Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-19, 21:45
  #1
Medlem
katten189s avatar
Kollat lite på Relakks och även flaskbacks egna VPN-tjänst (som är så lika att man skulle kunna tro att de drivs av samma person, men det är inte det som denna tråden handlar om..)

Avrundat till hela kronor så kostar Relakks 37 kronor i månaden om man betalar årsvis.

Om man kollar på deras sida kan man läsa följande:
Citat:
RELAKKS är snabbt, du får upp till samma bandbredd som du har från din operatör idag. Dvs har du en 100 Mbps uppkoppling så kommer du att få upp till samma hastighet av RELAKKS
Just orden upp till är intressanta. Om man antar att jag har en 100/100 Mbps lina som jag vill kunna använda till fullo med Relakks, går detta verkligen?

Kanske det, kanske inte. Jag vet inte.. men däremot så vet jag vad en dedikerad 100 Mbps lina kostar och det är lite mer än 37 kronor per månad.

Nu kanske inte alla kunder sitter på fetaste linan men många som fildelar (vilket denna tjänsten huvudsakligen egentligen är till för) har iallafall upp till 24 Mbps.

Vart jag vill komma är att det är inte ekonomiskt möjligt att erbjuda en 100 Mbps tjänst till varje kund för under 40 kr/månad.

Samtidigt har jag inte hört något speciellt dåligt om Relakks.

Så hur fan går detta ihop?
Citera
2009-03-19, 21:51
  #2
Medlem
fizzles avatar
Det är ju just det att det är "upp till", alltså inget utlovat om att du skall få den hastigheten din ISP tilldelar dig, men du har möjligheten att få den.

Känns lite som reklam för trådlös uppkoppling.
"Upp till 7.2 MBit för 99kr/månaden" <-exempel
Hastigheten kommer att variera beroende på vart du är/hur stark signalen är från masterna(?).
Precis som att du kommer få din hastighet hos relakks, beroende på hur mycket traffik de hanterar just då.
__________________
Senast redigerad av fizzle 2009-03-19 kl. 21:54.
Citera
2009-03-19, 21:59
  #3
Medlem
katten189s avatar
Mjo, det förstod jag nästan med.

Men med tanke på att jag sällan hör något negativt om hastigheten på Relakks. Skulle vara intressanta om några 100 Mbps kunde gå ihop och börja tanka för fullt via Relakks och se om de viker sig.

En mycket intressant siffra att få ta del av skulle vara Megabit/kund.
Citera
2009-03-19, 22:08
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katten189
En mycket intressant siffra att få ta del av skulle vara [b]Megabit/kund.

Den siffran är ju högst varierande, beror på hur folk burstar, men för 40kr månaden som måste dom ha bra mycket kunder på en delad lina för att ekonomin ska gå runt. Så förvänta dig inte i närheten, dessutom kan nog dom skicka varningar om du konstant burstar.
Citera
2009-03-19, 22:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katten189
Kollat lite på Relakks och även flaskbacks egna VPN-tjänst (som är så lika att man skulle kunna tro att de drivs av samma person, men det är inte det som denna tråden handlar om..)

Avrundat till hela kronor så kostar Relakks 37 kronor i månaden om man betalar årsvis.

Om man kollar på deras sida kan man läsa följande:

Just orden upp till är intressanta. Om man antar att jag har en 100/100 Mbps lina som jag vill kunna använda till fullo med Relakks, går detta verkligen?

Kanske det, kanske inte. Jag vet inte.. men däremot så vet jag vad en dedikerad 100 Mbps lina kostar och det är lite mer än 37 kronor per månad.

Nu kanske inte alla kunder sitter på fetaste linan men många som fildelar (vilket denna tjänsten huvudsakligen egentligen är till för) har iallafall upp till 24 Mbps.

Vart jag vill komma är att det är inte ekonomiskt möjligt att erbjuda en 100 Mbps tjänst till varje kund för under 40 kr/månad.

Samtidigt har jag inte hört något speciellt dåligt om Relakks.

Så hur fan går detta ihop?

Du kan glömma den hastigheten. Max typ en tiondel kommer du upp i. Har provat själv.
Citera
2009-03-19, 22:22
  #6
Medlem
katten189s avatar
Ah okey.
Man tycket att dom borde få problem då nu efter 1 April om många börjar använda det till all fildelning.

Anledning till att jag frågar är egentligen inte att jag är intresserad utav att skaffa mig Relakks utan mer hur många det går att klämma in på en dedikerad, (dvs inte delad med någon) 100/100 Mbps lina utan att det blir orimligt segt?
__________________
Senast redigerad av katten189 2009-03-19 kl. 22:25.
Citera
2009-03-19, 22:24
  #7
Medlem
katten189s avatar
dubbelpost
Citera
2009-03-19, 22:31
  #8
Medlem
liarsenics avatar
Så det är säkert om man använder relakks efter första april?
Citera
2009-03-20, 01:07
  #9
Medlem
Mortys avatar
Jag har just börjat använda mig av Relakks. Hastigheten är inget problem för mig jag har ADSL 8/1 och jag får ut nästan exakt samma hastighet när jag är uppkopplad mot Relakks!

Men nu till problemet som jag har försökt fått svar på från dom.
Jag blir ständigt nedkopplad. Det tar i ca: 20 - 50 minuter så kopplas jag ned, dygnet runt!

Visserligen kopplas jag snabbt upp igen eftersom jag har ställt in att den ska koppla upp efter en sekund men under dom totalt 5 Sekunder som denna process tar så kan jag själv se mitt ip-nummer och då faller ju hela idén med anonymiteten. Dom har som sagt inte ännu svarat på det mail jag skickat till deras support så ännu så länge så vet jag ju inte om det är nåt fel hos mig eller dom. Det spelar heller ingen roll om jag fildelar eller bara surfar, ständigt nedkopplad efter max 50 minuter!

Finns det några andra användare av deras tjänst som haft liknande problem och kanske har en lösning?
Citera
2009-03-20, 07:05
  #10
Medlem
Kallisångs avatar
Hade samma problem med flashbacks anonymitetstjänst, första månaden fungerade allt perfekt, sen när jag beställde ett helt år började allt strula.. Jag blev nerkopplad och hade svårt att logga in på tjänsten, efter några månader gick det inte att logga in överhuvudtaget..

1 april närmar sig och jag vet inte hur jag skall göra nu
Citera
2009-03-20, 07:15
  #11
Avstängd
Pippi Långstrmps avatar
Flashbacks och relax VPN tjänst är ju exakt samma! Till och med texterna på båda sidorna är exakt lika, iaf sist jag kollade.
Citera
2009-03-20, 07:20
  #12
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippi Långstrmp
Flashbacks och relax VPN tjänst är ju exakt samma!
Ja, det är samma tjänst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback