• 1
  • 2
2009-03-22, 18:12
Medlem
Presidentens avatar
I skidskyttesäsongens elfte timme får SVT-bisittaren Kalle Grenemark det han självklart förtjänar - en alldeles egen Flashback-tråd.

Frågeställningen är lika enkel som självklar: Gör Kalle ett bra jobb?

Gubben är obotlig optimist, verkar vara en glad, trevlig och sympatisk filur - men gör han ett bra jobb som TV-kommentator?

Därom tvistar de lärde? Kultförklarad och hyllad åtminstone av halva TV-publiken, medan den andra halvan tycks mena att han enbart bidrar med klyschor, självklarheter och plattityder.

Vad tycker ni?
Citera
2009-03-22, 18:55
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Jag kan ju säga att jag blev väldigt förvånad idag. Jag hörde honom inte en enda gång säga att en miss berodde på psyket eller huvudet eller nått sånt. Annars så verkar ju inte ett enda skott som missats under hela säsongen ha berott på att folk helt enkelt inte är tillräckligt säkra för att träffa jämt..
Citera
2009-10-26, 23:12
Medlem
Jimmy Hjorts avatar
Jämfört med Ostkroken formligen strålar han av briljans och djuplodande analyser.

Ur ett mer objektivt perspektiv tycker jag dock han går på kraftfull tomgång. Det är mycket recycling på kommentarerna. Nu var det ju ett halvår sen han hördes i etern, men det är ju inte så att man går och längtar efter att höra "fullt hus"och "öppna spjäll" igen tio gånger per sändning.
Senast redigerad av Jimmy Hjort 2009-10-26 kl. 23:15.
Citera
2009-10-27, 11:23
Medlem
Forulfs avatar
Jag få gå emot tidigare skribenter och säga att jag gillar Grenemark, han vågar vara riktigt nationalistisk idrottsmässigt och han bjuder på känslor!

Bäst var kommentaren när C-J Bergman fick felskär när det skulle spurtas om bronset i Turin 2006: -Jävlar i helv....

Jag tycker fler bisittare skulle visa samma engagemang som Kalle, idrott handlar inte bara om analyser och fakta utan även om känslosvall. Sedan får det naturligtvis inte bli på bekostnad av expertkunskaperna, men jag tyckr Kalle Grenemark går en perfekt balansgång i frågan.
Citera
2009-11-06, 11:46
Medlem
Det var som sagt ett halvår sen sist man hörde han i rutan, men jag tycker han fungerar bra som bisittare. Han är härligt engagerad och sitter inne på bra mycket nörd kunskaper i skidskytte. Visst pratar han ibland lite väl mycket klyschor, men det gör fan varje bisittare i landet. Han är ju definitivt bättre än hon(Gunnila Wikström, jobbar på gävledala) som var bisittare när magda var aktiv.
Citera
2009-11-06, 16:18
Medlem
DenFetes avatar
Tycker Kalle är en mycket kompetent kommentator, utan honom försvann ju halva nöjet med att titta på skidskytte.
Citera
2009-11-18, 01:25
Medlem
ZRydens avatar
Jag är kluven i frågan. Jag har sågat honom förut men det lutar trots allt till att han är helt ok. Engagemanget är åtminstone uppskattat.

Det är Ostbågen som är det stora problemet. Från att ha varit riktigt bra som längdkommentator tillsammans med Bjarne för 20-talet år sedan till att enbart vara bufflig och konstant avbryta Grenemark. Först funderade jag på om det var kröken som gjorde sitt, men kom fram till att han nog gick rätt hårt på flaskan även då. Hur svårt kan det vara att få till ett hyfsat samspel?
Citera
2009-11-22, 23:45
Medlem
frökens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZRyden
Jag är kluven i frågan. Jag har sågat honom förut men det lutar trots allt till att han är helt ok. Engagemanget är åtminstone uppskattat.

Det är Ostbågen som är det stora problemet. Från att ha varit riktigt bra som längdkommentator tillsammans med Bjarne för 20-talet år sedan till att enbart vara bufflig och konstant avbryta Grenemark. Först funderade jag på om det var kröken som gjorde sitt, men kom fram till att han nog gick rätt hårt på flaskan även då. Hur svårt kan det vara att få till ett hyfsat samspel?

Grenemark känns lite tjatig i slutet av säsongen, men jag gillar honom skarpt ändå. Ostbågen däremot är ju helt bedrövlig, bufflig och jävligt otrevlig mot Grenemark alltsomoftast.
Citera
2009-11-23, 08:28
Medlem
Forulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fröken
Grenemark känns lite tjatig i slutet av säsongen, men jag gillar honom skarpt ändå. Ostbågen däremot är ju helt bedrövlig, bufflig och jävligt otrevlig mot Grenemark alltsomoftast.

Det är väl ingen större hemlighet att Ostbågen har dalat i status på SVT.

Förr, då var han ett av deras stora ankare då han ihop med Jacob Hård hade hand om friidrott och längdskidor, alltså en tung pjäs!

Efter OS i Sidney hände plötsligt något. Då fick han sporter som tyngdlyftning och brottning, och sedermera alltså skidkyttet. Det märkliga är att han prestationer har blivit därefter, kan det ha med bitterhet att göra?

Jag skulle vilja se Ostbågen som krönikör istället för Jonas Karlsson som försöker vara tuffare än vad han är, det blir bara patetiskt. Sedan vore det kul att testa någon ny på skidskyttet, gärna någon lite mer dämpad som komplement till Grenemark. Johan Ejeborg kanske?
Citera
2009-11-23, 18:25
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forulf
Det är väl ingen större hemlighet att Ostbågen har dalat i status på SVT. Förr, då var han ett av deras stora ankare då han ihop med Jacob Hård hade hand om friidrott och längdskidor, alltså en tung pjäs! Efter OS i Sidney hände plötsligt något. Då fick han sporter som tyngdlyftning och brottning, och sedermera alltså skidkyttet. Det märkliga är att han prestationer har blivit därefter, kan det ha med bitterhet att göra?

Här är en intervju med Ostbåge från i vintras...

http://www.dn.se/sport/skidskytte-fr...succe-1.798859

...där han berättar om sin karriär de senaste åren och sitt förhållande till Grenemark. Om man ska tro honom, så valde han mer eller mindre frivilligt att trappa ned en tid efter OS i Sydney och fortsatte med skidskyttet i SVT24 efter att Magda lagt av, eftersom han trodde att det skulle bli en nedtrappning och eftersom han börjat tröttna på allt experimenterande med längdskidåkningen. När sedan skidskyttet återigen blev populärt i och med ACO:s och Bergmans framgångar hamnade han återigen i SVT:s huvudkanaler och fick (som han själv verkar se det) en revival.

Personligen är jag inte så negativ till honom. Jag tycker i varje fall att han verkar vara mer entusiastisk nu än vad han var de sista åren då han kommenterade längdskidåkning. Samtidigt måste det vara enklare för en kommentator att skapa lite entusiasm kring en världscuptävling i skidskytte där man vet att det alltid blir dramatik, jämfört med till exempel en femmil med masstart där man vet att det med största säkerhet inte kommer att hända någonting förrän tidigast den sista kilometern. Jag undrar hur Hård och Blomqvist förbereder sig för att verka entusiastiska när de vet på förhand att de ska kommentera två timmars klungkörning i turisttempo...?
Senast redigerad av Gag Halfrunt 2009-11-23 kl. 18:28.
Citera
2009-11-26, 05:18
Medlem
TheGriffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Presidenten
I skidskyttesäsongens elfte timme får SVT-bisittaren Kalle Grenemark det han självklart förtjänar - en alldeles egen Flashback-tråd.

Frågeställningen är lika enkel som självklar: Gör Kalle ett bra jobb?

Gubben är obotlig optimist, verkar vara en glad, trevlig och sympatisk filur - men gör han ett bra jobb som TV-kommentator?

Därom tvistar de lärde? Kultförklarad och hyllad åtminstone av halva TV-publiken, medan den andra halvan tycks mena att han enbart bidrar med klyschor, självklarheter och plattityder.

Vad tycker ni?

Nej, Grenemark får mig att stänga av ljudet till teven eller ändra till europsport. Grenemark verkar overkligt okunnig för att ha varit förbundskapten och upprepar sig väldigt ofta, säger många fel och missar saker som händer bara för att han sitter och snackar. Kommer ihåg när skidskyttet började på SVT och blev förvånad över hur dåliga kommentatorerna var. Senaste säsongen var nog Grenemarks bästa ändå.

Europsport har ibland haft rätt bra expertkommentatorer i just skidskytte. Fredrik Kuoppa tror jag det var som var min favorit. Insiderhistorier och information från folk han snackat med innan tävling. Magda är helt okej som "EK", dock något tråkig kanske.

hmm, nu fick jag äntligen ut all irritation på Grenemark som jag byggt på mig under dessa år
Citera
2009-12-07, 22:08
Medlem
tuzzens avatar
Vad anser ni om Kalle G:s testförsök på bloddoping efter hans karriär? eller var han även dopad under sin aktiva tid fast under andra preparat? för mig låter det jävligt konstigt att man ställer upp på den sortens test, fast det var i början av -90- talet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in