2009-03-31, 20:07
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slugs-P
Misstänker att det är hon som var under 15, blir det inte våldtäkt med en gång då.

Mycke av det som man har läst verkar ju stämma hur dom fått tag på tjejerna t ex han har unyttjat och övertalat tjejer med kassa förutsättningar, för jävligt rent ut sagt.
Jo, är hon under 15 så räknas det som våldtäkt, men om det nu har funnits koppleri inblandat borde det då inte räknas som medhjälp till våldtäkt?
Citera
2009-03-31, 20:09
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esteban-II
Kan sätta hoten från förövarna att avslöja dom för föräldrarna medelst foton och film i ett nytt ljus.

Jag minns inte var jag har hört det (ospecificerat SVT-program), men tydligen är det inte ovanligt att flickor och kvinnor som bryter med sina familjer pga. hedersrelaterade problem och liknande hamnar i problem med exempelvis droger och prostitution.

En ung människa på rymmen, med inget eller svagt kontaktnät, kanske hemlös - då ökar nog riskerna för dessa saker - liksom övergrepp i allmänhet - markant.
Citera
2009-03-31, 20:11
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
nej, våldtäkten ska väl ha ägt rum 19 mars? allafall i anders eks fall, titta nyss på framställan. om jag inte i min dimma läste fel.

Um, kan någon vän av ordning reda ut kronologin här: startade inte utredningen före jul iom en våldtäktsanmälan? Och 19 mars är den andra våldtäkt som framkommit genom filmmaterial eller?
Citera
2009-03-31, 20:14
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Jo, är hon under 15 så räknas det som våldtäkt, men om det nu har funnits koppleri inblandat borde det då inte räknas som medhjälp till våldtäkt?

Det kan ju ha handlat om att bara K själv haft sex med tjejen innan hon fyllt 15.
Citera
2009-03-31, 20:14
Medlem
Rick Astleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KortKäpp
Um, kan någon vän av ordning reda ut kronologin här: startade inte utredningen före jul iom en våldtäktsanmälan? Och 19 mars är den andra våldtäkt som framkommit genom filmmaterial eller?
Var det inte 2008 det inträffade?
Citera
2009-03-31, 20:22
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Det kan ju ha handlat om att bara K själv haft sex med tjejen innan hon fyllt 15.

Nu börjar det bli lite rörigt, om tilltalade har samma initial som målsägande.

Citat:

Blogginläggen målar upp en konflikt inom den unga kvinnan, där hon dras tillbaka till den tid då hon som 14-åring först kom i kontakt med toppchefen.

/.../

Sara skriver:

“Jag var 14 första gången. Lurad?
Ja det skulle jag säga, ingen 14åring gör det självmant. Ingen 14åring ber om att få bli såld till 10 män, 100 män, 1000 män. Hur många är det? Mer än jag kan räkna, mer än jag vill räkna…

http://www.kriminalkanalen.se/2009/03/31/sara-bloggar-om-sexnatverket-skont-att-fa-skriva-av-sig/
Citera
2009-03-31, 20:24
Medlem
Rorschachs avatar
Alexandra Pascalidou skriver så klart om "östermalmsfenoment".

http://www.metro.se/2009/03/30/3649/gruppvaldtakt-ett-ostermalmsfenomen/
Citera
2009-03-31, 20:34
Medlem
slugs-Ps avatar
Citat:

Jobenius har varit häktad sen i november misstanken är medhjälp till våldtäkt med okänd gärningsman den 19mars (ek) samt köp av sexuell tjänst och köp av sexuell handling av barn.

Åhs greps i feb 09

Åhs,bergenheim,eriksson för köp av sexuell handling av barn.

kregert är misstänkt för våldtäkt 7okt 07

Ek som sagt misstänkt för våldtäkt 19mars 2008
Senast redigerad av slugs-P 2009-03-31 kl. 21:02.
Citera
2009-03-31, 21:09
Medlem
Citat:
Målsägande A, B, C, D, F, G, H, J och K typ.
Hoppas det stannar därvid. Att mänen hängs ut har jag ingen åsikt om men att barn som blev utnyttjade ska hängas ut tycker jag inte om. Räcker det inte med vad dom gått igenom? Visst dom fick betalt men det var bara barn.
Citera
2009-03-31, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Classique
Det gör naturligtvis ingen skillnad alls i sak, men det är intressant hur man försöker göra saken än mer upphetsande genom att ge en falsk beskrivning av vilka gärningsmännen är. Och jag skulle nog inte betrakta någon av dem som övre medelklass. Som Bourdieu konstaterade så är klass något annat än bara hög inkomst. T. ex: trots att Kregerts åker omsätter en del, blir han inte övre medelklass för det. Det krävs mer; utbildning, bildning, allmänt levnadssätt etc.

(Signaturen pool-pah påpekar dessutom helt korrekt att Kregerts adress inte ligger på Östermalm. Däremot ligger den inte som pool-pah skriver i Vasastan. Den korrekta benämningen är Norrmalm. Vasastan börjar väster om Sveavägen.)

Och det är ju inte bara det att kvällspressen försöker göra saken mer intressant genom att överdriva männens bakgrund, utan även att vissa personer försöker utnyttja den för sina egna syften, såväl politiska som andra.

Vad är det då som säger att median inte har överdrivet andra saker i rapportering om det här? Varför skulle dom bara överdriva förövarnas sociala status?
Citera
2009-03-31, 22:12
Medlem
Citat:

Kan vara så, jag är inte 100 % insatt.
Citera
2009-03-31, 22:28
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carliz
Vad är det då som säger att median inte har överdrivet andra saker i rapportering om det här? Varför skulle dom bara överdriva förövarnas sociala status?

Klart dom gör. Det är ju deras jobb!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in