2008-04-25, 19:52
Medlem
vedo_TM87s avatar
http://www.fotbollsexpressen.se/polopoly_fs/1.1136250!slot100slotWide75ArticleFull/3447786819.jpg

Jadå, ordningsvakter har alltid rätt. Killen var sjukt stökig när han låg nere på marken..
Citera
2008-04-25, 20:58
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flinta82
Jag är i allra högsta grad med. Läser du "väktaren" som förmodligen sitter bakom sin skärm och fnittrar över att han lyckats "lura" alla. Förmodligen är han inte ens väktare. Men läser du hans inlägg och sen lägger du ihop det med att oskyldiga supportrar blev misshandlade igår så kanske du förstår att vissa, däribland jag, är upprörda. Väktare och poliser blir helt rabiata så fort det vankas folksamlingar. Är det några som inte lyckas bete sig civiliserat i dessa sammanhang så är det dom. Vi supportrar är vana vid att bli hunsade som ett gäng får. Vi vet vad som gäller när vi går på derby. Vi är djur i en klunga i deras ögon. Det är hos DOM problemet ligger. Alla är inte vana vid denna form av tillställning och scenario, och då brister det för vissa. Särskilt ordningsvakterna....
Jadå, jag kan nog skriva under på det mesta du skriver där, bitvis, men jag gjorde mer en väldigt ytlig kommentar där jag belyste det faktum att en galen väktare som tycker att grabbarna var roliga att slåss med ju beter sig som just en sådan och att de då ju var av samma skrot och korn. Inget mer än så och definitivt inget material för överanalys.

Däremot så väger du säkert in mina andra negativa åsikter om fotbollsrelaterat våld men här hade de inte med saken att göra, lovar.
Citera
2008-04-25, 21:05
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monoj
http://img261.imageshack.us/img261/9106/20080425ath2.jpg

En annan kille efter vakternas behandling. Krossat okben, käkben, 3 brutna fingrar, 4 brutna revben, 3 utslagna tänder, krossad näsa och en spricka i skallen.
Riktigt illa OM han inte är grabb och OM det är ifrån igår. (Här menar jag INTE att jag vill se grabbar misshandlas utan mer att de brukar kunna försvara sig och liksom är med i "leken".)

Det är ju inte så att jag misstror dig som individ utan mer företeelsen att i vissa lägen plocka fram "fakta" och visa upp något eländigt och även om just du verkar sansad och sanningsenlig så det ju oerhört intressant att t ex läsa de olika sidornas versioner av samma box, d v s, för att citera Di Leva, Vem ska man tro på?

Vidare så är ju journalister, även om de allra oftast är emot er, ruskigt snabba på att hänga ut polisen när sånt här händer för det säljer blaskor men har det hänt så kommer det säkert och jag hoppas att de skyldiga åker dit!

Vad är det för "väktare" som finns runt Råsunda i dessa lägen och vad har de för befogenheter? Jag tvivlar inte en sekund på att de går för långt utan jag vill mer veta objektiv fakta här.
Citera
2008-04-25, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Vad är det för "väktare" som finns runt Råsunda i dessa lägen och vad har de för befogenheter? Jag tvivlar inte en sekund på att de går för långt utan jag vill mer veta objektiv fakta här.

Den där bilden är en av alla bilder som har skickats in på skador.

http://www.youtube.com/watch?v=-uqtI5BBQLI

Jättetrevligt, och du ser ju VERKLIGEN hur alla DIF-huliganer ruschar in och slåss med polisen. Öppna ögonen för fan. Snuten gör ju rusningar som en firma.

Här är en text från en högt uppsatt inom Järnkaminerna och en av våra klackledare, om vad som hände honom:

"
Efter matchen stod jag länge kvar på räcket och inneplanen för jag såg därifrån tydligt att våra vakter stod och vevade mot folk som försökte ta sig ut. Helt sjukt beteende och det här kommer definitivt få allvarliga konsekvenser.

En av mina nära tjejkompisar hamnade mitt i tumultet och fick ta emot ett par batongslag. Strax innan 23:00 så ska hon föras bort i ambulans och då försöker jag hindra några fotografer från att fotografera henne. Jag håller för linserna på några kameror och det räcker för att två ordningsvakter ska plocka mig. Istället för att avvisa mig från platsen om de nu tycker att det är så hemska så får jag ta en tur till polishuset. Väl där får jag höra att jag är misstänket för våldsamt upplopp och anstiftan till våldsamt upplopp mellan klockan 21.45 och 22.15 utanför arenan. Jag var inte ens utanför arenan vid det tillfället! Det finns tydligen några vakter som påstår att jag då har uppmanat folk att anfalla ordningsvakterna samt att jag själv deltagit aktivt i det våldsamma upploppet."
Senast redigerad av Monoj 2008-04-25 kl. 21:15.
Citera
2008-04-25, 21:14
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P3RK3L3
Det enda bra med såna här situationer är att det förhoppningsvis även drabbar några av er patetiska misantroper som aldrig varit utanför eran skyddade verkstad och som in absurdum försvarar ordningsmakten i varje läge.

Genom att få lite verklighet bankat i skallen av skinande fjäderbatonger så hoppas man ju att det fungerar som någon sorts väckarklocka.

Jisses...
Även du har missat mina tidigare debatter och vad det handlar om är att jag vill kunna gå och leva fredligt där jag bor och verkar vilket råkar vara Solna Centrum (sorry mx2 men där kom det igen ). Jag säger inte att polis och vakter i sak gör rätt som misshandlar vem som helst men jag säger att i stridens hetta så är det svårt, för båda sidor, att agera "logiskt" och "rätt" och, och nu kommer min poäng, det är firmorna som, till syvend och sist, ändå är orsaken till detta då de drabbar samman bland oss oskyldiga Svenssons. Det sker ju ständigt på gator och torg i motsats till vad alla här inne heligt bedyrar.

Alla pratar om att det inte är som på 80-talet, d v s uppgörelser direkt vid arenorna och i stadsmiljö vilket det ju, bevisligen, är, punkt slut!

Nu är jag ett stort fan av black metal och väl insatt i begreppet misantropi (även om det är en lära jag inte stöder för 5 öre) så jag fattar inte riktigt den kopplingen för "vi" är ju i sjukt stor majoritet om man nu ser det ur den synvinkeln?
Citera
2008-04-25, 21:27
Medlem
Marmoths avatar
Citat:

Jättetrevligt, och du ser ju VERKLIGEN hur alla DIF-huliganer ruschar in och slåss med polisen. Öppna ögonen för fan. Snuten gör ju rusningar som en firma.

Här är en text från en högt uppsatt inom Järnkaminerna och en av våra klackledare, om vad som hände honom:

"
Efter matchen stod jag länge kvar på räcket och inneplanen för jag såg därifrån tydligt att våra vakter stod och vevade mot folk som försökte ta sig ut. Helt sjukt beteende och det här kommer definitivt få allvarliga konsekvenser.

En av mina nära tjejkompisar hamnade mitt i tumultet och fick ta emot ett par batongslag. Strax innan 23:00 så ska hon föras bort i ambulans och då försöker jag hindra några fotografer från att fotografera henne. Jag håller för linserna på några kameror och det räcker för att två ordningsvakter ska plocka mig. Istället för att avvisa mig från platsen om de nu tycker att det är så hemska så får jag ta en tur till polishuset. Väl där får jag höra att jag är misstänket för våldsamt upplopp och anstiftan till våldsamt upplopp mellan klockan 21.45 och 22.15 utanför arenan. Jag var inte ens utanför arenan vid det tillfället! Det finns tydligen några vakter som påstår att jag då har uppmanat folk att anfalla ordningsvakterna samt att jag själv deltagit aktivt i det våldsamma upploppet."
Jag måste tyvärr säga, och detta är ingen undanmanöver, att den där filmen säger inte så mycket om man inte var där, typ. Jag ser en massa testosteronstinna män, vissa i vanliga kläder, andra i gula västar och en del med polishjälmar. Vidare så hör man ju en röst (filmarens?) som konstant skriker "va fan är problemet"...vad menar han med det?

Varför går inte folk hem i dessa lägen? Innan de bildade den större ringen och innan hästarna kom in så är det väl bara att glida iväg i 90 grader från kortsidan, eller?

Jag märker också att vi alla konstant talar om varandra, d v s "ni" ser varje enskilt "slag" som bevis för det ena eller det andra medan jag ser det som "symtom" på själva problemet och ursäkta om jag tjatar men om firmorna och/eller andra våldsfalanger inte fanns på plats och "manifesterade" så tror jag inte det skulle se ut så här.

Sen tror jag att många väktare är ena fega skitar som måste vara fler och använda batong men å andra sidan så tror jag inte att man är askaxig om nån firmas top boys kommer stormande, typ...eller? I ett kaos-läge när alla springer omkring och skriker så tror jag att det är krånligt att skilja på dem och göra "rätt"...t ex som när nån "huligan" hivar ett glas i huvudet på en 10-åring. Han var också oskyldig men glöms bort lite för fort tycker jag.
Citera
2008-04-25, 21:27
Medlem
Alaskas avatar
Citat:

"

Åklagaren har bevisbördan, hanhar vittnen med dig (antar jag). Samt att deras fina filmkameror har filmat honom när du varit på plats inne i råsunda. Patetiskt polisen. Patetiskt.

Edit: Uppfatta inte att det var ett citat först, utan trodde du skrev det.
Citera
2008-04-25, 22:36
Medlem
Dieter_Ks avatar
Citat:
Jag måste tyvärr säga, och detta är ingen undanmanöver, att den där filmen säger inte så mycket om man inte var där, typ. Jag ser en massa testosteronstinna män, vissa i vanliga kläder, andra i gula västar och en del med polishjälmar. Vidare så hör man ju en röst (filmarens?) som konstant skriker "va fan är problemet"...vad menar han med det?

Varför går inte folk hem i dessa lägen? Innan de bildade den större ringen och innan hästarna kom in så är det väl bara att glida iväg i 90 grader från kortsidan, eller?

Jag märker också att vi alla konstant talar om varandra, d v s "ni" ser varje enskilt "slag" som bevis för det ena eller det andra medan jag ser det som "symtom" på själva problemet och ursäkta om jag tjatar men om firmorna och/eller andra våldsfalanger inte fanns på plats och "manifesterade" så tror jag inte det skulle se ut så här.

Sen tror jag att många väktare är ena fega skitar som måste vara fler och använda batong men å andra sidan så tror jag inte att man är askaxig om nån firmas top boys kommer stormande, typ...eller? I ett kaos-läge när alla springer omkring och skriker så tror jag att det är krånligt att skilja på dem och göra "rätt"...t ex som när nån "huligan" hivar ett glas i huvudet på en 10-åring. Han var också oskyldig men glöms bort lite för fort tycker jag.

Är du helt dum i huvudet? Ser du inte hur vakterna vevar på tjejerna? Folk försökte gå hem men kom inte ut. Hur lätt tror du det är att backa när en folkmassa trycker på i ryggen?

Jag är själv AIK:are, men rapporter jag fått från vänner (vanliga supporters) är skrämmande. DIF-SÄK kommer få det tufft nu...
Citera
2008-04-25, 22:44
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dieter_K
Är du helt dum i huvudet? Ser du inte hur vakterna vevar på tjejerna? Folk försökte gå hem men kom inte ut. Hur lätt tror du det är att backa när en folkmassa trycker på i ryggen?

Jag är själv AIK:are, men rapporter jag fått från vänner (vanliga supporters) är skrämmande. DIF-SÄK kommer få det tufft nu...
Så om jag inte, på en skakig mobilfilm, kan uppfatta exakt vad som sker så är jag dum i huvudet? Tänk att retoriken här inne så ofta upprepar sig och det säger nog snarare mer om dig än om mig.

Vidare så sa jag att jag inte håller vakter för världens högsta väsen samt frågade, helt naivt och ärligt, varför man inte kom ut men ni hugger direkt och drar alltid idiot-kortet mot folk som ifrågasätter...

Det känns alltid som om ni i lägen som dessa letar febrilt efter argument och vinklar för att hitta våld mot oskyldiga men, återigen då, ett glas i huvudet på en tioåring känns inte toppen och jag är rätt så säker på att han inte var den enda som fick elände från "er" sida?!

Och, för sjutusende gången (och gärna nu i alla fall en kommentar på detta), hade inte firmor och andra våldselement funnits så hade dessa krigszoner knappast existerat...det är min fasta övertygelse.

Så, jag har kommenterat och svarat så gott jag kunnat på era funderingar men ni duckar mina hela tiden...
Citera
2008-04-25, 22:56
Medlem
Citat:
Så om jag inte, på en skakig mobilfilm, kan uppfatta exakt vad som sker så är jag dum i huvudet? Tänk att retoriken här inne så ofta upprepar sig och det säger nog snarare mer om dig än om mig.

Vidare så sa jag att jag inte håller vakter för världens högsta väsen samt frågade, helt naivt och ärligt, varför man inte kom ut men ni hugger direkt och drar alltid idiot-kortet mot folk som ifrågasätter...

Det känns alltid som om ni i lägen som dessa letar febrilt efter argument och vinklar för att hitta våld mot oskyldiga men, återigen då, ett glas i huvudet på en tioåring känns inte toppen och jag är rätt så säker på att han inte var den enda som fick elände från "er" sida?!

Och, för sjutusende gången (och gärna nu i alla fall en kommentar på detta), hade inte firmor och andra våldselement funnits så hade dessa krigszoner knappast existerat...det är min fasta övertygelse.

Så, jag har kommenterat och svarat så gott jag kunnat på era funderingar men ni duckar mina hela tiden...

Det som hände var att Järnkaminerna innan matchen hade gått ut och uppmanat folk på södra att stanna kvar i en kvart efter matchen. för att undvika konfrontationer. Detta eftersom polisen ville att båda skulle gå samtidigt. Man fick dock såklart gå ut om man ville.
Polisen ändrar sig och förbjuder folk att gå ut "för att gnagare är utanför" (stämmer ej). Flera vill komma ut och det blir kaos. Istället för att bara släppa ut folk så börjar man slå på allt man ser.

Flera som var utanför arenan får stryk och polisen rider runt och viftar med batonger. Folk bryter revbenen, får sina skallben krossade mm. eftersom vakterna tycker det var ett bra sätt mot folk som bara försökte fly. Ett hundratal djurgårdare börjar gå mot tunnelbanan för att åka hem och flera polishästar rider rakt in i dem och börjar veva. Det var helt vanliga supportrar som bara ville åka hem, men överallt blev de upptryckta mot väggar och slagna.
Eller som någon uttryckte det "Jag hade hellre mött Firman Boys än polisen nu". Hade FB misshandlat småungar och tjejer hade skandalrubrikerna haglat, men när polisen gör det så är det huliganer som startat allt.
Vad vill du mer ha svar på? Varför folk kastade sten? Vad skulle du själv göra om några vevar batonger mot din flickvän/dina kompisar? Stå och berömma vakterna?

Ber om ursäkt för virrigt inlägg, är så jävla förbannad just nu.
Citera
2008-04-25, 23:00
Medlem
Dieter_Ks avatar
Citat:

Om du inte, efter att ha läst den här tråden och sett filmen, kan förstå att massa oskyldiga kom till skada igår pga anabolstinna vakter - ja då är du dum i huvudet. Att du ifrågasätter är helt OK, men vid det här laget måste väl ändå du ha förstått att vanliga supporters skadades svårt av övervåld?

Jag tillhör ingen firma, bråkar inte efter matcher och tycker det är förjävligt att en tio-åring ska få en flaska i huvudet bara för att han vill gå på fotboll.

Men när 35000 människor samlas på ett ställe blir det gruff. Har dessa 35000 dessutom druckit alkohol och hälften har helt motsatta åsikter så behövs det en ordningsmakt (vakter samt polis) som håller reda på och SKYDDAR dessa individer, inte som spöar på 16-åriga flickor.

Har du själv som oskyldig blivit utsatt för dessa vakter och poliser som är där för att skydda dig vet du hur lätt det kan rinna över på mindre starka individer som inte kan kontrollera sig.

Det krävs två för att bråka och självklart är inte majoriteten polisens fel. Men med en bättre attityd skulle mycket av det som händer aldrig inträffa. Och ordningsvakterna ska vi inte tala om, de är verkligen ett släkte för sig...
Citera
2008-04-25, 23:03
Medlem
Dieter_K: Exakt. Jag har aldrig träffat en enda trevlig ordningsvakt. Blev igår utkastad i halvlek för att jag tydligen "bråkat" trots att flera av dem såg att jag inte gjorde det. Sen när man försöker snacka med dem blir de sjukt sura och hotar med att vi antingen får sticka eller så får vi åka till polisstationen. Känns härligt att veta att ens närvaro på läktaren är uppskattad!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in