2009-03-20, 01:10
Medlem
rdjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theodore
Aj då, låter inte så kul. Jag var ute på linjekännedom med en förare som var anställd av GC, han var i samma situation, men han skulle ta tjänsteledigt istället och det funkade bra för båda parter. Då har dom ju honom att ringa istället för att nyanställa och nyutbilda. Men riktigt tråkig situation många verkar ha hamnat i. Jag är glad att lågkonjukturen inte påverkar persontrafiken, vi har, om möjligt, ännu mer att göra nu än tidigare.

Jo, finns ju rätt många förare arbetslösa, alla är väl i princip nyutbildade. Inte det lättaste att komma in på ett företag då, måste vara enorma summor det kostar att internutbilda ny personal.
Jo persontrafiken den är inte alls lika känslig, dock inte så lätt att ta sig in där heller efter att SJ stängde dörren.
Men men, ännu är man ung så det finns andra vägar att gå eller så kanske det kommer en ny stormen Gudrun och vips så behöver alla företag köra timmer.
Citera
2009-03-20, 01:31
Medlem
]CraP}s avatar
Jag jobbar inte som tågklarerare, men jag har en viss kontakt med er ändå. Måste säga att det är en väldigt spridd skara människor. Kan du inte berätta lite mer om ditt jobb? Hur är en vanlig dag på jobbet?
Citera
2009-03-20, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rdj
Jo, finns ju rätt många förare arbetslösa, alla är väl i princip nyutbildade. Inte det lättaste att komma in på ett företag då, måste vara enorma summor det kostar att internutbilda ny personal.
Jo persontrafiken den är inte alls lika känslig, dock inte så lätt att ta sig in där heller efter att SJ stängde dörren.
Men men, ännu är man ung så det finns andra vägar att gå eller så kanske det kommer en ny stormen Gudrun och vips så behöver alla företag köra timmer.

Ja, det är väl tur att du är ung, men generationen lokförare börjar väl närma sig pensionen nu ändå väl? Tror att allt vänder ganska snabbt ska du se!

Citat:
Ursprungligen postat av ]CraP}
Jag jobbar inte som tågklarerare, men jag har en viss kontakt med er ändå. Måste säga att det är en väldigt spridd skara människor. Kan du inte berätta lite mer om ditt jobb? Hur är en vanlig dag på jobbet?

Ja, det beror på vem man frågar. Väldigt mycket olika människor man jobbar med. En vanlig dag kan variera oerhört.

Men ett exempel är att man kommer in runt 06.30 och tar sig en kopp maskinkaffe som kan rensa magen på en elefant. När klockan blir 6.45 löser man av sin kollega och uppdateras om nattens bravader. Sen sitter man där i ca 8h och knappar på tangentbordet
Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det annars? Några specifika frågor kanske?
Citera
2009-03-20, 01:48
Medlem
rdjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theodore
Ja, det är väl tur att du är ung, men generationen lokförare börjar väl närma sig pensionen nu ändå väl? Tror att allt vänder ganska snabbt ska du se!

Jo, dom är ju det. Många inom järnvägen har väl redan gått i pension vid 60, men pga den enorma förarbristen som varit dom senaste åren så fick dom erbjudande om att jobba kvar, antar att dom fyller upp en hel del platser som vi unga velat ha. Men man kan ju inte tvinga dom att sluta direkt. Men som du säger så är pensionsavgångarna konstanta, så bara det slutas utbilda nya förare så måste det bli en balans någon gång i framtiden.
Citera
2009-03-20, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rdj
Jo, dom är ju det. Många inom järnvägen har väl redan gått i pension vid 60, men pga den enorma förarbristen som varit dom senaste åren så fick dom erbjudande om att jobba kvar, antar att dom fyller upp en hel del platser som vi unga velat ha. Men man kan ju inte tvinga dom att sluta direkt. Men som du säger så är pensionsavgångarna konstanta, så bara det slutas utbilda nya förare så måste det bli en balans någon gång i framtiden.

Precis. Det är samma sak för oss klarerare. Det har anställts oerhört många de senaste 10 åren pga av att den tidigare generationen tågklarerare gått i pension.
Citera
2009-03-20, 16:24
Medlem
-benito-s avatar
Stämmer det att man inte får ha en hörselnedsättning för att jobba/utbilda sig till klarerare?
Citera
2009-03-20, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -benito-
Stämmer det att man inte får ha en hörselnedsättning för att jobba/utbilda sig till klarerare?

Ja, det stämmer nog. Kanske inte så smart att höra fel när många saker handlar om säkerhet. Man får hellre inte vara färgblind. Synfel är nog okej, många kollegor har glasögon, bara det inte är så illa att det påverkar arbetet.
Citera
2009-05-14, 10:00
Medlem
MrHurricanes avatar
Theodore

Nu är det så att jag har blivit antagen till en intervjuv om tjänsten som eldriftledare på banverket.

Tjänsten omfattar ett år av studier på järnvägsskolan i Ängelholm.

Det jag vill fråga är om någon vet vad en eldriftledare tjänar och hur det fungerar att bo i Ängelholm etc. Om någon har gått en utbildning där så får man gärna dela med sig om sina erfarenheter.

Tack på förhand!
Citera
2009-07-05, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrHurricane
Theodore

Nu är det så att jag har blivit antagen till en intervjuv om tjänsten som eldriftledare på banverket.

Tjänsten omfattar ett år av studier på järnvägsskolan i Ängelholm.

Det jag vill fråga är om någon vet vad en eldriftledare tjänar och hur det fungerar att bo i Ängelholm etc. Om någon har gått en utbildning där så får man gärna dela med sig om sina erfarenheter.

Tack på förhand!

Ja, lite sent kanske, men du har PM
Citera
2009-11-24, 17:05
Medlem
MorganPalssons avatar
Är tågklarerare och trafikledare(inom banverket) samma yrke?
Citera
2010-10-29, 14:39
Medlem
Hajstryparens avatar
Nu kommer jag och återuppväcker en gammal tråd

Jag har precis sökt en tjänst som tågklarerare och har gått vidare till psyktesterna. En fråga bara, hur är skiften upplagda? Jag har fått reda på att dom täcker hela dygnet och att natt kommer förekomma, och då i flesta fall 2 nattpass på raken men ibland 3. Har man 2fm pass, 2em pass och sen 2 nattpass och sen ledig eller hur fungerar det?
Citera
2010-10-30, 01:27
Medlem
Gamla Grabbiss avatar
Theodore, om du finns kvar...

Kör pendeltåg i Stockholm. Lite nyfiken på hur ni tkl:s ser på förarna ute på spåret. Har själv den högsta respekt för er, inser att det vid tidpunkter kan vara oerhört stressigt och att det ibland kan bli lite kort i tonen när man ringer upp. Har hört från kollegor (gamla i gemet) om diverse konflikter som uppstått förare vs. tkl. Hur ser du på dynamiken mellan oss förare och er klarerare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in