2008-06-24, 06:57
Medlem
Razz_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casualjocke
Snälla du, vad tycker du det innebär att vara Ultras då. För du vet väl att det finns något som heter Ultra och något som heter ultras. Fast du kan väl inte den skillnaden. pajas

Snälla, berätta skillnaden emellan "Ultra" och "ultras" är för en mindre vetande som mig.
Citera
2008-06-24, 13:33
Medlem
techmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razz_
Snälla, berätta skillnaden emellan "Ultra" och "ultras" är för en mindre vetande som mig.

Jag är en novis i den teoretiska delen av huliganism, men ultra"s" torde väl vara plural..

Dvs=En ultra, flera ultras.

Eller?!
Citera
2008-06-24, 17:35
Medlem
CasualJocke - Tack för att du tillrättavisade mig. Jag har en modefråga jag vill ha svar på eftersom jag inte är ITK hoppas jag på ditt svar

- Jag är som sagt en Ultrakille med en Casualfetish, är Adidas stan smith dom rätta pjucken att ha då?

mvh

Bajen kategori B med ambitioner att nå C
Citera
2008-06-24, 23:40
Medlem
Sneakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JItterbugg
CasualJocke - Tack för att du tillrättavisade mig. Jag har en modefråga jag vill ha svar på eftersom jag inte är ITK hoppas jag på ditt svar

- Jag är som sagt en Ultrakille med en Casualfetish, är Adidas stan smith dom rätta pjucken att ha då?

mvh

Bajen kategori B med ambitioner att nå C

adidas stan smith är alltid korrekt!
Citera
2008-06-26, 00:25
Medlem
Läste idag i DN att ett hundra tal personer hade börjat slagits vid någon badplats (kommer inte ihåg namnet på staden)

Någon som vet om det var firmabråk?
Citera
2008-06-26, 01:36
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Huer
Läste idag i DN att ett hundra tal personer hade börjat slagits vid någon badplats (kommer inte ihåg namnet på staden)

Någon som vet om det var firmabråk?

Kristianstad i skåne
Citera
2008-06-26, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80s
För inte allt för många år sedan så hade praktiskt taget bara dom sk stor klubbarna firmor. Som tex Wisemen,FB,DFG,KGB och Frontline. Alltså för dom oinvigda IFK G,AIK,Djurgården,Hammarby och Helsingborg. Då stod också MFF o Gais o knackade på porten och hade intentioner att få igång firmor. I dag så har alla stora klubbar flera olika firmor inndelat i ålders kategorier och undertecknad dvs jag har inte en sport mössa att kunna hålla i sär vem fan som heter vad. Men det går inte att stryka under stol med att Örgryte,Norrköping,jönköping, Värmland,södertälje,västerås,örebro,landskrona,lju ngskile osv faktiskt har visat sig på kartan under senare år. Även om dom i antal och erfarenhets mässigt har långt kvar till dom stora firmorna. Att dissa och föringa dom små nya firmorna är ju att dissa sig själv. Historiskt sett visst sthlms lagen har sedan 80 talet kunnat prata om gatubråk med 100 tals deltagare. Endast Blåvitt har väl på den tiden kunnat bjuda på motstånd. Nu börjar jag bli till åren, men tycker att det e sköna fighter man hör om Öis-ljungkile ca 25 mot 25 tex. För såna jätte möten som FB VM i skara blir bara svårare att genomföra. Nej på nåt sätt tror jag att ligist Sverige har nått sin kulmen. Men jag ser hellre att firma kulturen lever vidare över allt, med små firmor på 30-50pers. I stället för att stor städerna expanderar och får firmor att svälla till 200-300 pers. För så sant som det är sagt-a true lad dosnt fight becuase he hates the once in front of him, he fights becuase he loves the once behind him.

Personligen har jag, liksom dig, aldrig hakat på strömmen som irriterat sig på att "alla idag ska vara huliganer" och att "vilket litet fjortisgäng som helst kan kalla sig firma". För det är ingen lek som vem som helst kan gå med i. Ger man sig ut för att vara någonting så får man ganska snabbt försvara det man står för, och den nystartade lilla lantisfirma som aldrig vågar ge sig in på riktigt blir ganska kortlivad.
Och, liksom dig, kan jag tycka att det är lite småkul när man läser om uppgörelser mellan smålag. Men...

Grejen är väl att det lätt kan tendera till ganska patetiskt när exempelvis 20 ÖIS vevar loss mot 17 Ljungskile på en icke matchdag ute på någon åker, i klubbarnas namn. Speciellt när hela IT-Sverige sedan får en kilometers lång
redogörelse där bråket framställs som ett slag taget ur sagan om ringen.

Angående "kulmen" så kan jag bara hålla med om att det är svårare att få till gigantiska box, planerade veckor i förtid. Som aktör på scenen blir man knappt ens irriterad längre (än mindre förvånad) när man ser snuten dyka upp och man tillsammans med 100-tals andra får kliva ut från samlingen för visistation och sedan övervakad kortege ut till arenan.
(Och om det inte är en själv som har snuthäng på sig så är det motståndarna som garanterat har det).

Men jag ser inte att konsekvensen av det blir att andra småfirmor får större utrymme. Konsekvensen blir att det sker mer utanför arenorna, mer kopplat till fotbollen, där det hela tiden gäller att vara på tårna om man inte ska missa allt.
Alternativt att två grupperingar ringer upp varandra för att sedan följa snabba puckar innan polisen får nys om det.
Det tråkiga med allt detta är att det blir så jävla mycket tjaffs. "Okej vi torskade mot DIF här i lasse i parken, men vi hade bara ultras och yngre med oss och dom hade DFG. Vänta tills hela KGB står framför er etc. etc (inget riktat till Bajen speciellt).
När två ihopsamlade firmor står mot varandra blir allt så konkret. Vad man nu ser allt oftare är att man tar vad man har för att över huvudtaget få till något. Inte mig emot dock.
Citera
2008-06-26, 06:32
Medlem
Pythia_88s avatar
AB Cypressen

http://www.realtid.se/ArticlePages/200710/24/20071024204943_Realtid726/20071024204943_Realtid726.dbp.asp

Huliganerna har vanliga arbeten med!
Senast redigerad av Pythia_88 2008-06-26 kl. 06:34.
Citera
2008-06-26, 12:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
http://www.realtid.se/ArticlePages/200710/24/20071024204943_Realtid726/20071024204943_Realtid726.dbp.asp

Huliganerna har vanliga arbeten med!

Härligt Pythia, jobbar du för aftonbladet eller? Den var ju ändå relativt ny artikeln du lyckades gräva fram

OnTop

Har det inte varit ganska klent med box nu under sommaren (för tidiga hösten) eller är det bara jag som missat de? Nu när semestern (och för endel sommarloven) dragit igång så borde man ju kunna förvänta att det smäller lite mer..
Eller är ni för upptagna med gräsklippning och korvgrillning med barnen?

Kublai Khan, missing the old times
Citera
2008-06-27, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kublai Khan
Har det inte varit ganska klent med box nu under sommaren (för tidiga hösten) eller är det bara jag som missat det?

Ja, det är bara du. Såväl DIF mot Bajen, som AIK mot DIF har i sprungit på varandra i Stockholm under EM-turneringen.
Citera
2008-06-27, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casualjocke
Offtopic: tack tack, casual betyder ju vardaglig på engelska. fast kanske inte det du syftade på.

Ontopic: frontline är nog de mesigaste och tanigaste (bortsett från de kommunister som WM har) grabbar jag sett. har hört att de gått på så lågt som 14-15 åringar ifrån malmö och velat ha box. Nej, fyfan för dem.

kommunister i WM? WM är väl mer kända för att ha en massa nazister i deras firma..

http://www.youtube.com/watch?v=sy3PR_9ZgjI
Citera
2008-06-28, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apgujeong
Det verkar vara obligatoriskt för alla äkta, old-school, itk, tunga grabbar att innan de ger sig in i diskussionerna ta bestämt avstånd från tråden och kräva att den stängs.

Sedan är det fritt fram att ge sig in i hetluften och berätta hur det verkligen gick till i den cleana man-mot-man fighten på Gullmars.

När kommer nästa "grabb", efter att ha raljerat om hur usel tråden är, hit för att ge ännu version av vad som hände!?!?

Stor humor som det brukar heta!!
Håller helt klart med dig. Skarp iaktagelse.

Personligen tar jag avstånd av all våld som inte är organiserad men fascineras samtidigt av dem. Förbjuden frukt ni vet som jag personligen aldrig skulle kunna motivera mig till av diverse anledningar. Min uppfattning är att det är personer med bristande intellekt som tar till knytnävarna, men det är som sagt bara en obekräftad fördom.

Det som dock fascinerar mig på ett mer komiskt plan är dessa 14-18 som kutar runt i "yngre yngst"-franktioner för att delta i "box" och så småningom bli en "grabb". Filmen Green Street Hooligans kan ha blivit mer brutal för svenska ungdomar än vad Scarface var för latinosarna i USA på 80-talet, med svenska mått mätt.

Samhället måste tillsammans med föräldrarna ta sitt ansvar och se till att vansinnet stoppas, hur fan ska Sverige se ut om 20 år ifall ca 5% (bara en siffra) av alla Sveriges män i medelåldern (då) sprungit runt på gatorna iförda vita tröjor itron att de är coola?

Nej bort med hulliganglorifieringen och börja spela hockey istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in