självklart har jag krypteringsnykeln, kan jag komma åt materialet på disken? t.ex. koppla in den i en annan dator, skriva in krypteringsnykeln och rädda de filer som går att rädda.

Jag har haft en trasig disk innan som var okrypterad och då bootade jag med ngn linux rescue disk från cd och därifrån kom jag åt de filer som gick att rädda. Är detta möjligt med en krypterad disk?

nevermind, truecrypt rescue disc verkar vara svaret
Citera
2009-08-29, 10:31
Medlem
Vad påverkar prestandan mest?

Har nu kört krypterad hela partitionen med TrueCrypt, märkte att den blev lite långsammare att starta upp och lite slöare allmän (kan dock vara inbillning, så lite känns det). Men det fick mig att fundera på prestanda och kryptering, vad påverkar mest? Ram, läs/skriv hastighet på HD, processor?

Andra frågan är gällande Hibernate. Jag har en laptop som jag tar ner i Hibernate istället för att stänga av då det går mkt snabbare att starta upp datorn sen. Till min glädje och förvåning visade det sig att jag behövde skriva in truecrypt lösenordet när jag startade igen Betyder detta att alla filer är skyddade från utomstående trots att datorn bara gått ner i Hibernate?
Citera
2009-09-05, 13:01
Medlem
fotbollsplans avatar
Hur påverkar truecrypt en laptops batteritid om vi antar AES-kryptering av allt? Datorn kör Vista och jag har märkt att operativsystemet älskar att konstant arbeta med hårddisken.
Citera
2009-09-07, 19:47
Medlem
Nordin11s avatar
Har undrat vad som händer om man glömmer pw.Är man tvungen att slänga ut skiten?Eller kan man bruteforca det och om man kan det så undrar jag hur!
Citera
2009-09-07, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordin11
Har undrat vad som händer om man glömmer pw.Är man tvungen att slänga ut skiten?Eller kan man bruteforca det och om man kan det så undrar jag hur!

Själva meningen med att välja lösenord är att man inte skall kunna bruteforce'a det. Om du inte valde ett pass på mindre än 5 eller 6 tecken, eller endast använde bokstäver i lowercase/ord från ordlistan, så är det inte lönt det, om det nu inte var något som du verkligen måste ha tillbaka.

Hur man gör vet jag dock inte.
Citera
2009-09-07, 21:01
Medlem
Nordin11s avatar
Nej har inte använt truecrypt än.Men tänkte göra det senare ikväll och jag får väl ta något pw jag kommer ihåg.Lägger till lite siffror o skit
Citera
2009-09-14, 22:45
Bannlyst
En fråga: Kan någon komma in ens dator utan password till truecrypt när datorn startas? Kan snuten komma in genom magnetsera datan om den skulle beslagtas?
Citera
2009-09-14, 23:58
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumbo
En fråga: Kan någon komma in ens dator utan password till truecrypt när datorn startas? Kan snuten komma in genom magnetsera datan om den skulle beslagtas?
Eh? Antingen så formulerar du dig väldigt dåligt eller så är jag helt enkelt dum i huvudet som inte riktigt förstår.

Jag gissar på att du undrar om någon kan komma in i din datorn utan lösenordet trots att du har krypterat disken. Om det är det du undrar så är svaret både ja och nej. Ja, därför att det går att komma in om du har dåligt lösenord, har du däremot ett bra lösenord så är risken inte stor alls att någon lyckas ta sig in (inte ens polisen).

Den andra frågan fattar jag bara inte.
Citera
2009-09-15, 12:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boostankan
Eh? Antingen så formulerar du dig väldigt dåligt eller så är jag helt enkelt dum i huvudet som inte riktigt förstår.

Jag gissar på att du undrar om någon kan komma in i din datorn utan lösenordet trots att du har krypterat disken. Om det är det du undrar så är svaret både ja och nej. Ja, därför att det går att komma in om du har dåligt lösenord, har du däremot ett bra lösenord så är risken inte stor alls att någon lyckas ta sig in (inte ens polisen).

Den andra frågan fattar jag bara inte.

Ja du förstog precis vad jag mena tack för svaret.

Vad är ett bra lösenord tex? blanda siffor och text? eller ska den vara väldigt lång?

Hur byter man lösenord på truecrypt???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in