• 1
  • 2
2009-03-20, 20:37
Medlem
nu råkar det vara såsähr att i fredags var jag full oh proppfull utv tabletter och hade hotat min granne med en macheta och jag hainget som hälstminn utav deta. vad blir det för straff för detta?? jag är tidigare ostraffad är anmäld för olaga hot...

http://www.na.se/ljusnarsberg/index.asp?intId=1462005
Citera
2009-03-20, 20:39
Medlem
Du kan vända på allt det där och inte få ett så hårt straff, säg att du kände dig hotad osv, aja din advokat fixar nog det där
Citera
2009-03-21, 07:18
Fler kommentarer i stil med "klipp dig och skaffa dig ett jobb" kommer inte att uppskattas.

OT raderat.

/Mod
Citera
2009-03-21, 08:41
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Hur gammal är ts?

edit: läste länken nu.

Inte alldeles lyckat att hota någon med ett vapen, gör ju saken betydligt allvarligare än om man bara hotar någon. Brukar dock krävas en hel del innan det rubriceras som grovt olaga hot. Tror du slipper det. Olaga hot av normalgraden har en straffskalan som sträcker sig från böter till fängelse ett år. Ditt tilltag är absolut på fängelsenivå, det betyder dock inte att du nödvändigtvis får skaka galler, särskilt inte med tanke på att du är ostraffad. Vet i övrigt för lite om händelsen samt om dina personliga omständigheter för att våga uttala mig mer exakt om eventuell påföljd.
Senast redigerad av C Bildts Kostym 2009-03-21 kl. 08:47.
Citera
2009-03-21, 10:00
Medlem
Så här säger lagen, Brottsbalken 4:5:
Citat:
Om någon lyfter vapen mot annan eller eljest hotar med brottslig gärning på sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år.
Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år.

Plus brott mot knivlagen.

Men eftersom vi inte känner till alla omständigheter kan man inte ens gissa vad det skulle tänkas bli.
Citera
2009-03-21, 10:31
Citat:
Ursprungligen postat av Njursvikt
Så här säger lagen, Brottsbalken 4:5:

Plus brott mot knivlagen.

Men eftersom vi inte känner till alla omständigheter kan man inte ens gissa vad det skulle tänkas bli.

Knivlagen beror ju dock på var detta har skett, det behöver ju inte ha varit på allmän plats.
Citera
2009-03-21, 11:37
Medlem
ErnstRamsteiners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av partyjunkie
nu råkar det vara såsähr att i fredags var jag full oh proppfull utv tabletter och hade hotat min granne med en macheta och jag hainget som hälstminn utav deta. vad blir det för straff för detta?? jag är tidigare ostraffad är anmäld för olaga hot...

Finns det vittnen? Finns det inte det är det ord mot ord och du kan påstå att det var han som hotade dig. Är han dessutom tidigare straffad och du ostraffad...
Citera
2009-03-21, 11:44
Medlem
magicalmats avatar
Jag skulle råda TS att börja med en ordentlig ursäkt till grannfrun.

Bullar och blommor brukar uppskattas.
Citera
2009-03-21, 11:48
Medlem
tror du kan va lungn.
min morbror fick bara böter för över 20 år hot mot min familj
Citera
2009-03-21, 12:06
Medlem
Torrisis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av partyjunkie

Om du är ångerfull och erkänner, vilket du verkar göra, kommer du få villkorligt och skyddstillsyn - dvs inget straff alls men hjälp genom frivården att hantera dig själv så att du inte hamnar i en liknande situation igen. Kanske får du betala några tusenlappar i skadestånd också.

Gör inte som de andra i tråden skriver och käfta emot och hävda att den kvinnliga grannen hotade dig och du bara "försvarade dig" - rätten ser igenom det på en microsekund och blir bara sura och saltar ditt straff till dagsböter eller till och med fängelse.
Citera
2009-03-21, 12:32
Medlem
ErnstRamsteiners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torrisi
Om du är ångerfull och erkänner, vilket du verkar göra, kommer du få villkorligt och skyddstillsyn - dvs inget straff alls men hjälp genom frivården att hantera dig själv så att du inte hamnar i en liknande situation igen. Kanske får du betala några tusenlappar i skadestånd också.

Gör inte som de andra i tråden skriver och käfta emot och hävda att den kvinnliga grannen hotade dig och du bara "försvarade dig" - rätten ser igenom det på en microsekund och blir bara sura och saltar ditt straff till dagsböter eller till och med fängelse.

Hur kommer detta sig? Finns det inga beviskrav i rätten? Kan vem som helst säga att h*n blivit hotad av x och så döms automatsikt x?
Citera
2009-03-22, 11:09
Medlem
Torrisis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRamsteiner
Hur kommer detta sig? Finns det inga beviskrav i rätten? Kan vem som helst säga att h*n blivit hotad av x och så döms automatsikt x?

Det finns beviskrav - det skall vara utom rimligt tvivel. Och i sådana här fall där ord står mot ord brukar rätten anse att det inte är rimligt att tvivla på att målsäganden och vittnen talar sanning, eftersom dessa till synes inte har något motiv att ljuga, men att det är rimligt att tvivla på den tilltalades historia eftersom denne har ett intresse av att undslippa straff.

I ett sådant här fall kan åklagaren dessutom förmodligen kalla på vittnen som styrker att den tilltalade ibland berusar sig kraftigt på tabletter och alkohol och eventuellt har polisen plockat in vapnet som man hotade med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in