Citat:
Ursprungligen postat av 80s
För inte allt för många år sedan så hade praktiskt taget bara dom sk stor klubbarna firmor. Som tex Wisemen,FB,DFG,KGB och Frontline. Alltså för dom oinvigda IFK G,AIK,Djurgården,Hammarby och Helsingborg. Då stod också MFF o Gais o knackade på porten och hade intentioner att få igång firmor. I dag så har alla stora klubbar flera olika firmor inndelat i ålders kategorier och undertecknad dvs jag har inte en sport mössa att kunna hålla i sär vem fan som heter vad. Men det går inte att stryka under stol med att Örgryte,Norrköping,jönköping, Värmland,södertälje,västerås,örebro,landskrona,lju ngskile osv faktiskt har visat sig på kartan under senare år. Även om dom i antal och erfarenhets mässigt har långt kvar till dom stora firmorna. Att dissa och föringa dom små nya firmorna är ju att dissa sig själv. Historiskt sett visst sthlms lagen har sedan 80 talet kunnat prata om gatubråk med 100 tals deltagare. Endast Blåvitt har väl på den tiden kunnat bjuda på motstånd. Nu börjar jag bli till åren, men tycker att det e sköna fighter man hör om Öis-ljungkile ca 25 mot 25 tex. För såna jätte möten som FB VM i skara blir bara svårare att genomföra. Nej på nåt sätt tror jag att ligist Sverige har nått sin kulmen. Men jag ser hellre att firma kulturen lever vidare över allt, med små firmor på 30-50pers. I stället för att stor städerna expanderar och får firmor att svälla till 200-300 pers. För så sant som det är sagt-a true lad dosnt fight becuase he hates the once in front of him, he fights becuase he loves the once behind him.

Personligen har jag, liksom dig, aldrig hakat på strömmen som irriterat sig på att "alla idag ska vara huliganer" och att "vilket litet fjortisgäng som helst kan kalla sig firma". För det är ingen lek som vem som helst kan gå med i. Ger man sig ut för att vara någonting så får man ganska snabbt försvara det man står för, och den nystartade lilla lantisfirma som aldrig vågar ge sig in på riktigt blir ganska kortlivad.
Och, liksom dig, kan jag tycka att det är lite småkul när man läser om uppgörelser mellan smålag. Men...
Grejen är väl att det lätt kan tendera till ganska patetiskt när exempelvis 20 ÖIS vevar loss mot 17 Ljungskile på en icke matchdag ute på någon åker, i klubbarnas namn. Speciellt när hela IT-Sverige sedan får en kilometers lång
redogörelse där bråket framställs som ett slag taget ur sagan om ringen.
Angående "kulmen" så kan jag bara hålla med om att det är svårare att få till gigantiska box, planerade veckor i förtid. Som aktör på scenen blir man knappt ens irriterad längre (än mindre förvånad) när man ser snuten dyka upp och man tillsammans med 100-tals andra får kliva ut från samlingen för visistation och sedan övervakad kortege ut till arenan.
(Och om det inte är en själv som har snuthäng på sig så är det motståndarna som garanterat har det).
Men jag ser inte att konsekvensen av det blir att andra småfirmor får större utrymme. Konsekvensen blir att det sker mer utanför arenorna, mer kopplat till fotbollen, där det hela tiden gäller att vara på tårna om man inte ska missa allt.
Alternativt att två grupperingar ringer upp varandra för att sedan följa snabba puckar innan polisen får nys om det.
Det tråkiga med allt detta är att det blir så jävla mycket tjaffs. "Okej vi torskade mot DIF här i lasse i parken, men vi hade bara ultras och yngre med oss och dom hade DFG. Vänta tills hela KGB står framför er etc. etc (inget riktat till Bajen speciellt).
När två ihopsamlade firmor står mot varandra blir allt så konkret. Vad man nu ser allt oftare är att man tar vad man har för att över huvudtaget få till något. Inte mig emot dock.