Citat:
Ursprungligen postat av slugs-P
Fattar inte hur ni orkar vältra er i fup:n, tycker det är obehagligt att läsa föröhren det är lite för personligt och kan inte tänka mig att det på något vis gynnar varken utredning eller offer, defenitivt inte gärningsmännen heller rätt om dom skulle vara oskyldiga.
Tror du faktiskt att folk här som läst de delar av FUPpen som finns utlagda gör det för att de är intresserade av de inblandade mänskorna sådär personligt?(Visserligen är ju FB ofta ganska personfixerat när det kommer till brott, så kanske man kan förstå din underliga uppfattning.)
Snarare är det väl så att man plöjer igenom dessa oändligt tradiga luntor mera för att man t.ex. är intresserad av hur utredningen gått till, vilka frågor utredarna verkar ha varit fokuserade på och så.
Och naturligtvis (tror detta antagligen är den vanligaste motivationen) för att försöka få en klarare uppfattning, utan vinklingar - eller med andra vinklingar - än den som pressen gett.
Citat:
Ursprungligen postat av slugs-P
Har svårt att tänka mig att dessa tjejer är så speciellt sugna på att vittna fler gånger efter att hela fup:n ligger ute under pågående rättergång, vetefan om jag heller skulle vara så sugen om ja skulle råka ut för nåt nu när man vet hur det går till.
Nu är det ju så att saker blir offentliga i och med rättegång, ifall inte rätten besluter annat. Jag har svårt att se varför det är värre att själv läsa offentligt, om än tråkigt, material, än att läsa journalisters tolkning av samma material?
Men jag håller med dig - jag anser ju att kriminalisering av sexköp är till stor skada för beivrande av brott mot prostituerade. Om det inte var så viktigt att få fast alla dessa fula gubbar till torskar, så kunde man ju på ett helt annat sätt skjuta in sig på frågor om tvång och våld (om du själv läst några av dessa MÄ-förhör så skulle du också ha lagt märke till hur mycket vikt som läggs på att få fram hållbara uppgifter om betalning).
Och utompolisiärt kunde man gå in för att verkligen försöka stärka utnyttjade tjejers ställning. Genom att uppmuntra prostituerade att känna sig som offer och äckliga oberoende om saker går bra eller snett höjer man väsentligt tröskeln för att gå till polisen när något går fel, OCH man lämnar en dessutom en "trygghetslucka" som fylls av just såna slemma gubbar som några av de åtalade.