2009-03-28, 12:26
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slugs-P
Vissa av dom är väl misstänkta för sex med barn eller har man ändrat det?

Suck. Köp av sexuell tjänst av barn. Vilket i detta fall tycks innebära att dom var under 18 men ÖVER 15. Annars skulle det ju med dagens lagstiftning automatiskt handlat om våldtäkt, då individer under 15 år inte längre kan samtycka till sex.

Detta har samtliga media nogsamt undvikit att poängtera. Nä, dom dreglar saligt över möjligheten att drämma till med ett lösryckt citat där "sex" och "barn" förekommer i samma mening!
Citera
2009-03-28, 12:29
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KortKäpp
Suck. Köp av sexuell tjänst av barn. Vilket i detta fall tycks innebära att dom var under 18 men ÖVER 15. Annars skulle det ju med dagens lagstiftning automatiskt handlat om våldtäkt, då individer under 15 år inte längre kan samtycka till sex.

Detta har samtliga media nogsamt undvikit att poängtera. Nä, dom dreglar saligt över möjligheten att drämma till med ett lösryckt citat där "sex" och "barn" förekommer i samma mening!
Edit: Felaktig slutsats av mig.
Senast redigerad av BoISaren 2009-03-28 kl. 12:38.
Citera
2009-03-28, 12:29
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Låt oss säga, bara för sakens skull, att alla träffar, initialt, har skett på frivillig basis. Har då männen rätt att göra precis vad de vill?

Dom har "rätt" att göra vad tjejerna ger samtycke till, fram till den punkt då någon tjej återkallar detta samtycke. Allt annat är både oetiskt och brottsligt.
Vad som är oetiskt men INTE BROTTSLIGT kan man diskutera men för de flesta vettiga människor handlar det då om mer än explicit samtycke.

(Nu pratar jag om eventuellt brottsligt tvång, inte sexköpsbrotten, som väl ingen ifrågasätter här?)
Citera
2009-03-28, 12:31
Medlem
Citat:
Och det är här det börjar bli riktigt läskigt:

Eftersom många i majoritetssamhället tycker att sex med inslag av tex piskning är sjukt och fel riskerar alla som ägnar sig åt sådant sex att helt godtyckligt bli tagna för våldtäktsmän ifall deras partner - eventuellt efter polisförhör och terapisamtal - senare väljer att beskriva det som att de inte ville. Och detta vare sig man bemödat sig oändligt mycket mer om att ha samtycke, stopord etc än vad Svensson som fylleknullar någon liten sötnos från krogen skulle drömma om att göra.

Och var så säker - i 98% av alla våldtäkter förkommer inga piskor eller andra "sjuka" inslag. Dessutom är dessa handlingar i sig vare sig olagliga eller sjukdomsförklarade.

Det är denna attityd som gör mig mörkrädd, och som gör att jag ger mig in och försöker nyansera hatstormen i detta fall, precis som med Stureplansprofilerna. Och det trots att jag i båda dessa fall lutar åt att förövarna var/är skyldiga till brott eller åtminstone grovt oetiskt och oaktsamt beteende. Fokus hamnar nämligen på fel saker, nyanser försvinner och den som inte hatar lika värst som dom andra pojkarna i sandlådan misstänkliggörs.

Att man kan få bristningar i slemhinnor efter långvariga/upprepade/hårda samlag och därför blöda är ingen nyhet. När tidningarna - korrekt men väl medvetna om vinklingen - skriver att "fortsatte trots att flickan skrek och blödde från stjärten" målar man upp en bild av en tjej som skriker att hon vill att snubben slutar samtidigt som mörkrött blod forsar ner för låren. Det betyder inte att det var så det gick till.

Det är inte längre snack om saken.

Vet inte om det bara är av ren dumhet, eller för att du själv ägnar dig åt liknande aktiviteter, som du inte kan se skillnad på våldtäkt och våldssex där båda parterna är med på det. Du verkar ha blandat ihop begreppen rejält här.
Citera
2009-03-28, 12:33
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Dom har "rätt" att göra vad tjejerna ger samtycke till, fram till den punkt då någon tjej återkallar detta samtycke. Allt annat är både oetiskt och brottsligt.
Vad som är oetiskt men INTE BROTTSLIGT kan man diskutera men för de flesta vettiga människor handlar det då om mer än explicit samtycke.

(Nu pratar jag om eventuellt brottsligt tvång, inte sexköpsbrotten, som väl ingen ifrågasätter här?)
Det fetstilta är vi helt överens om!
Citera
2009-03-28, 12:34
Medlem
BoISarens avatar
Ek är begärd häktad för våldtäkt. Förhandling i eftermiddag.

http://nyhetskanalen.se/1.915085/2009/03/28/ny_haktningsforhandling_i_sexharva
Citera
2009-03-28, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carliz
Tja, jag läser i tidningen att Lisa Persdotter 27, har vinkat av sin man miljardären (kommer inte ihåg vad han heter) som ska på rymdresa. Han är 67 år. Det gör en ålderskillnad på 40 år. Antar att dom har sex. Är det ett BROTT? Eller vad kallar du det?

Eh, nä..det är inget brott.
Har jag påstått det?
Citera
2009-03-28, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annobecq
Ja, det är exakt vad jag också misstänker.
Av efterlystreportaget framgår det väldigt tydligt att det rört sig om en hänsyslös våldtäkt i minst ett av fallen.
Har svårt att att se någon annan förklaring till att dessa två så helhjärtat tar våldsmännen i försvar.

Kan inte se att vare sig jag eller Kortkäpp tar våldsmännen i försvar. Att kritiskt granska och ifrågasätta allt som skrivs är däremot något annat. Det är att bilda sig en egen uppfattning och inte bara följa drevet som har sensationsvittring.
Citera
2009-03-28, 12:37
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slugs-P
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4760791.ab

Här står det misstänkt för våldtäkt mot barn, men det är lite luddigt när man läser hela, får väl avakta å se vad som händer.
Jag måste korrigera mig här: I häktningsframställan begärs Kr*gert häktad för våldtäkt. Inte för våldtäkt mot barn.
Citera
2009-03-28, 12:38
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krickelina
Att sedan åklagaren valt de åtalspunkter som finns tyder ju på att det finns mycket mer i filmerna som vi inte vet något om. Nu är det upp till domstolen att värdera bevisen och utdöma påföljder, vilka påföljder det blir är väl svårt att sia om i dagsläget då vi inte vet vilka bevisen är.

Nähä? Det tyder väl på att h*n anser sig kunna belägga just sexköp och koppleri, samt i två(?) fall våldtäkt. En gång utifrån tjejens anmälan och en gång utifrån en film. Vilket då skulle tyda på att övriga filmer INTE anses som tillräckliga bevis på våldtäkt. För ärligt talat, eftersom det i vanliga fall är så svårt som det är att få till en fällande dom för våldtäkt borde åklagaren vara snar att åtala om h*n har övertygande filmbevis!
Citera
2009-03-28, 12:40
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Edit: Du säger att det ska föreligga stor misstanke om att någon är minderårig för att man ska kontrollera det. Jag anser att det ska kontrolleras om det föreligger minsta lilla tvekan!

Om inte annat är väl den som struntar i denna detalj ärkekorkad.
Tyvärr inget ovanligt mänskligt tillstånd.
Citera
2009-03-28, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carliz
Kan inte se att vare sig jag eller Kortkäpp tar våldsmännen i försvar. Att kritiskt granska och ifrågasätta allt som skrivs är däremot något annat. Det är att bilda sig en egen uppfattning och inte bara följa drevet som har sensationsvittring.

Jag förstår att du föredrar att sådana här saker får fortsätta i oändlighet, utan insyn.
Med din inställning förstår jag att du känner medlidande för dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in