2009-03-19, 14:46
Medlem
Hallå alla flashbackare!

Jag jobbar som tågklarerare och undrar om det kanske finns några kollegor till mig här? Är ni lokaltågklarerare eller jobbar ni på någon Driftledningscentral?

Själv är jag hyffsat ny inom yrket (jobbat som tkl i ca 3 år, började när jag var 27) men jag tycker att det är ett riktigt roligt och spännande jobb. Man upplever nya och konstiga saker nästan varje dag där jag jobbar.

Vad tycker ni?

Kanske inte finns särskilt många av er här, men kanske några som samarbetar med tågklarerare, t.ex växlare, lokförare osv, hur upplever ni saker och ting?

Någon helt utomstående eller någon som funderar på att söka sig till järnvägen som kanske har några frågor?

Mvh Theodore!
Citera
2009-03-19, 15:15
Medlem
blåljuss avatar
Jobbar med IT-support mot tågklarerare.
Citera
2009-03-19, 15:20
Medlem
Realinvestings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theodore
Hallå alla flashbackare!

Jag jobbar som tågklarerare och undrar om det kanske finns några kollegor till mig här? Är ni lokaltågklarerare eller jobbar ni på någon Driftledningscentral?

Själv är jag hyffsat ny inom yrket (jobbat som tkl i ca 3 år, började när jag var 27) men jag tycker att det är ett riktigt roligt och spännande jobb. Man upplever nya och konstiga saker nästan varje dag där jag jobbar.

Vad tycker ni?

Kanske inte finns särskilt många av er här, men kanske några som samarbetar med tågklarerare, t.ex växlare, lokförare osv, hur upplever ni saker och ting?

Någon helt utomstående eller någon som funderar på att söka sig till järnvägen som kanske har några frågor?

Mvh Theodore!

Tjena Theo.

Hur lång var utbildningen?
Nu har jag inte kollat riktigt upp detta men jag antar att "tågklarerare" är ett samlingsnamn?
Vad drar du in i månaden ungefär?
Hur är arbetsförhållanden? Långa dagar?
Vart lite nyfiken på vad det är för konstigheter som händer på jobbet?
Citera
2009-03-19, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blåljus
Jobbar med IT-support mot tågklarerare.

Aha okej, typ banverket ICT eller vad det nu heter?

Citat:
Ursprungligen postat av Realinvesting
Tjena Theo.

Hur lång var utbildningen?
Nu har jag inte kollat riktigt upp detta men jag antar att "tågklarerare" är ett samlingsnamn?
Vad drar du in i månaden ungefär?
Hur är arbetsförhållanden? Långa dagar?
Vart lite nyfiken på vad det är för konstigheter som händer på jobbet?

Hallå där! Utbildning var på drygt 10 veckor enbart teori blandat med praktik. Så sammanlagt ungefär 5 månader tills du fick sitta med handledare på jobbet. Sen är det personligt hur lång tid det tar att bli klar och få arbeta själv. Lokaltågklarerare kan jag tänka mig behöva mindre tid än till exempel fjärrtågklarerare, då de har mindre lokala saker att lära sig.

Tågklarerare är ett samlingsnamn kan man väl säga, för fjärrtågklarerare och lokaltågklarerare.

Jag har ca 25000 + ob innan skatt. OB varierar beroende hur många nätter, helger och kvällar man har per månad. Man jobbar var tredje helg, så vissa månader hinner man med 2 helger. Men i snitt blir det väl 2500-3500 i OB.

Så man har ut mellan 22.000-23.000 kanske. Jobbar man i storstad får man storstadstillägg på 500 kr tror jag, eftersom det är mer att göra och mer stress.

Dagarna är inte jättelånga, är väl ganska standard. Jobbar 3-skift, så kl 7-14, 14-21, 7-15.45, 12-20, 21-07 ( den är värst, 10h ).

Haha, med konstigheter menar jag att lite lustiga saker kan hända i arbetet. Till exempel hörde jag att en gammal tant råkade somna på toaletten en gång och att hon följde med vagnarna till tvätten efteråt och fick nog en chock när hon vaknade
Citera
2009-03-19, 15:37
Medlem
blåljuss avatar
Citat:
Aha okej, typ banverket ICT eller vad det nu heter?

Ja. Fast i Norge då.
Citera
2009-03-19, 16:46
Medlem
Beeenjamins avatar
Vart pågår dessa utbildningar?
Citera
2009-03-19, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beeenjamin
Vart pågår dessa utbildningar?

Ängelholm!
Citera
2009-03-19, 18:40
Medlem
Beeenjamins avatar
Citat:
Ängelholm!

Det känns att Ängelholm är hjärta för tåg-människor.
Alla utbildningar finns där.
Citera
2009-03-19, 19:03
Medlem
Citat:
Det känns att Ängelholm är hjärta för tåg-människor.
Alla utbildningar finns där.

Yes, Järnvägsskolan ligger där. Utan den hade Ängelholms alla hotell varit tomma
Citera
2009-03-19, 19:19
Medlem
Beeenjamins avatar
Citat:
Yes, Järnvägsskolan ligger där. Utan den hade Ängelholms alla hotell varit tomma

Haha, men vad kostar en natt på hotell?
Har man verkligen råd att betala 500 kr varje natt i några veckor?
Citera
2009-03-19, 19:48
Medlem
Citat:
Haha, men vad kostar en natt på hotell?
Har man verkligen råd att betala 500 kr varje natt i några veckor?

Banverket står för konstnader av hotell. Man får även lön, ca 15k ut efter skatt samt traktamente, ca 1.5-2k i veckan, beroende på var man bor.
Citera
2009-03-19, 20:10
Medlem
Beeenjamins avatar
Citat:
Banverket står för konstnader av hotell. Man får även lön, ca 15k ut efter skatt samt traktamente, ca 1.5-2k i veckan, beroende på var man bor.

Oj då.
Det står inte på deras hemsida, eller är det jag som har för hög socker halt och blivit blind?

Men kan du skicka länk där dem redovisar utbildningar och datum?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in