2009-03-19, 19:54
Medlem
AirFrances avatar
Har lite smått panik nu.

Datorn har vid 2 tillfällen börjat låta väldigt högt och jag har stängt av. Vid uppstart har en systemåterställning gjorts av vista.

Det går att ha datorn igång nu men vad 3-5e minut börjar det brumma, Inte lika högt som vid tidigare tilfällen men ändå, ngn fläkt som strular? Har svårt att lokalisera vart ljudet kommer ifrån.

Det kommer i intervaller liksom.

Finns det några bra program för att kolla hårdvaran. Kollar speedfan nu och den visar att en fläkt ligger på 0rpm/min. Vet inte om det är ngt fel egentligen?

Kan det vara hårddisken som låter?

mycket tacksam för hjälp och förslag.

mvh.
Citera
2009-03-19, 20:20
Medlem
testa dammsuga alla fläktar till att börja med
Citera
2009-03-19, 20:37
Medlem
AirFrances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kotsson
testa dammsuga alla fläktar till att börja med

Jag gjorde det + nere vid agget. Kanske är den som kyler grafik kortet och då måste jag ju skruva upp och mecka..Otrevligt.
Citera
2009-03-19, 21:28
Medlem
TheHeretiCs avatar
.

Öppna datorn och lokalisera vart ljudet kommer ifrån, är det från en fläkt ska du byta fläkten, är det från hårddisken så ta hem "Hiren Boot CD 9.8", bränn ut och starta upp datorn med den - kör "Harddisk Tools" - "HDD Regenerator". Den går igenom hela hårddisken sektor till sektor och lagar ALLTID ifall den inte är För trasig!
Citera
2009-03-24, 17:10
Medlem
AirFrances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHeretiC
Öppna datorn och lokalisera vart ljudet kommer ifrån, är det från en fläkt ska du byta fläkten, är det från hårddisken så ta hem "Hiren Boot CD 9.8", bränn ut och starta upp datorn med den - kör "Harddisk Tools" - "HDD Regenerator". Den går igenom hela hårddisken sektor till sektor och lagar ALLTID ifall den inte är För trasig!

Tack. Jag har skruvat upp datorn och det är grafikkortsfläkten som låter. Den börjar liksom skorra lite då och då.. Ska försöka damsuga alternativt byta. Vågar man dra ut den ur sockeln. Har aldrig meckat med hårdvara så innan men nån gång måste ju va den första.

Får leta upp nån bra guide på nätet.

tack för svaret.
Citera
2009-03-24, 19:14
Medlem
carbsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHeretiC
"Hiren Boot CD 9.8", bränn ut och starta upp datorn med den - kör "Harddisk Tools" - "HDD Regenerator". Den går igenom hela hårddisken sektor till sektor och lagar ALLTID ifall den inte är För trasig!

gjorde det med min brors HDD...hela programmet låste sig gång på gång

helt torsk hdd. o 4 månader gammal. o datorbutiken.com gått i konkurs o inte sugen på att betala frakten till england för garanti. bara att köpa nya.

halvkul.
Citera
2009-03-24, 20:58
Medlem
TheHeretiCs avatar
.

Citat:
Ursprungligen postat av carbson
gjorde det med min brors HDD...hela programmet låste sig gång på gång

helt torsk hdd. o 4 månader gammal. o datorbutiken.com gått i konkurs o inte sugen på att betala frakten till england för garanti. bara att köpa nya.

halvkul.

Jo d e trist när sånt händer, men d kan man knappast komma undan lite då o då.
Klart du vågar dra ur den ur sockeln, tänk bara på spärren som låser kortet. Ingen ström får va på till datorn, dra ur kabeln helt o va bara försiktig så kan du säkert rengöra fläkten med dammsugare o pensel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in